שוקלים לוותר על השכלה אקדמית? אתם בדרך לבעיה תעסוקתית

אינטרסנטים ועתידני עולם העבודה החדש מובילים דור שלם להאמין שבהייטק כבר לא צריך השכלה • ניהול וקריירה

התחלתם ללמוד השבוע לתואר שני? רובכם מבזבזים זמן וכסף / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
התחלתם ללמוד השבוע לתואר שני? רובכם מבזבזים זמן וכסף / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אחת הרעות החולות של הדור הצעיר, אם לא המסוכנת שבהן, היא האמונה היוקדת בטענה חסרת השחר הגורסת כי בעולם העבודה החדש כבר לא חייבים השכלה אקדמית, בפרט לא במגזר ההייטק.

35 אלף שקל למנהל מוצר בלי תואר

הטענה ההזויה הזו, אותה מובילים עתידנים בגרוש ושאר אינטרסנטים, היא כל כך רחוקה מהמציאות עד שגם לתפקידים אדמיניסטרטיביים באופיים, כאלה הדורשים דופק וקצת שכל ישר, קשה להתקבל ללא השכלה אקדמית, בוודאי בחברות איכותיות. אבל העובדות לא מפריעות לכל אמצעי התקשורת לפמפם את המיתוס הכל כך מסוכן הזה, בלי להבין שהם גורמים לדור שלם להאמין שכבר לא צריך השכלה, מה שעלול להפוך אותם לנכים תעסוקתית.

רק השבוע קראתי בעיתון כלכלי רציני מאמר על מנהלי מוצר שכותרתו מבטיחה שכר של כ-35 אלף שקל בחודש, עם שכר התחלתי של 12-19 אלף שקל, ומנהל מוצר שאומר בלי למצמץ "עקרונית לא חייבים תואר כדי לעבוד בניהול מוצר, אני מכיר מנהלי מוצר מצוינים בלי תואר".

הקוראים התמימים לא יודעים שמדובר בעוד כתבת יחסי ציבור לסטארט-אפ קטן שכל פעם ממציא סיפור אחר כדי לקבל חשיפה, והם מאד מתרשמים מהעקרונות של מנהל המוצר הנ"ל (שכמובן אוחז בתואר אקדמי), ומשתכנעים שזו המציאות.

הם לא יודעים שגם אם ישנו איזה מנהל מוצר או שניים ללא תואר וללא הכשרה טכנולוגית (למשל יצאי יחידות טכנולוגיות), כנראה שהוא עובד במיזם שהוא או אבא שלו הקימו, מה גם שרוב הסיכויים שלא מדובר במיזם הייטק אמיתי, מקסימום Look-A-Like High Tech. הרי לא חסרים אנשי הייטק עם השכלה טכנולוגית משובחת וניסיון של עשור פלוס בחברות הייטק מצוינות, שמתים לעשות הסבה לניהול מוצר ולא מצליחים, אז חסרי השכלה יצליחו?

נזכרים בגיל 35

אבל עובדות לחוד ורייטינג לחוד, לכן האגדה האורבנית הזו כבר הצליחה לחלחל גם להוריהם של הצעירים הללו, שאף הם מאמינים שמספיק בוטקאמפ של כמה חודשים והילד מסודר, עם כרטיס כניסה להייטק ושכר חודשי של עשרות אלפי שקלים. והאמת שזה די מדהים, כי בניגוד לצעירים שיעשו הכל כדי לקצר את הדרך לכסף הגדול, הוריהם האקדמאים, שחלקם אף משמשים בתפקידי ניהול בחברות רציניות, אמורים לדעת ששוק העבודה לא עד כדי כך מטומטם, וכי אין שום סיכוי שישלם כל כך הרבה כסף לחסרי השכלה או ל"פרופסורים" עם השכלה של 3 חודשים.

תשאלו מה האסון הגדול, שינסו למצוא עבודה איכותית ללא השכלה, מקסימום לא יצליחו ויחזרו אחר כבוד לספסל הלימודים לרכוש מקצוע? רק שלא כך זה עובד. מי שמשוכנע שלא צריך השכלה מנסה את הפטנט הזה שנים, בטוח שזה רק שאלה של זמן עד שיצליח, וכשהמציאות סוף סוף תחילה לחלחל הוא פתאום כבר בן 35 וכבר מאוחר לו מידי ללמוד.

האם באמת נדרשת השכלה אקדמית לכל התפקידים המקצועיים בשוק העבודה? בהייטק בוודאי שנדרשת, ולראייה, למרות שמסתובבים פה אין סוף בוגרי בוטקאמפים וקורסי הסבה עלומים להייטק הם לא מצליחים להיכנס לתעשייה והמחסור העצום בכוח אדם נותר בעינו, ואף מתעצם. זאת על אף העובדה שחלק גדול מבוגרי הקורסים הללו אוחזים גם בתארים אקדמאים (לא מתאימים ו/או לא מספיק איכותיים). אז חסרי השכלה יכנסו להייטק?

תעודת הבגרות החדשה

ומה על עבודה מחוץ להייטק? שם כנראה ישנם מספיק תפקידים שלא מחייבים השכלה אקדמית, אבל מאחר ושיעור האקדמאים בישראל הוא מהגבוהים במדינות ה-OECD (50% מבני 25-64 הם בעלי השכלה גבוהה ועל-תיכונית, מקום שלישי אחרי קנדה ולוקסמבורג), זה הפך לסטנדרט - לתעודת הבגרות של פעם. לכן, למי שלא אוחז בתעודת הבגרות החדשה - השכלה גבוהה/על תיכונית - יהיה קשה מאד להתפרנס בכבוד ולאורך זמן, וזו בדיוק ההגדרה של בעיה תעסוקתית.

אז לפני שאתם הולכים שולל אחרי אינטרסנטים המתפרנסים מלמכור חלומות, או לחלופין, או מתרשמים ממסעות יחסי ציבור של סטארטאפים עלומים ותאגידי הייטק גלובאליים שמנפנפים בגיוון ( diversity ) אבל מעסיקים רק בוגרי אוניברסיטאות, עם דגש על גברים לבנים - לימדו את העובדות. כנסו ללינקדאין, חפשו חסרי השכלה בחברות הייטק, ואם לא תמצאו לפחות 10% כאלה טוסו לרכוש השכלה גבוהה/על תיכונית, אחרת תתקשו למצוא תפקיד מקצועי גם מחוץ להייטק. ורק למען הסר ספק, בוטקאמפ זו לא השכלה על תיכונית, גם קורס בניית ציפורניים לא.

זכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם. בהצלחה

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה