כ-150 תיירים שנחתו בישראל לא הורשו להיכנס כי לא עמדו בתנאי התו הירוק

זאת מאז 1 בנובמבר • מדי יום מתרחשים עשרות מקרים של תיירים שמסורבים לעלות על טיסות לארץ, אלא שיש מקרים בהם התיירים עולים על טיסה לישראל, והם מסורבים לאחר שכבר נחתו בנתב"ג • למה זה קורה?

נתב''ג / צילום: תמר מצפי
נתב''ג / צילום: תמר מצפי

ס' הוא תייר מצרפת שרצה להגיע לישראל. הוא מחוסן בשלישית ועל-פי הנדרש הוא מילא טופס באתר משרד הבריאות במסגרתו קיבל תו ירוק. כשהגיע לשדה התעופה בצרפת לפני ההמראה לישראל, סורב ס' לעלות למטוס. נציגת חברת התעופה הסבירה לו כי מאז שקיבל את המנה השלישית חלפו 13 ימים, ועל-פי מתווה משרד התיירות נדרשים 14 ימים. גם העובדה שקיבל אישור ממשרד הבריאות לא הועילה לו, והמטוס המריא בלעדיו.

מדי יום מתרחשים עשרות סיפורים דומים - תיירים שמסורבים לעלות על טיסות לישראל לנוכח טענות כי הם אינם עומדים בתנאי הכניסה שקבעה המדינה. אלא שיש מקרים בהם התיירים עולים על טיסה לישראל, והם מסורבים לאחר שכבר נחתו בנמל התעופה בן גוריון.

מאז 1 בנובמבר סורבה כניסת כ-300 זרים שניסו להיכנס לישראל - מחצית מהם תיירים שכניסתם לארץ סורבה על רקע אי-עמידה בתנאי התו הירוק או אי-מילוי הטפסים כראוי. השאר סורבו מנסיבות הגירתיות, כלומר כיוון שהגיעו באמתלה של תייר, אולם התברר כי כוונתם אחרת.

תייר שכניסתו מסורבות לישראל ממתין בחדר המסורבים עד שחברת התעופה שעימה נחת בארץ תטיס אותו חזרה למדינה ממנה המריא. מדובר בפרוצדורה שלא אחת מובילה לעיכובים בטיסות.

למה זה קורה?

המתווה של ישראל להכנסת תיירים נכנס לתוקף ב-1 בנובמבר כשהוא מציג תנאים "קשוחים" מאלה של מדינות אחרות, ובכללן ארה"ב שמהיום (8 בנובמבר) פתחה את שעריה לתיירים מאירופה. התנאים קשוחים משום שתיירים (שמגיעים עצמאית) נדרשים לעמוד בתנאי התו הירוק הישראלי, כלומר להוכיח שקיבלו שלוש מנות חיסון או שלא חלפה חצי שנה מקבלת המנה השנייה.

מרבית החיסונים שניתנו בעולם מוכרים על-ידי ישראל (ומ-15 בנובמבר גם החיסון הרוסי ספוטניק). על התיירים להיכנס לאתר משרד הבריאות, למלא טופס ולהעלות את תעודות המתחסן או הוכחה באמצעות תעודת מחלים, ולקבל תו ירוק שישמש אותם בישראל. לאחר מילוי הטופס יש להמתין לאישור ממשרד הבריאות (טופס האישור המתקבל חלקו בשפה העברית, כך שספק אם התייר מבין את הכתוב בו).

בנוסף, כל התיירים נדרשים לבצע בדיקת PCR בטווח של 72 שעות לפני ההמראה לישראל ולבצע בדיקה נוספת לאחר שנחתו בנתב"ג. על התיירים להיות בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית מבדיקה זו (עד 24 שעות).

בדומה לכלל הדרישות של מדינות בהכנסת תיירים, מי שמונה להיות ה"ש"ג" שמוודא כי התיירים עומדים בתנאי של כל מדינה הן נציגי חברות התעופה (או חברות שמעניקות שירותי קרקע). במעמד הצ'ק-אין דיילי הקרקע בודקים כי התייר אוחז בבדיקה כנדרש ובאישור מהמדינה שבכוונתו לטוס אליה. במקרה שלא, עליהם לסרב את העלאת התייר לטיסה - מקרים רבים, גם של ישראלים, התרחשו לאחר שהטסים ביצעו בדיקת אנטיגן במקום בדיקת PCR למשל, ועלייתם לטיסה סורבה.

אלא שבימים האחרונים כאמור צפים מקרים חוזרים של תיירים ש"עוברים" את משוכת דיילי הקרקע לפני ההמראה בחו"ל אולם מסורבים לאחר הכניסה לישראל. את הליך הסירוב מבצעת רשות ההגירה והאוכלוסין, אלא שהנסיבות - עבור 150 תיירים שנחתו בישראל ונאלצו לשוב למדינתם - נוגעות לחבלי הלידה של המתווה ולהנחיות משרד הבריאות.

את האצבע המאשימה שולחים הגופים זה לזה, לחברות התעופה שאמורות לבדוק את תקינות הטפסים של הנוסעים לפני העלייה למטוס, למשרד הבריאות שנהליו לא ברורים (ולראיה - רבים מדי מתבשרים ברגע האחרון כי חופשתם לא תתקיים) ולרשות ההגירה שמבצעת את הסירוב ושולחת את התיירים הביתה. הסבר פניך לתייר? זו בטח לא הדרך.