המסיבה נגמרה, והמשקיעים הצעירים ברובין הוד שדדו את עצמם

התנפלות עדרית על אותן מניות גרמה למשקיעים זוטרים להרגיש שהם גאונים, אבל המסיבה נגמרה וניתן היה לצפות את זה • כפי שוודאי יסכימו מי שהיו תקועים עם וורן באפט בן ה־91 ב־2020 הסוערת וודאי יסכימו: הדרך לנצח במירוץ היא לאט ובזהירות

רובין הוד בוול סטריט / צילום: Shutterstock
רובין הוד בוול סטריט / צילום: Shutterstock

לעקוב אחרי העדר עובד - עד שזה מפסיק לעבוד. דור חדש של סוחרים המקבלים טיפים למסחר ברשתות חברתיות ומשתמשים באפליקציות כמו רובין הוד על מנת לבחור מניות כבר לומדים זאת בדרך הקשה.

ב־2020, כשמיליונים של אנשים צעירים ברובם פתחו חשבונות מניות בפעם הראשונה בזמן שהסתתרו ממגפת הקורונה, היה נראה שהם לא יכולים לעשות שום דבר רע, כפי שכמה משקיעים אגדיים אף פעם לא עושים מעשה טוב. דייב "הסוחר היומי" פורטנוי עקץ את אחד המשקיעים האלה מול מיליוני עוקביו בטוויטר: "אני בטוח שוורן באפט הוא אחלה בן אדם אבל בכל הנוגע למניות הוא כבר מחוק. אני הקפטן כעת".

וזו לא הייתה סתם אמירה. נוח ויידנר, כותב הניוזלטר Business As Usual וכיום חבר בצוות העורכים ב־Stocktwits בדק את ההשפעה הזו באופן כמותי על ידי יצירת הקרן ההיפותטית "RH Top 100 Fund", מדד שבו יש משקל שווה למניות החזקות ביותר שהיו בידי לקוחות רובין הוד. המדד עלה ב־101.77% ב־2020, בערך פי שישה מהביצועים של מדד S&P 500 (אם כי הוא פיגר אחרי קרן הסל ARK Innovation של קת'י ווד).

מאז רובין הוד צמצמה את כמות המידע שהיא משתפת, אבל ויידנר הצליח לעקוב אחרי חלק ממנו באופן ידני. בהתנהלות שחלק מהאנשים אומרים שהיא חלק מארגז הכלים הפסיכולוגי של החברה לגרום לאנשים לסחור באופן מוגזם - עידוד חשיבה של FOMO, או הפחד לפספס משהו - אומרת רובין הוד ללקוחותיה מה אנשים אחרים בפלטפורמה עושים. התוצאות אינן יפות.

הרבה מהמניות שהצטרפו לרשימת 100 המובילות לאחר שהציגו ביצועים מרשימים בנקודה זו או אחרת ב־2021, כמו למשל Clover Health Investments, Coinbase ואפילו רובין הוד עצמה, שהונפקה בקיץ האחרון, נמוגו מאז בחדות. מניות החברה ירדו בערכן ביותר משלושה רבעים מאז שהגיעו לשיא זמן קצר לאחר ההנפקה. בממוצע, 27 המניות האלה ירדו ב־21% רק החודש.

ואז ישנן המניות שירדו מהרשימה לגמרי. למשל, מניית Berkshire Hathaway של באפט שיצאה מרשימת 100 המובילות לאחר שפיגרה אחרי השוק ב־2020. מאז עלתה המניה שלו ב־32%, והציגה ביצועים טובים בהרבה משאר השוק. כך עשו גם מניות של כמה קרנות סל העוקבות אחר נפט גולמי שהציגו ביצועים גרועים ב־2020. הקרן United States Oil Fund עלתה ב־84% מתחילת 2021, וכמה ניירות ערך ממונפים העוקבים אחרי אנרגיה שפעם היו חביבות על משקיעי רובין הוד הציגו ביצועים הרבה יותר טובים מזה. חברות פיננסיות כמו וולס פרגו שהציגו ביצועים גרועים ב־2020 מסיימות את הרשימה - באופן ברור לצערם של בעלי המניות האלה.

רובין הוד לא משתפת נתונים על הביצועים הממשיים של לקוחותיה, אבל חישוביו של ויידנר מראים שהתנהגות ההליכה בעקבות ההמון עזרה למשקיעי האפליקציה ואז פגעה בהם. התוצאה השנייה הייתה מובנית בהתנהגות שלהם בהשפעת אפליקציית ההשקעות, כך נטען במאמר אקדמי שכתבו בראד ברבר, טרנס אודיאן, שינג הואנג וכריס שוורץ. הם ציינו שמשקיעים חסרי ניסיון יותר צפויים להיות מושפעים ממה שאחרים עושים ושהמניות שנחשבות לחזקות ביותר ברובין הוד נסחרות במידה גדולה מאוד. וגם, בגלל שהמסחר באפליקציה כל כך פשוט, הם נוטים להסתמך פחות על חשיבה ביקורתית לעומת משקיעים מנוסים. הם גם סוחרים לעתים קרובות - בערך פי 40 לכל דולר בחשבון שלהם בהשוואה ללקוחות של Charles Schwab, על פי נתונים מתחילת 2020.

עשויה להיות דרך לעשות כסף מההבחנות של המחקר, או לכל הפחות להימנע מלהפסיד אותו. המחברים זיהו "אירועי עדר" בקרב לקוחות רובין הוד. מכירה לאחר כל אחד מ־4,884 מקרים כאלה שהבחינו בהם וקנייה של אותה מניה בחזרה חמישה ימים אחר כך הביאה להחזר ממוצע של 3.5% ולרווח, ב-63% מהזמן.

כפי שוודאי יסכימו מי שהיו תקועים עם וורן באפט בן ה־91 ב־2020 הסוערת וודאי יסכימו: הדרך לנצח במירוץ היא לאט ובזהירות.