השאלה הפשוטה שתכריע אם התקדמתם בקריירה או שאתם בנסיגה

כשמציעים לכם תפקיד חדש, בדקו אם זה שאתם עתידים להחליף בתפקיד יכול להחליף אתכם בתפקיד הנוכחי • התשובה לשאלה הזאת עתידה למנוע טעויות אסטרטגיות בניהול הקריירה

כשמציעים לכם תפקיד חדש, בדקו אם זה שאתם עתידים להחליף בתפקיד יכול להחליף אתכם בתפקיד הנוכחי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
כשמציעים לכם תפקיד חדש, בדקו אם זה שאתם עתידים להחליף בתפקיד יכול להחליף אתכם בתפקיד הנוכחי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הרבה מעברי קריירה מתחפשים לקידום, אבל בפועל מדובר בנסיגה הכרוכה בוויתור על יתרונות יחסיים בשוק העבודה ופגיעה בפוטנציאל הקידום והשכר העתידיים. לעתים התחפושת היא הגדרת תפקיד בכירה יותר לתפקיד קטן בתכולתו - מהלך שקל יחסית לזהות על ידי השוואת המאפיינים הכמותיים של תפקיד המוצא לאלה של תפקיד המטרה (תקציב, מחזור מכירות, מספר כפיפים, גודל החברה, מיצובה וכו').

כשהמעבר כרוך בשינוי מקצועי, קשה יותר לדעת אם מדובר בקידום או בנסיגה כיוון שהמאפיינים הכמותיים עלולים להטעות. במקרה כזה, גם אם המעבר הוא לתפקיד גדול יותר בתכולתו או לחברה הממוצבת גבוה יותר, עדיין תיתכן נסיגת קריירה בתחפושת של קידום.

ניקח לדוגמה שני מהלכי שינוי שימחישו את הדברים: האחד, רואת חשבון שעושה הסבה מקצועית לניהול פעילות בעולם משאבי האנוש בארגון כפול בגודלו. השני, מהנדס מנהל מפעל שעובר לניהול פעילות הרכש של הארגון, במטרה להרחיב את מיומנויותיו בעולמות התפעול ולהאיץ את קידומו לתפקיד סמנכ"ל תפעול.

האם רואת החשבון ומנהל המפעל התקדמו או נסוגו בקריירה שלהם? כדי לבחון את מהות השינוי שעשו ואת השפעתו על ערך המותג שלהם, על ערך השוק ועל מעמדם התחרותי מול מועמדים אחרים, נדרשת היכרות יסודית עם פירמידות המיצוב בשוק העבודה, ובראשן פירמידת מיצוב המקצועות. ומה אם הם לא מכירים את הפירמידות ולא יודעים להשוות את מקצוע המוצא שלהם למקצוע החדש? במקרה הזה, די בתשובה לשאלה אחת פשוטה: מי יכול להחליף את מי?

תשובה שלילית פירושה נסיגה

השניים צריכים לבחון אם האדם שיחליפו בתפקיד החדש יכול להחליף אותם בתפקיד שהם עתידים לעזוב. אם התשובה שלילית, מדובר בנסיגה, על כל המשתמע מכך: ויתור על נכסים מקצועיים, ניהוליים ותדמיתיים. רואת החשבון בהחלט יכולה להחליף מנהל תחום בעולם משאבי האנוש, אך אף מנהל משאבי אנוש לא יכול להחליף אותה - תחום הכספים ממוקם בפירמידת מיצוב המקצועות גבוה הרבה יותר ממשאבי אנוש. כלומר, למרות המעבר לניהול תחום בחברה גדולה יותר, ערך השוק שלה ייפגע ואיתו פוטנציאל הקידום וההשתכרות.

גם במקרה של המהנדס מנהל המפעל, הוא יכול להחליף מנהל רכש, אך מנהל הרכש לא יכול להחליף אותו, מה גם שרכישת מיומנויות הרכש לא יאיצו את קידומו לסמנכ"לות תפעול, להבדיל מקידום לניהול מפעל גדול ומורכב יותר. גם כאן התשובה לשאלה "מי יכול להחליף את מי" היא עדות לפערי המיצוב בפירמידת התפעול, שהייצור ממוקם בראשה ואילו הרכש בתחתיתה.

האם כל נסיגה למקצוע הממוצב נמוך יותר היא טעות? מובן שלא. ישנם מצבים שהנסיגה היא בלתי נמנעת, למשל כשאדם חייב להתפרנס אך לא מוצא עבודה במקצוע, או בשלב דעיכת הקריירה, שבו לעתים עדיף לסגת לתפקיד נחות יותר בתמורה לאופק תעסוקתי מבטיח יותר מאשר "לשמר" את המקצוע ולהיפלט מוקדם משוק העבודה. ומה באשר להסבות מקצועיות? אף שכמעט כל הסבה פירושה ירידה בפירמידת מיצוב המקצועות וויתור על נכסי קריירה ופוטנציאל השתכרות, כששינוי נעשה מהסיבות הנכונות הקשורות למקצוע עצמו, לא בהכרח מדובר בטעות.

זמן לשקם פוטנציאל השתכרות

גם אם החלטתם לעשות שינוי מקצועי, למרות העובדה שאתם עתידים להחליף בתפקיד מישהו שלא יכול להחליף אתכם, חשוב שתהיו מודעים לכך ולמשמעות הצעד הזה מבחינת ערך מותג, ערך שוק ואובדן נכסים מקצועיים וניהוליים. עליכם לוודא שאובדן ההכנסה הכרוך לרוב בירידה בפירמידת המקצועות הוא כזה שאתם יכולים להרשות לעצמכם, וכי יש לכם מספיק "זמן קריירה" ריאלי לשקם את פוטנציאל ההכנסה בטווח הארוך.

זיכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה