למדו את פירמידת המיצוב המקצועית שלכם, אחרת תיתקעו

שוק העבודה מתנהל על פירמידות מיצוב שמגדירות את פוטנציאל התנועה של עובדים ומנהלים בין מגזרים, תעשיות, חברות וכו' • התנועה בפירמידה היא כמעט תמיד מלמעלה למטה, בעוד הטיפוס הוא נדיר מאוד עד לא קיים • היכן בכל זאת אפשר לנסות ולטפס במעלה פירמידת המיצוב המקצועית? בארגון שבו עובדים

התנועה בפירמידת המיצוב היא כמעט תמיד מלמעלה למטה, בעוד הטיפוס הוא נדיר מאד / צילום: Shutterstock
התנועה בפירמידת המיצוב היא כמעט תמיד מלמעלה למטה, בעוד הטיפוס הוא נדיר מאד / צילום: Shutterstock

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

שוק העבודה מתנהל על פירמידות מיצוב שהמיקום על פניהן הוא פונקציה של המורכבות, של הרמה הטכנולוגית, של איכות כוח האדם וכו'. הפירמידות הללו מגדירות את פוטנציאל התנועה של עובדים ומנהלים בין מגזרים, תעשיות, חברות וכו', כאשר התנועה על פניהן הפוכה מהתנועה על גבי הפירמידה הארגונית שעל גביה מטפסים, בעוד בפירמידות המיצוב התנועה היא מלמעלה למטה.

בלתי אפשרי להעפיל להייטק

זו הסיבה שכמעט בלתי אפשרי להעפיל אל מגזר ההייטק הממוצב בראש פירמידת מיצוב המגזרים במשק, לטפס מחברות קמעונאיות לחברות תעשייתיות, או לעלות מחברות שירותי IT לחברות פיתוח תוכנה, בעוד התנועה למטה היא טריוויאליות בשלשת המקרים. כנ"ל כאשר מנסים לטפס במעלה פירמידת מיצוב המקצועות, שבראשה מקצועות הרישיון ובתחתיתה עולם המכירות על הגדרות התפקיד שבו.

אבל גם בתוך כל עולם מקצועי ישנה פירמידת מיצוב המדרגת את המקצועות השונים שבו, פירמידה שגם בה התנועה היא כמעט תמיד מלמעלה למטה, בעוד הטיפוס הוא נדיר מאוד עד לא קיים.

יתרה מכך, גם אנשים שהחלו את הקריירה בתחום הממוצב בראש הפירמידה של עולמם המקצועי אך בהמשך ירדו למקצועות נמוכים יותר במדרג, יתקשו מאוד לטפס חזרה. הקושי לחזור למקצוע המוצא ילך ויגדל ביחס ישר למשך הזמן מעזיבת צמרת הפירמידה, עד לנקודה שבה הירידה היא כבר בלתי הפיכה.

שתי דוגמאות מהשבוע האחרון, הראשונה של מהנדסת שאחרי תקופה מאוד קצרה כמפתחת ירדה בפירמידה לתפקידים של מהנדסת מכירות, כשרצתה לעלות חזרה לפיתוח (בעיקר בגלל השכר) אחרי 9 שנים גילתה שאין לה לאן לחזור. השוק התעלם ממנה למרות המחסור העצום באנשי פיתוח בוגרי אוניברסיטאות, ועל אף העובדה שהיא מוכשרת ובעלת השכלה איכותית. מבחינת שוק העבודה, לא רק שאין לה את הניסיון הדרוש (ישנם תחומי פיתוח בהם מחצית הידע מתיישנת תוך שנתיים-שלש), עצם העובדה שעסקה כל כך הרבה שנים בתת מקצוע הקרוב לתחתית פירמידת המיצוב של מהנדסים, היא לבדה מספיקה כדי לפסול אותה על הסף.

קבעון מקצועי ותדמיתי

אותו הדבר במקרה של ד"ר בתחום מדעי החיים שאחרי כשלוש שנים במחקר ירד בפירמידה לניהול מעבדת בדיקות, ולאחר כ-7 שנים הוא לא מצליח לשוב ולהעפיל לתפקידי מחקר. הד"ר לא נתפס מתאים הגם שמדובר בתחום עיסוק שההתיישנות המקצועית בו איטית הרבה יותר מפיתוח תוכנה, והוא לא מגיע לאף ראיון עבודה.

אז עכשיו תחשבו על מי שמלכתחילה החלו את דרכם בתחתית פירמידת המיצוב של עולמם המקצועי. להם עוד יותר קשה לטפס כי הם מקובעים תדמיתית במקצועות שנחשבים פחות מתוחכמים. למשל מי שהחלו את הקריירה כמנהלי רווחה - תת מקצוע שממוקם נמוך בפירמידת המיצוב של עולם משאבי אנוש - ומעוניינים לטפס לניהול גיוס או לתפקיד HRBP, שני תפקידים הממוקמים בצמרת הפירמידה הזו. כנ"ל אנשים שמחילת הקריירה עובדים כאנשי יחסי ציבור ודוברות ומנסים בשלב מסוים טפס בפירמידת התקשורת לניהול פרסום ותקשורת שיווקית.

היכן בכל זאת אפשר לנסות ולטפס במעלה פירמידת המיצוב המקצועית? בארגון בו עובדים. בעוד במעבר בין ארגונים סיכוי לכך קלוש מאוד, בארגון שבו מכירים אתכם ואת יכולותיכם הסבירות שתקבלו הזדמנות גבוהה יותר. הסיכון הנתפס מבחינת המעסיק הוא נמוך משמעותית, מה גם שלארגון יש אינטרס לקדם את העובדים שלו ולשדרג אותם מקצועית וניהולית כאחד.

הזהרו משרלטנים

לסיכום, אל תאמינו למי שמספר לכם שקורסים למיניהם הם הדרך לשבור את חסמי הפירמידות, ברוב המקרים זו אחיזת עיניים, שלא לומר שרלטנות. למדו היטב את פירמידות המיצוב בשוק העבודה, לרבות זו של העולם המקצועי בו החלטתם לעסוק, וזאת עוד בטרם התמקדתם מקצועית. זה יאפשר לכם להבין לעומק את משמעות ההעדפות המקצועיות שלכם ולמנוע תקיעות בעתיד, וגם אם בחרתם במקצוע שממוקם בתחתית הפירמידה, אין בעיה, ובלבד שמלכתחילה אתם מודעים לבחירה.

ומה אם אתם כבר תקועים אך אין אפשרות לטפס בארגון בו אתם עובדים? במקרה כזה תאלצו לעבור לתפקיד מקביל בארגון אחר שבו יותר אפשרויות קידום, בתקווה שבהמשך תקבלו את ההזדמנות להשתדרג שם. וזיכרו - קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.