תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הנגשת אתרים באופן היברידי: איך לעשות זאת נכון ובהתאם לחוק?

בשוק קיימים כלים רבים שמציעים אוטומציה להנגשת אתרים • כדי לדעת באיזה לבחור, יש לקחת בחשבון מספר נקודות - החל בטכנולוגיה שעומדת מאחורי הכלים הללו, דרך השיטות השונות להנגשה ועד להיכרות עם החוק והרגולציה

מקלדת נגישות / צילום: iStock באדיבות נגיש בקליק
מקלדת נגישות / צילום: iStock באדיבות נגיש בקליק

הכתבה בשיתוף נגיש בקליק

בשנים האחרונות, על רקע תקנות נגישות אתרי האינטרנט שנכנסו לתוקף ב-2017, לצד כניסתן של רגולציות נוספות בנושא, החלו יותר ויותר אתרים ונכסים דיגיטליים אחרים לפעול להנגשה. הנגשת אתר או נכס דיגיטלי מתייחסת לאלמנטים שונים המאפשרים לאנשים עם מוגבלות גלישה נוחה ופשוטה בדומה לחוויית הגולש "הרגילה". למשל, באמצעות התאמת הצבעים באתר, או מנוע חיפוש שמאפשר גישה מהירה ופשוטה למידע, תאימות לתוכנות קריאת מסך ועוד.

המודעות לנושא הנגישות עולה, והציבור מגיב בהתאם. לא מכבר פורסם כי בשנת 2020 42% מכלל התביעות הייצוגיות שהוגשו לבית המשפט - היו בנושאים הקשורים לנגישות. במקרים רבים נוספים, ניתן להניח כי הנושא כלל לא מגיע לפתחו של בית המשפט, אלא מסתיים בפשרה מחוצה לו. "סכומי הפשרות מחוץ לכותלי בית המשפט יכולים להסתכם מאלפי עד עשרות אלפי שקלים ועדיין לא לפטור את בעלי האתרים מדרישות החוק להתאים את האתר לאנשים עם מוגבלויות", אומרת ענת כהן, סמנכ"לית פיתוח עסקי ומכירות בחברת "נגיש בקליק", אשר מפתחת יישום להנגשת אתרי אינטרנט ונכסים דיגיטליים ומעניקה שירותים בתחום.

מספר רכיבים להנגשה - באיזה מהם לבחור?

כאמור, על רקע עליית המודעות והאכיפה בנושא הנגשת אתרים ונכסים דיגיטליים, קיימים בשוק מספר רכיבי הנגשה אוטומטיים, חלקם חינמיים, שכפי שכהן מזהירה, "לא מנגישים את האתר במלואו ולא עומדים בדרישות התקן הישראלי והבינלאומי". כדי לדעת באיזה רכיב לבחור, יש לקחת בחשבון מספר נקודות - החל בטכנולוגיה שעומדת מאחורי הכלים הללו, דרך השיטות השונות להנגשה ועד להיכרות מלאה עם החוק והרגולציה. אחרת, בעל עסק שהתקין רכיב הנגשה באתר, אפילו אם שילם עליו, עלול למצוא את עצמו בפני תביעה.

"הנגשה דורשת מומחיות רבה הן ברמת התכנות והן בהיכרות עם הנוף הרגולטורי. מי שבוחר לפנות לפתרונות קלים עלול למצוא את עצמו משלם ביוקר בטווח הארוך", כהן אומרת ומוסיפה כי "בסופו של דבר, חלק גדול מהרכיבים הללו הם סטנדרטיים ולרוב הם יביאו את האתר להנגשה חלקית בלבד".

ענת כהן, סמנכ''לית פיתוח עסקי ומכירות בחברת ''נגיש בקליק'' / צילום: יח''צ
 ענת כהן, סמנכ''לית פיתוח עסקי ומכירות בחברת ''נגיש בקליק'' / צילום: יח''צ

הנגשה בשלושה שלבים בתהליך היברידי

נגיש בקליק מפתחת מאז שנת 2014 יישומי אינטרנט להנגשת אתרים ונכסים דיגיטליים לארגונים ממשלתיים ועסקים במגזר הפרטי כמו בזק, איסתא, ישראייר, אלקטרה, פלייטיקה, עלית ועוד. בין לקוחותיה גם חברות גלובליות, ביניהן זארה, לנובו, קבוצת הכדורסל מיאמי היט, חברת השכרת הרכבים Budget, האגיס, סובארו, AVIS ועוד.

בעל עסק, לפרטים על הנגשת אתר האינטרנט שלך - הקלק כאן>>

בעולמות ההנגשה, מסבירים בחברה, יש מספר שיטות שבאמצעותן ניתן להנגיש אתרים. הנגשה אוטומטית היא שיטה שמועדפת על רבים מפני שהיא לא דורשת מאמץ רב ולעיתים גם מגיעה במחירים נוחים. אבל, כהן מזהירה: "היא לא עומדת בדרישת התקן הישראלי והבינלאומי באופן מלא. אפשר גם להנגיש אתר באופן ידני מהשלב הראשון של בנייתו באמצעות קוד האתר", כהן מוסיפה, "אבל זה מצריך המון זמן, מאמץ ומיומנות, ועלול לבוא על חשבון משאבים יקרים של החברה".

על הרקע הזה, פיתחה נגיש בקליק את שיטת ההנגשה ההיברידית שמשלבת בין פתרון אוטומטי לידני. תחילה, הנגשת רוב האתר באופן אוטומטי. לאחר מכן, מומחי נגישות של החברה מבצעים בדיקות יסודיות ומנגישים את התכנים שהרכיב האוטומטי לא יכול להנגיש לבדו. השלב השלישי כולל ניטור תקופתי של האתר בחיפוש אחר בעיות נגישות חדשות, וכן דוח מפורט לשימוש עצמי או לטובת הרשויות.

"הפונקציות שאנו מציעים בתפריט ההנגשה הן רבות ומגוונות. החל משימוש בתוכנות מסייעות, ביניהן תוכנה קוראת מסך, דרך שימוש בטכנולוגיות מסייעות כגון מסך ברייל לעיוורים, מנוע חיפוש מובנה ומפת אתר, שינוי צבעים באתר, , ועד דילוג באמצעות קיצורי דרך במקשים שמובילים ישירות לאזורים העיקריים של האתר", מוסיפה כהן.

"אנשים עם מוגבלות ישמחו לגלוש וליהנות משירותים ציבוריים כמו כל אחד"

לצד הבעיה הטכנולוגית, יש בעלי אתרים ונכסים דיגיטליים שלא מכירים מספיק טוב את כללי הנגישות - ואינם מודעים לכך שהם עוברים עליהם. "לפי החוק, כל עסק בעל מחזור של למעלה מ-100 אלף שקל בשנה צריך לעמוד בתקנות הנגישות", מסבירה כהן בפשטות על מי חלים הכללים. התקנות קובעות שורה ארוכה של הנחיות להנגשת אתרים, וביניהם חלופה טקסטואלית של קטעי שמע, כתוביות, תאימות לתוכנות הקראת מסך ועוד.

"לצערי, אני עדיין רואה חוסר שוויון וחוסר נגישות ברחבי הרשת", היא מוסיפה, "בעלי עסקים לא רק לוקחים סיכון מיותר אלא מתעלמים מחובתם כלפי החוק והחברה. מעבר לסיכון בתביעה, הנגשת האתר מגיעה גם עם רווח נקי לבעלי העסקים שמגדילים את קהל היעד שלהם בכלל האוכלוסיה, ביניהם אנשים עם מוגבלויות". 

"בסופו של דבר ובנוסף להכל", מסכמת כהן, "יש אנשים אמיתיים עם מוגבלויות שישמחו לגלוש וליהנות משירותים ציבוריים כמו כל אחד אחר. הפתרונות עבורם קיימים, והיום הם גם נגישים וקלים לביצוע יותר מתמיד".

בעל עסק, לפרטים על הנגשת אתר האינטרנט שלך - הקלק כאן>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988