היזהרו מקידום מהיר מדי, אתם עלולים להיתקע בגיל 30

המפתח לקריירה מצליחה איננו קצב הקידום ורמת הבכירות, אלא איכות החברות בהן זה קורה

הנוחים ביותר להתפתות הם מי ששואפים להתקדם לתפקידי ניהול בכירי כמה שיותר מהר / צילום: Shutterstock
הנוחים ביותר להתפתות הם מי ששואפים להתקדם לתפקידי ניהול בכירי כמה שיותר מהר / צילום: Shutterstock

יותר מדי אנשים מוכשרים ומשכילים, כאלה שיכולים היו לבנות קריירה איכותית, מספקת ומתגמלת, מגיעים לשיא הקריירה בגיל 30 ומאז מדשדשים שנים. הם כבר בני 40-50 ויותר, כשמאחוריהם סדרה של תפקידים דומים בחברות קטנות, לא מצליחים לפרוץ לארגונים משמעותיים.

מנכ"לים בני פחות מ-30

המאפיין המשותף לכולם - תפקיד בכיר בגיל צעיר מדי. רובם ככולם הפכו סמנכ"לים כבר בתפקיד השני בשוק העבודה, לעיתים אף בראשון, מקצתם שימשו מנכ"לים בטרם חגגו 30.

הם בחרו במסלול הזה כקיצור דרך לתפקידים מאוד בכירים ומתגמלים בחברות הגדולות, לא לוקחים בחשבון שחברות רציניות לא מחפשות סמנכ"לים עם ניסיון של שלוש שנים בשוק העבודה.

הארגונים הרציניים יודעים שתהליך ההבשלה של עובדים לוקח שנים, לכן הם מעדיפים מנהלים שצמחו מלמטה, שלכלכו את הידיים בעבודה שחורה, שהשקיעו, שהתמידו, שעברו מסלול הכשרה רציני בחברות איכותיות, בסביבה מקצועית ובכפיפות לבעלי מקצוע מנוסים. הם לא זקוקים ל"מנהלים אינסטנט" מחברות קטנות ולא מקצועיות, שלימדו את עצמם כי לא היה בסביבה ממי ללמוד.

לכן "הבכירים" הצעירים הללו לא מצליחים להתקדם לחברות איכותיות יותר ונאלצים לעבור כל כמה שנים לתפקיד מקביל בחברה קטנה אחרת, אבל גם שם אין להם לאן להתקדם, ושוב הם זזים לחברה הבאה בתור, בתקווה שאולי היא תגדל, יתמזל מזלם והם יגדלו איתה. רק שהסיכוי שזה יקרה הוא קלוש, וגם כשהנס הזה כבר מתרחש ממנים להם מעל הראש סמנכ"ל מנוסה עם הצלחות מוכחות בארגונים גדולים. כשהם סוף סוף מבינים שהמסלול שבו בחרו לא מוביל לשום מקום, כבר מאוחר מדי להתפשר על תפקיד הרבה פחות בכיר בחברות גדולות, והתסכול מרקיע שחקים, ובצדק.

המפתח הוא הגודל והאיכות

האחרון שפגשתי, מנהל בן 46 עם רקורד כסמנכ"ל ב-5-6 חברות קטנות, ציין בפני שמות של מנכ"לי חברות ענק שהתקדמו במהירות, כעדות לכך שסמנכ"לות בגיל צעיר היא המפתח לקריירה מזהירה. הוא צדק, הם אכן עשו מסלול קידום מטאורי, רק שיחידי הסגולה הללו עשו אותו מתחילתו בחברת ענק, וזה המפתח להצלחה - איכות החברות וגודלן - בניגוד לקידום מהיר בחברות קיקיוניות.

אז מה עושים? האמת שהפתרונות בשלב הזה מוגבלים מאד, בפרט במתכונת של שכירים. מדוע? כי כבר אין להם לאן להתדרדר. זאת להבדיל ממנהלים בחברות גדולות יותר שמגיעים, בגללם או בגלל הארגון, לתקרת הקידום בחברה, אבל יכולים לעבור לתפקידים בכירים יותר בהגדרתם בחברות יותר קטנות. אמנם לא מדובר בקידום אמיתי, שהרי לא מתקדמים במעבר בין חברות, אבל האפשרות לתפקידים מאתגרים ומתגמלים עדין קיימת, בשונה ממי שהוא מנכ"ל או סמנכ"ל בחברה קטנה. לו כבר אין לאן להתקדם בארגון בו הוא עובד, ארגון גדול יותר לא מעוניין בו, וכבר אין לו לאן לרדת.

האם ההמלצה הגורפת היא לא לעבוד בחברות קטנות? כמובן שלא. ראשית, לא לכולם יש את הכישורים ו/או ההשכלה הדרושים לעבודה בחברות המובילות. מה גם שיש מי שלא מתאים להם לעבוד בגופים הללו, לרבות אנשים מוכשרים ומשכילים שמצליחים לפרוח רק בארגונים קטנים יותר. יחד עם זאת, גם אם נאלצתם או בחרתם מקומות עבודה קטנים יחסית, וודאו שאתם לומדים את המקצוע בו בחרתם בארגון מספיק מקצועי, בפרט אם אתם שואפים לקריירה ניהולית.

ערך שוק בצלילה

אל תתפתו לקיצורי דרך, הם לא עובדים. הגדרות תפקיד בכירות כבר בתחילת הקריירה פירושן כמעט תמיד עבודה בארגונים קטנים ולא מקצועיים שעתידים לתקוע את הקריירה שלכם, אלא אם תברחו בזמן. אתם לא רוצים להסתובב בעולם העבודה עם הגדרת תפקיד נוצצת, וערך שוק בצלילה, אטרקטיביים רק עבור חברות קיקיוניות ולא איכותיות.

זכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם. בהצלחה

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה