מרגישים לא מספיק טובים בעבודה? זו לא סיבה להסבה מקצועית

סיכויי ההצלחה של הסבות מקצועיות קלושים והמחיר עצום, גם כשהן מהסיבות הנכונות

הסבה מקצועית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
הסבה מקצועית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

חלק נכבד מהאנשים שמעוניינים בהסבה מקצועית חושקים בה מהסיבות הלא נכונות. הם בטוחים ששינוי מקצועי יפתור את הבעיות העיקריות המעיקות עליהם, ואז מסתבר שהם הגיעו פחות או יותר לאותו המצב גם בעיסוק החדש, ובדרך שילמו בנוסף מחיר יקר.

איך יודעים? הדרך הכי פשוטה היא לשאול מדוע, ולהקשיב בקשב רב למה שלא נאמר. שם נמצא ההבדל בין רצון לשינוי מהסיבות הנכונות לבין שינוי הסיבות הלא נכונות, כי אנשים שמחפשים הסבה מקצועית מהסיבות הלא נכונות לא מדברים על המקצוע עצמו.

התחזות לסיבה נכונה

הם יגידו שהעבודה לחוצה מידי, שהשכר לא מספיק, שהם עושים יותר מידי "עבודה שחורה" (אופייני לשלבים הראשונים במקצוע), שהם סובלים מהבוס, מהארגון וכו' - אבל הם לא יגידו שהם אינם אוהבים את המקצוע עצמו. אם לא תעצרו את שטף הדיבור שלהם עם שאלות הבהרה הם יכולים לדבר בלי סוף, מבלי להגיד אפילו פעם אחת שהם במקצוע הלא נכון, שטעו בבחירה או שהגיעו למיצוי בתחום. יהיו אף כאלה שיגידו במפורש שהם אוהבים את העבודה, ואז יציינו שלל סיבות שבגללם הם רוצים לעזוב את המקצוע, אף לא אחת מהן קשורה לעיסוק גופו.

ומה עם מי שאומרים "אני לא מספיק טוב בעבודה הזו"? לכאורה מדובר בסיבה הקשורה לליבת המקצוע. אדם מרגיש שהוא לא מתאים למקצוע ולכן הביצועים שלו לא מספיק טובים, אבל במקרים רבים גם כאן מדובר ברצון לשינוי מהסיבות הלא נכונות.

הכיצד? משום שלרוב תחושת חוסר הביטחון המקצועי לא קשורה למקצוע, אלא לאדם עצמו. לכן סיכוי גדול מאוד שהוא יסבול מאותה התחושה לא משנה באיזה מקצוע יעסוק, וקרוב לוודאי שהיא אף תחריף כי במקצוע החדש הוא יהיה "ירוק" לגמרי.

למשל, עורכת דין מוכשרת עם השכלה משובחת, שבעקבות ביקורת קשה של בוס מתעמר הגיעה למסקנה שהיא לא מספיק טובה, והחליטה לעזוב תחום מומחיות שבו יש לה ניסיון של עשור וחצי בגופים המובילים בארץ בתחום. היא יודעת שהיא סובלת מתסמונת המתחזה, סינדרום שמתאפיין בקושי להפנים הישגים ויכולות, ולמרות זאת היא מחפשת את הפתרון לבעיה במקצוע חדש - ואכן, כשהגיע הזמן לטבול את הרגל בשלולית החדשה היא מיד נרתעה, בטוחה שהיא לא מספיק טובה גם במקצוע הזה.

קוצר ראיה מקצועי

מה עומד מאחורי המחשבה כי השינוי המקצועי יביא מזור לתחושת חוסר הביטחון בעבודה? "קוצר ראייה מקצועי". התופעה הזו מאוד אופיינית להסבות מקצועיות באופן כללי, כי כשמביטים על מקצוע חדש מרחוק הוא נראה מאוד מעניין ומתאים יותר לכישורים, אבל ככל שמתקרבים מגלים כמה המציאות שונה. במבט בוחן מקרוב מבינים כי מה שנדמה לנו ממרחק כמתאים יותר, הוא למעשה מאוד מורכב ולעיתים קרובות ממש לא מתאים, אף פחות ממקצוע המקור. גם במקרה הזה קל מאוד לזהות האם מדובר "בקוצר ראייה מקצועי" או בבחירה מושכלת של כיוון תעסוקתי חדש - מספיק לשאול את האדם מה הוא יודע על המקצוע בו הוא מעוניין.

הבירור הזה חשוב במיוחד כשמדובר במי שסובלים מחוסר ביטחון מקצועי, גם כאשר הם מתכוונים לעשות שינוי מקצועי מינורי, שהרי עם כל פיסת ידע חדשה שאנו רוכשים נפרס אל מול עיננו שדה עצום של ידע שטרם רכשנו. במילים אחרות, ככל שלומדים יותר מגלים כמה אנחנו לא יודעים - בדיוק מה שמעצים את תחושת חוסר הביטחון המקצועי של חסר ביטחון/"מתחזה" שמנסה לעשות שינוי מקצועי.

הסבה מקצועית או התפתחות טבעית?

לסיכום: בירור יסודי של המניע העיקרי לשינוי הוא הצעד הראשון והחשוב ביותר לפני כל הסבה מקצועית, בפרט כשמדובר בשינוי גדול (להבדיל משינוי שהוא התפתחות טבעית - למשל מפיתוח לניהול מוצר). זאת בשל המחיר הגבוה של הסבות מקצועיות וסיכויי ההצלחה הקלושים שלהן, לרבות כשהן נעשות מהסיבות הנכונות (הרחבה בטור "אל תעשו הסבה מקצועית").

לאחר שתוודאו כי הרצון לשינוי אכן קשור למקצוע עצמו, בדקו שנשאר לכם מספיק "זמן קריירה" לבצע את ההסבה, וכי ברשותכם המשאבים הדרושים כדי להשלים את המהלך. רק אז תצאו לדרך, לא לפני שבניתם תוכנית-עבודה. בהצלחה.

זכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה