שלמה פילבר: קידמתי את מיזוג בזק-yes לבקשת נתניהו

רה"מ לשעבר בנימין נתניהו התייצב לשמיעת עדותו של מי שהיה ראש המטה שלו, עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר • פילבר: "נתניהו אמר לי - תראה אם אתה יכול למתן את המחירים לבזק" • לדבריו, נתניהו אמר לו על עסקת בזק-yes: "תגמור את זה" • עוד אמר פילבר כי התערבות של נתניהו לטובת בזק הייתה "תלויית פרסונה"

שלמה פילבר, עד המדינה במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שלמה פילבר, עד המדינה במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

15:50

בבית המשפט המחוזי בירושלים הסתיים היום הראשון לעדותו של עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, במסגרת משפטם של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ'.  

נתניהו נכח בדיון לכל אורך היום, עם מספר הפסקות. עדותו של פילבר תימשך ביום שני הקרוב.

14:20

"החוקרים היו כמו רוטוויילרים, נעצו שיניים בנושא בזק"

עד המדינה שלמה פילבר תקף את חוקרי הרשות לניירות ערך שביקשו ממנו להשיב לחיוב או לשלילה על שאלותיהם: "כדי להיות כן עם עצמי, אני חייב להסביר את המורכבות. את שואלת אם אמרתי? אמרתי. במענה לשאלות של פולינה ואודי (החוקרים - נ.ש.), כמו רוטוויילרים לא עניין אותם כלום. הם נעצו את השיניים שלהם בנושא של בזק, ורצו שאגיד רק כן או לא. חיפשו רק להפליל". 

פילבר ביקש לטעון כי הוא ניסה להסביר לחוקרי הרשות שהסיטואציות אליהן נקלע היו מורכבות, ושלא הכול תמיד שחור לבן.

פילבר תיאר בעדותו כי נפגש עם אלי קמיר, יועצו של שאול אלוביץ', כדי לקדם את המיזוג בין בזק ל-yes בעקבות הנחייתו של בנימין נתניהו. הפגישה התקיימה במוצאי שבת בביתו של קמיר. פילבר הסביר כי המפגש היה חריג, אך הוא רצה לבסס את שיתוף-הפעולה עם בזק.

"באתי אליו כי הוא הנציג של אלוביץ' ובזק, וכי למחרת יש לי פגישת היכרות עם אלוביץ' ואני רוצה לגייס אותם", אמר פילבר בעדותו. הוא השיב לתובעת, עו"ד יהודית תירוש, כי הוא פעל כך גם נוכח הנחייתו של נתניהו לקדם את המיזוג. "בתקופה ההיא הרצון להוכיח את עצמי מול ראש הממשלה היה דומיננטי ביותר", אמר.

פילבר העיד כי אמר לקמיר שהוא נפגש עם נתניהו, "שיידע שיש לי גב", ואמר כי הוא מחויב לטפל בנושא. לצד זאת, פילבר אמר שהחריגהז הפך לנוהג עם כולם בהמשך. "עיגנתי מדיניות דלת פתוחה. זה אופי העבודה שלי, זו האישיות שלי, נפגשתי עם כל אנשי השוק בכל בתי הקפה האפשריים באזור תל אביב. אמרתי לכל המנכ"לים 'יש לכם את הטלפון שלי'. פה זה באמת היה חריג, כי הייתי באילוץ - להוציא את המיזוג בזמן, ורציתי לקבל שיתוף-פעולה של בזק".

בנוגע לפגישה במוצאי שבת בביתו של אלי קמיר, היועץ של אלוביץ' ובזק, פילבר אמר בעדותו כי האינטרס שלו היה כפול - הוא פעל כך כי נתניהו ביקש ממנו שיטפל בענייני בזק; וגם כי רצה לרתום את אלוביץ', בעלי בזק, להוציא את שוק התקשורת מהבוץ.

לאורך כל היום טענה ההגנה - עורכי הדין בעז בן-צור, ז'ק חן ועמית חדד - כי פילבר נתון תחת איומים שיפר את הסכם עד המדינה אם לא יאמר מה שמצופה ממנו. זאת לאחר שהתובעת ריעננה את זיכרונו של פילבר פעמים רבות במהלך היום. השופטת רבקה פרידמן-פלדמן הבהירה כי לא מדובר באיומים.

12:00

פילבר: נתניהו ביקש לעזור לאלוביץ' - "תלוי פרסונה ולא תלוי נושא"

התביעה ביקשה לדעת מה חשב עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, בזמן אמת על הסיבה להתערבות של בנימין נתניהו לטובת בזק. פילבר התחמק מלתת תשובה ופנה לבית המשפט להסביר באיזה מצב היה במשטרה בזמן מתן העדות. 

לדברי פילבר, "אני נעצרתי ב-2017 נחקרתי 50 שעות. נשלחתי ל-15 יום מהמשרד. אחרי 7 חודשים מגיעים אליי בשש בבוקר ולוקחים אותי, ואז אומרים לי שזה סיפור חדש. פתאום אומרים לי שאני נחשד בשוחד בסיוע לראש הממשלה ובני ביתו. אני במעצר".

פילבר הבהיר "התשובות שלי מדויקות. מרגע שחתמתי (על הסכם עד מדינה), הסכמתי שאני אומר את הדברים. אבל קחו בחשבון שאדם נמצא בסערת רגשות. יש 50 גוונים של אפור. פעלתי מבחינתי עם המצפן הפנימי שלי מקצועית לטובת שוק התקשורת. יכול להיות שיש דברים שלא הייתי צריך לעשות - בגלל זה אני עומד פה. צריך להבין את זה בקונטקס של כל אירוע מה היו הנסיבות מסביב. על העוצמה של האמירות".

במשטרה אישר פילבר כי ההתערבות של נתניהו לטובת בזק הייתה "תלויית פרסונה, זה לא תלוי נושא". אחרי מחלוקת בין התביעה להגנה ובקשה של התובעת עו"ד יהודית תירוש להגיש את הודעותיו של פילבר במשטרה לבית המשפט, פילבר אישר את התשובה שמסר במשטרה.

התובעת שאלה: "עד כמה הבנת שהבקשה של נתניהו לגבי בזק נבעה משיקולים מקצועיים?"

פילבר השיב: "נתניהו ביקש ממני כי אלוביץ' פנה אליו. הוא אישר שזה תלוי בן אדם".

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן שאלה: "מה זה אומר 'תלוי בן אדם'?"

פילבר: "הוא מבקש שאני אטפל כי זה אלוביץ'".

פילבר נשאל מה היה קורה אם לא היה מבצע את הבקשות של נתניהו, והשיב: "זה נכשל. עצם זה שהעלה זה בפרונט. אני בסיטואציה של מבחן".

11:00

נתניהו לפילבר על עסקת בזק-yes: "תגמור עם זה"

עד המדינה שלמה פילבר תיאר את "שיחת ההנחיה" המפורטת בכתב האישום, השיחה בה בנימין נתניהו מנחה אותו מלפעול לטובת בזק.

לדברי פילבר, "עברנו מהמכתבה לפינת הכורסאות והתחלנו לדבר. דיברנו רבע שעה על כל עולם השידורים. אמרתי שכתוצאה מהפגישה הזו עלה אצלי הצורך להקים ועדה ממשלתית על כל תחום השידורים.

"נתניהו אמר לי רגע לפני שהלכתי: 'שאול אלוביץ' פנה אליי. אמר שיש לו בעיות במשרד. שיש חברת ייעוץ שקבעה מחירים לא נכונים. תבדוק את זה. תראה אם אתה יכול למתן את המחירים. יש גם את סוגיית טלפוניה', והוסיף על עסקת בזק-yes: 'תגמור את זה'".

פילבר הוסיף: "אני עושה ספוילר - במבט לאחור, באף אחד מהדברים לא עשיתי מה שנתניהו ביקש".

התובעת, עו"ד יהודית תירוש, הזדעקה: "מיזוג בזק אושר בסוף?"  פילבר השיב בחיוב, ותירוש המשיכה: "אז לא כל דבר, נכון?". 

עו"ד תירוש הוסיפה ושאלחה את פילבר: "עד כמה המפגש עם נתניהו היה מרכזי בתחילת עבודתך?"

פילבר השיב: "מבחינת השידורים זו הייתה פגישה שבה קבענו את כל העקרונות. לגבי עניין הטלקום - אני מבין את נתניהו ממשפטים קצרים. מבחינתי ברגע ששמעתי ממנו שהוא אומר לי 'תטפל בזה, תקדם את זה', אני מבין את גבולות הגזרה, ואלה המשיכו אתי בהמשך הדרך. הבנתי באיזו מסגרת אני פועל".

פילבר הוסיף כי הטיפול היה אמור לפתור את הבעיות של שאול אלוביץ', וכי הבקשה של נתניהו מיטיבה עם אלוביץ', ואמר: "קיבלתי החלטה שלילית לגבי המחירים, בלי לדבר עם אלוביץ'".

באשר ללוחות זמנים של עסקת בזק-yes, אמר פילבר: "נתניהו לא התייחס ללוחות זמנים. הוא ידע שזה צריך לקרות. הוא לא מדבר אתי צופה פני עתיד. היו סוגיות ששיגעו אותו ואמרו לו עכשיו".

עו"ד תירוש: "עד כמה יש לדברים האלה השפעה על אלוביץ'?"

פילבר: "לא הסתכלתי על זה. כל החלטה של רגולטור יכולה להיטיב עם רגולטור. אני מקבל החלטות שהן נכונות". 

שלמה פילבר, עד המדינה במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 שלמה פילבר, עד המדינה במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

10:50 

"תחום הטלקום לא עניין את נתניהו. עניין אותו ברמת המאקרו, לא ברמת היום-יום"

התובעת, עו"ד יהודית תירוש, שאלה את עד המדינה שלמה פילבר: "מה עניין את נתניהו כשר תקשורת?"

פילבר השיב: "היה לו חשוב לעשות רפורמה של פתיחת שוק השידורים לתחרות. זו התפיסה הכלכלית שלו. זה אומר להוציא את מעורבות הממשלה משוק השידורים. זו הייתה תחושת שליחות אמיתית. עדכנתי אותו מה אני עושה. לגבי תחום הטלפון: זה לא עניין את נתניהו. עניין אותו ברמת המאקרו, המדיניות, ולא ברמת היום-יום".

התובעת עימתה את פילבר עם הודעותיו במשטרה השונות מאמירה זו. עו"ד בעז בן-צור, המייצג את נתניהו, אמר: "התשובה לא סותרת את תשובת העד במשטרה".

פילבר אישר את הדברים שאמר במשטרה. "בחקירות שאלו אותי על החלטות קטנות יומיומיות. הייתה לי יד חופשית רחבה בניהול המשרד. מעט מאוד התנהלתי מול נתניהו בעניין הטלפון".

התובעת: "עד כמה ייצגת במשרד התקשורת את עמדת השר נתניהו?"

פילבר: "אני איש של השר. אני מבצע - למעט מקרים שלא הסכמתי ושכנעתי".

קודם לכן, בנוגע לקידום מיזוג בזק-yes, אמר פילבר: "נאמר לי שאבי ברגר (מנכ"ל משרד התקשורת לפניו) גורר רגליים. לא מעכב אבל לא מטפל".

התובעת: "מה המסר שקיבלת מאיתן צפריר" (ראש המטה של נתניהו)?

פילבר: "כשהוא מציג לי מסמך טיפול, הכוונה הייתה שצריך לקדם את זה. צפריר נתן לי להבין שהזמן הולך ואוזל. שזו סוגיה שיצטרכו לטפל בה בדחיפות".

‏התובעת: "אמרת שקיבלת חפיפה מצפריר. עד כמה היה חשוב לך כמנכל לשמוע הנחיות מהשר עצמו?" 

פילבר: "היו לנו יחסים מיוחדים עם נתניהו, ובכלל, בסוף אני משרת ומקבל מינוי ממישהו, ויש נאמנות אליו, ואני מוודא שהפעילות שלי זו רוח הדברים שלו. כשדברים הגיעו למשל מניר חפץ, בדקתי אם זה אכן מנתניהו".

על ההכנות לקראת תפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת, אמר פילבר: "ידעתי שאני הולך להיכנס 'להזיז את הגבינה' של מישהו. ידעתי שאני נכנס לתפקיד שלא בטוח שאצא חי ממנו. הזדהיתי לגמרי עם המשימה. הבחירות היו טראומטיות. זה היה ברור שצריך לפתוח את שוק השידורים. ידעתי שאני הולך להיות האיש הרע.

"היה חשוב לי להגיע ביום הראשון הכי מוכן שאפשר. השקעתי מאות שעות. קראתי את כל הרגולציה. גם מנכ"ל המשרד הקודם קודם נתן לי חפיפה טובה, על הפוליטיקה הארגונית ואיך זה מתנהל בפועל. הנושא המרכזי שעמד אז בקונפליקט בין אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת הקודם, ללשכת ראש הממשלה היה הרצון לסגור את ערוץ 10". 

בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט לשמיעת עדותו של עד המדינה שלמה פילבר, היום / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט לשמיעת עדותו של עד המדינה שלמה פילבר, היום / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

10:15 

פילבר הודה לשרה נתניהו על מינויו למנכ"ל משרד התקשורת

בדיון עלה כי שלמה פילבר הודה לשרה נתניהו, אז רעיית ראש הממשלה, על מינויו למנכ"ל משרד התקשורת.

התובעת, עו"ד יהודית תירוש, הציגה הודעה ששלח פילבר לניר חפץ במאי 2015: "תודה. בראש ובראשונה לך ולרעיון ולו ולה על האמון. מקווה לממש את הציפיות".

התובעת שאלה: "מי זה 'לו ולה'?"

פילבר השיב: "שרה נתניהו", והוסיף: "אני אגיד משפט מקדים ברמה האישית שלי. על ה-SMS נימוסין הזה הואשמתי בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. על כך שקיבלתי את תפקיד מנכל משרד התקשורת. עניתי בנימוס אמריקאי. חפץ הוא האיש של שרה נתניהו. אף פעם לא עולה כסף לחלק מחמאות. אני יודע שחשוב לו לשמור על כבודה של שרה".

קודם לכן התייחס פילבר לסגנון העבודה של נתניהו: "באופן כללי היה ביטוי שנתניהו אמר: 'אני לא אומר, אני בוחר אנשים שיודעים לעשות מה שאני רוצה לעשות'. הוא מאציל סמכויות מהרגע שיש אמון. הוא לא מנהל אותך במיקרו. אם היה לו משהו חשוב במיוחד, או אם אנשים מתלוננים, והוא רוצה לוודא, אז הוא מתקשר".

התובעת, עו"ד תירוש, הקריאה לפילבר מתוך עדותו במשטרה, בה אמר: "לי ברור שאם אני לא מתקדם עם המהלך, אז אני אקבל פידבק זועם". פילבר העיר כי "כנראה קידמתי נכון את הדברים של נתניהו. בגלל שעולמות התוכן זהים. הזדהיתי אידיאולוגית. מערכת היחסים שלי איתו הייתה נקייה, ישרה, עניינית ומקצועית". 

פילבר סיפר: "יום אחד אמרו שיש ארוחת ערב של הזוגות (נתניהו-אלוביץ' - נ.ש.). זה נצרב בזיכרון בתאים האחוריים, לא מעבר לזה".

בהמשך הוא ציין: "באף אחת מהחקירות שלי לא אמרתי מילה אחת שקר", והבהיר בכך שהוא עומד מאחורי עדותו במשטרה.

9:30

"נתניהו הוא מושא הערצתי מגיל צעיר"

עד המדינה שלמה (מומו) פילבר החל להעיד. מספר מטרים ממנו יושב ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, כשלצדו בנו אבנר ומאחוריהם שאול אלוביץ', הנאשם הנוסף בתיק. לדיון הגיע צוות מורחב מפרקליטות מיסוי וכלכלה והמשנה לפרקליט המדינה, עו"ד ליאת בן-ארי, המובילה את צוות התביעה.

"אני בן 58, ונכנסתי לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת לפני 6 שנים", אמר פילבר. "לפני כן, כמעט 30 שנה עסקתי בתפקידים רבים ומגוונים בעולמות של פעילות מנהל בגופים ציבוריים משיקים, ביניהם מנכ"ל מועצת יש"ע. 

"הכרתי את נתניהו בשנת 1993, כשנתניהו היה יו"ר האופוזיציה בממשלת רבין-פרס, ואני במועצת יש"ע. ב-1996 הוזמנתי לעבוד במטה ההסברה של קמפיין הליכוד. ב-2008 היו בחירות. ב-2015 ניהלתי את קמפיין הבחירות לכנסת ה-20.

"מי שהרים לי טלפון היה ארי הרו. נעניתי בשמחה. הוא ביקש אנהל את תקציב הבחירות. הייתי גם מנהל הקמפיין וגם המנהל התקציבי. כשנגמר הקמפיין, סגרתי פינות של תשלומים ותקציבים. באיזשהו שלב נתניהו קורא לי ומציע לי להיות מנכ"ל הליכוד. אני, מתוך היכרות עם המערכת הפוליטית, סירבתי.

"נתניהו הוא מושא הערצתי מגיל צעיר. אני בסך-הכול מאוד מעריך ומכבד אותו גם היום. אני חושב שהוא אחד המנהיגים הטובים למדינה היהודית, לישראל ולימין הישראלי. באותה מידה צריך להגיד שיש בינינו היכרות של 25 שנה. יש בינינו כימיה מקצועית והבנה הדדית. זה לא גלש לקשרים חברתיים מעבר לזה. גם היום אני אוהב אותו". 

9:05

בנימין נתניהו, שאול אלוביץ' ושלמה פילבר הגיעו לאולם בית המשפט. 

שאול אלוביץ' ובנימין נתניהו מגיעים לבית המשפט לשמיעת  עדותו של עד המדינה שלמה פילבר, היום / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 שאול אלוביץ' ובנימין נתניהו מגיעים לבית המשפט לשמיעת עדותו של עד המדינה שלמה פילבר, היום / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

6:00

אחד מרגעי השיא במשפט 

אחד מרגעי השיא במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו יתרחש היום (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים, כאשר עד המדינה שלמה (מומו) פילבר יעלה לדוכן העדים. נתניהו, שבאופן רגיל לא מגיע לדיונים, יתייצב היום לשמיעת עדותו של מי שהיה ראש המטה שלו ואחד האנשים הקרובים לו. פילבר, אחד העדים החשובים בתיק, צפוי להעיד במשך שבועות ארוכים. התביעה הודיעה כי עדותו הראשית תימשך על פני תשע ישיבות.

פילבר ניהל את קמפיין הליכוד בבחירות לכנסת שנערכו במרץ 2015, והיה לו חלק בניצחון הגדול של נתניהו. הוא מונה על-ידי נתניהו למנכ"ל משרד התקשורת לאחר הדחתו של אבי ברגר מהתפקיד, שהתנגד לאשר את עסקת מיזוג בזק-yes ודרש לכרוך את המיזוג ביישום רפורמת השוק הסיטונאי.

פילבר אמור לבסס לתביעה את עבירת השוחד בתיק 4000, בכך שפעל, לטענת התביעה, כדי להיטיב עם בזק על-פי בקשתו של נתניהו. עדותו תעסוק בהטבות הרגולטוריות שנטען כי ניתנו לאיש העסקים שאול אלוביץ' בתמורה להטיית הסיקור באתר וואלה לטובת נתניהו ובני משפחתו. נתניהו מואשם כי הפעיל את כוחו וסמכויותיו כשר התקשורת כדי לקדם נושאים בהם חפץ אלוביץ', ושהיו בעלי ערך כלכלי רב ביותר עבורו.

בין ההטבות שצוינו בכתב האישום נמנים אישור עסקת המיזוג בין בזק ל-yes וזירוזה; ביטול ההפרדה המבנית בין חברות-הבת של בזק; עיכוב הרפורמה בשוק הסיטונאי שהייתה בעלת ערך כלכלי עצום לבזק ומיתון ירידת המחירים במסגרת הרפורמה.

צפוי לומר כי סייע לקדם את ענייני בזק - אך מטעמים מקצועיים 

פילבר קיים, על-פי כתב האישום, ערוץ חשאי מול אנשי בזק ואלוביץ' לקידום עסקת בזק-yes וההטבות הנוספות, וכן פעל להוצאת העסקה לפועל ללא תנאים, לאחר שבזק התעקשה על כך תוך עמידה בלוח זמנים שהיה חשוב לאלוביץ'. לפי כתב האישום, פילבר נפגש עם אנשי בזק בבתיהם הפרטיים ובמקומות אחרים, ללא נוכחות של גורמים אחרים ממשרד התקשורת, והסתיר את קשריו עם אנשי בזק מהדרג המקצועי במשרד.

ההגנה דוחה את הטענות לשוחד וטוענת כי פילבר פעל באופן מקצועי בהתאם להמלצות של גורמי המקצוע. פילבר צפוי להעיד כי סייע לקדם את ענייניה של בזק אך עשה זאת מטעמים מקצועיים ראויים, ולא מהטעמים להם טוענת התביעה - כדי לספק את התמורה להטיית הסיקור באתר וואלה.

לצד זאת, פילבר הודה במשטרה כי קיבל מנתניהו הנחיה להיטיב עם בזק. אם לא ישוב על הדברים שאמר במשטרה, התביעה יכולה לבקש להגיש את אמירותיו במשטרה, להכריז עליו עד עוין ולחקור אותו.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.