השמיים אומנם נפתחו, אבל יש אתגר חדש שמטריד את אנשי התיירות

משרד הבריאות מאפשר כניסת תיירים מחלימים רק אם יש בידיהם מסמך דיגיטלי שמאשר כי החלימו מקורונה • התוצאה: מחלימים מארה"ב, מקנדה ומאיחוד האמירויות לא רשאים להיכנס לישראל • יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת: "זה עניין בירוקרטי ללא כל היגיון בריאותי, שמסב לנו נזק אדיר"

נתב''ג. פחות מ-2,000 תיירים נכנסו לארץ החודש / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב''ג. פחות מ-2,000 תיירים נכנסו לארץ החודש / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

טיסה לתאילנד ב-399 דולר (אל על) או טיסה ישירה לניו יורק במחלקת עסקים ב-1,954 דולר (דלתא) - אלו רק דוגמאות בודדות לתיאור מצב התיירות והתעופה כיום, שנכנס לתרדמת חורף עמוקה.

הנסיבות כוללות שילוב של תחלואה המזנקת במדינות רבות, ובעקבותיה חשש לטוס משני טעמים עיקריים. האחד, להתברר כחיוביים בחו"ל ולהיתקע במדינה זרה, והשני, השארת בני משפחה בארץ (ילדים בעיקר) והחשש שהם יתבררו כמאומתים כשההורים לא נמצאים.

לתוך משוואת השלכות המגפה על הנוסעים, שרבים מהם מבטלים את טיסותיהם מאילוצי בידוד, מצטרפים צוותי האוויר, שגם רבים מהם שוהים בבידוד. מנכ"ל יונייטד איירליינס, סקוט קירבי, אף אמר השבוע כי 3,000 מעובדי החברה (כ-5%) נמצאו מאומתים רק לאחרונה. קירבי העריך שגל הביטולים, שכלל אלפי טיסות עד כה, יימשך - כאשר למגפה מצטרף מזג אוויר סוער, שהוביל אף הוא לביטולים רבים בארה"ב. 

מנכ"ל דלתא, אד באסטיאן, ציין כי 8,000 מתוך 75 אלף עובדים החברה התבררו מאומתים. הוא מעריך שלאור ביטולי הטיסות החברה תסיים את הרבעון הראשון בהפסדים, אבל נותן נקודת אור להתאוששות בסוף פברואר לנוכח ההערכות כי הגל ידעך.

"בדצמבר נרשם שיא ביטולי הטיסות מאז 2010", אומר מומחה התעופה והתיירות יוסי פישר. בנוסף, בארבעת הימים הראשונים של חודש ינואר בוטלו כ-20 אלף טיסות בעולם. "בנוסף לקורונה ולאומיקרון, מזג האוויר הקיצוני הוביל לסיטואציה שחברות התעופה לא זוכרות, אשר מגיעה אחרי שהן קצת התחילו להרים את הראש. המצב הזה הוביל לרמת מחירי טיסות שלא זכורה לנו כמותה מאז אירועי ה-9.11, וזאת במטרה לנסות ולהסיר חסמים בקרב הנוסעים".

לפי מספר הטסים מישראל, העומד על כ-6,000 ממריאים ביום בממוצע השבוע לעומת כ-25-30 אלף ביום בממוצע בינואר 2019 - המבצעים לא מצליחים למלא את המטוסים.

פישר מציין כי המשבר לא תקף רק לאוויר. "כ-100 אניות קרוזים ביטלו את תוכניות השיט שלהן בארה"ב, לנוכח הנחיה של ה-CDC להימנע מחופשות שיט. אומנם אין פאניקה כמו במרץ 2020, אבל יש היבט פסיכולוגי שמונע מהנוסעים לצאת לחופשה. המצב הזה תפס את החברות ברבעון החלש ביותר של השנה, ואני מניח שבקרוב ממשלות באירופה ובארה"ב שוב ייאלצו להזרים כספים כדי להציל את החברות".

פחות מ-2,000 תיירים בינואר

ומה קורה עם התיירות בישראל? לפני כשבוע נפתחה מחדש האפשרות לתיירים שעומדים בתנאי התו הירוק להגיע לארץ. לפי נתוני לשכת תיירות נכנסת, מתחילת החודש נכנסו לישראל 20 אלף זרים, מתוכם כ-1,800 תיירים.

תיירים שמוכנים להסתכן בתחלואה ולשלם את המחירים היקרים של חופשה בישראל, נדרשים לעמוד בתנאי התו הירוק - שלושה חיסונים או טווח של עד חצי שנה מקבלת המנה השנייה. בפועל, רבים אינם עומדים בתנאים הללו. מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה השיב לשאלת גלובס כי בקרוב יוארך תוקף התו הירוק למי שקיבל שלוש מנות חיסון מעבר ל-180 ימים ממועד קבלת החיסון האחרון - לאזרחים מקומיים ולזרים כאחד.

בעיה נוספת שעליה מדווחים העוסקים בתיירות נכנסת מתייחסת למדיניות הכניסה עבור מחלימים, בדגש מארה"ב. ככל שעולה התחלואה העולמית עולה גם מספרם, ועל פי מדיניות משרד הבריאות "הכרה בתיירים שהחלימו בחו"ל ניתנת רק לזרים שיציגו תעודת החלמה הניתנת לאימות דיגיטלי במערכות משרד הבריאות. אנו פועלים להוספת מדינות נוספות".

המשמעות היא שמחלימים מארה"ב, מקנדה ומאיחוד האמירויות, למשל, שמצוידים במסמך ידני ולא דיגיטלי לאחר מחלה - לא רשאים להיכנס לישראל. בלשכת תיירות נכנסת מעריכים כי פוטנציאל המחלימים בקרב האמריקאים עומד על כ-60 מיליון איש, מספר שהולך וגדל ככל שממדי התחלואה מתרחבים. לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת, "זה עניין בירוקרטי ללא כל היגיון בריאותי, שמסב לנו נזק אדיר. אי אפשר להתעלם ממחלימים שמגיעים מארה"ב, מקור התיירות הגדול של המדינה, בשעה שהתיירים האמריקאים רצויים ומתקבלים בשאר מדינות העולם - חוץ מישראל". פתאל מדווח על ביקוש להגיע לארץ, בעיקר בקרב צליינים. "למרות התחלואה, ישראל נחשבת כמקום מתקדם ובטוח. אנחנו מקווים ומצפים להסתערות שתגיע לקראת הקיץ".

יצוין אגב כי גם נוסעים ישראלים (כמו גם כלל הנוסעים הזרים) שבמעמד של מחלימים ולא מחוסנים לא מורשים להיכנס לארה"ב, שמאפשרת כניסה רק לאזרחים זרים שהתחסנו. הבדל גדול הוא שעבור ארה"ב, כמו גם שאר מדינות העולם (לפחות נכון לעכשיו) מחוסן מוגדר כמי שקיבל שתי מנות חיסון. 

27% תפוסה במלונות ת"א

מי שעוד מצפים להסתערות שמבוששת להגיע הם המלונאים. את 2021 סיכמו מלונות תל אביב, המונים כ-9,000 חדרים, עם תפוסה ממוצעת של 27%. גם כעת, כשהתיירים יכולים להיכנס לישראל, חדרים רבים עומדים ריקים בעוד שאחרים משמשים לשהות ארוכת טווח. על פי עודד גרופמן, מנכ"ל התאחדות המלונות בתל אביב, חלק מהמלונות כבר נסגרו.

נימה של אופטימיות מספקים נתוני הזמנות של סוכני נסיעות לטיסות שתועדו במערכות ההזמנות; בשבועיים הראשונים של ינואר הגיע היקף ההזמנות ליותר מהיקף ההזמנות של כל חודש דצמבר. ההסבר לכך עשוי להיות בשינוי מדיניות הבידוד בחזרה לישראל עבור מחוסנים.

"התאוששות העולמית תהיה איטית", מסכם פישר. "ההערכות כיום הן שלמספרים של 2019 (עם 4.5 מיליארד נוסעים ברחבי העולם, מר"ח) לא נגיע לפני 2025 ואף 2026. התחזיות הקודמות זזו קדימה לנוכח התחלואה, וחוסר הוודאות הכללי. לא כל העוסקים בתחום יצליחו לשרוד את התקופה, ואנחנו רואים שחברות גדולות משתלטות על שחקנים קטנים ובינוניים".