פרמיית הסיכון נפלה; השקל התחזק: מה אומר מדד הדופק של גלובס על המצב במשק?

המשק חזק או בסכנה? המשקיעים בורחים או נאמנים? ואיך משפיעה עצירת הרפורמה? ● גלובס ולוסיד קפיטל מציגים את מדד הדופק של המשק הישראלי – תמונת מצב יומית אובייקטיבית של השווקים ● השורה התחתונה: ההתאוששות עוד ארוכה אך יש מקום לאופטימיות

אהרן כץ  |  28.03.2023

איך נבחרו המדדים?

מדובר במדדים שלגביהם קיים קונצנזוס של מומחים שהם משקפים את מידת הסיכון הכלכלי של מדינה. על מנת להגיע לתמונה כמה שיותר מהימנה בחרנו במדדים השוואתיים מתחומים מגוונים וכאלה שהוכיחו עצמם בעבר כמנבאי סיכון.

הנתונים בגרפים נכונים ל-27 במרץ.

שקל אל מול סל המטבעות 

מה רואים בגרף: עלייה של הגרף משקפת היחלשות של השקל, וירידה שלו מצביעה על התחזקות. היחלשות של השקל, עשויה לשקף היחלשות של הכלכלה. ההשוואה של תשואת השקל לתשואת סל המטבעות נועדה לנטרל השפעות שנובעות מתזוזה של הדולר אל מול שאר המטבעות בעולם. 

מה השתנה? השקל מתחזק לעומת סל המטבעות וגרף מצביע על עלייה של נקודה שלמה במדד. סל המטבעות חוזר לרמתו של תחילת החודש, שהיא עדיין גבוהה אך ניתן להניח שככל שהזירה הפוליטית תירגע אנו נראה שיפור. והיום השקל התחזק אל מול הדולר ב-3%.

שורה תחתונה של לוסיד קפיטל: "החל מאתמול אנו רואים את השקל מתחזק משמעותית אל מול הדולר כאשר מרמות של 3.71 בשיאו מגיע היום לשער של 3.5 שקלים. גם מול שאר המטבעות אנו רואים את התחזקות השקל כתגובה לדחיית החקיקה".


מרווח תשואות באג"ח הממשלתיות

מה רואים בגרף: מרווח התשואות (spread) בין תשואות אג"ח 10 שנים של ממשלת ארה"ב לבין תשואת אג"ח 10 שנים של ממשלת ישראל בשלושת החודשים האחרונים. ככל שהמרווח שלילי יותר בגרף (תשואת אג"ח ממשלת ישראל נמוכה יותר ביחס למקבילה האמריקאית), כך האמון בכלכלת ישראל גבוה יותר.

מה השתנה? הפרשי תשואות האג"ח יורדים משמעותית, מ-0.5 ל-0.2 תוך יום אחד. זאת כאשר תשואת האג"ח הישראלית יורדת ובמקביל התשואה עבור אג"ח אמריקאית ל-10 שנים עולה.

שורה תחתונה של לוסיד קפיטל: "בהתאם לצפי, כאשר נראה שהחלו לראות בשוק שהממשלה נעה לכיוון פשרה האג"ח של ישראל יורד. הפער עדיין חיובי לרעת ישראל ומצביע על הדרך הארוכה לעבר ההתאוששות של המשק והחזרת האמון".

מומחים מנתחים: איפה כדאי להשקיע היום 100 אלף שקל? |בדיקת גלובס

פער התשואות בין מדד ת"א 125 לנאסד"ק 

מה רואים בגרף: תשואת מדד ת"א 125 ביחס לתשואת מדד הנאסד"ק 100 (NDX) מתחילת השנה. הבחירה במדד הנאסד"ק נובעת מהדומיננטיות של סקטור הטכנולוגיה במשק הישראלי ומהשפעתו הגדולה על סקטורים נוספים כמו מחירי הנדל"ן המניב. 

מה השתנה? גם בתשואת החסר במניות אנו רואים שיפור משמעותי לטובת ישראל. תשואת החסר יורדת ב-3% לאחר עלייה במדד ת"א 125 בעוד הנאסד"ק נשאר יציב. היום אנו רואים חזרה מסויימת של המדדים בישראל כאשר ת"א 125 יורד היום ב-1% .

שורה תחתונה של לוסיד קפיטל: "ירידה משמעותית אך עם זאת לא מספקת. אנו רואים את החשש שקיים ואמון הציבור לא חזר במלואו. למרות הירידה אנו עדיין בתשואת חסר מאוד גבוהה, של 20%- לעומת הנאסד"ק מאז אוקטובר".

העזרה הראשונה לא הספיקה, מי יציל את המערכת הבנקאית ואיך? | פרשנות
השקעות לימים סוערים: בנקים, תשתיות וגז בפנים, מימון ונדל"ן אמריקאי בחוץ


סיכון החוב של ישראל

מה רואים בגרף: ה־CDS (או - credit default swap) היא פוליסת ביטוח שמאפשרת למחזיק באג"ח להגן על עצמו מפני פשיטת רגל של מנפיק האג"ח. לפי הגרף, שמראה את עלות ה־CDS של אג"ח ישראלי, ככל שעלות ה־CDS עולה גובר הסיכון לפשיטת רגל של ממשלת ישראל בעיני השוק.

מה השתנה? פרמיית הסיכון של ישראל צוללת לאחר דחיית החקיקה המשפטית, מדד ה-CDS יורד ביותר מ6 נקודות לרמה של 83.8. אלו לא רמות הפרמייה שהיו לפני שלושה חודשים אבל ירידה דרמטית זו מעידה על שיפור בתחזית הכלכלית של ישראל.

שורה תחתונה של לוסיד קפיטל: "כפי שכתבנו כאן רבות, החקיקה בישראל השפיעה על רמות הסיכון וכעת כשאנו רואים את דחיית החקיקה, לפחות לעת זו, חלה רגיעה בפרמיית הסיכון. פרמיות הסיכון בעולם עלו בעת האחרונה בעקבות משבר הבנקים העולמי. נצטרך לבחון מקרוב עם מדד ה-CDS בישראל נע בהתאם לנעשה בשוק העולמי רו לפי השפעות מקומיות וחשש שיחזור ויעלה".

מאז דחיית מתווה הנשיא: פרמיית הסיכון של ישראל קפצה 

תובנות עיקריות

 
1. מדדים: המדדים השונים מצביעים על כך שישראל לוקחת צעד אחורה מ’פי התהום’ שבו נמצאה לפני דחיית החקיקה. המשק לא חוזר לגמרי כמובן וזה יקח זמן ואף הרבה זמן זאת ואם ההתפתחויות הזירה הפוליטית יובילו למשבר חדש.

נכתב על ידי שחר כהן, מייסד קרן השקעות טכנולוגיה גלובליות לוסיד קפיטל

גילוי מלא: הפרויקט הוא שיתוף פעולה מערכתי עם לוסיד קפיטל, המנהלת קרנות השקעה בחב' טכנולוגיה גלובליות. החברה או עובדיה עשויים להחזיק או למכור את הניירות המוזכרים. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רשיון על פי דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988