אל תתבלבלו: ניהול פרויקטים זה לא מקצוע, זה תפקיד

השוק מוצף בתפקידים אדמיניסטרטיביים במהותם או תפקידי כלבויניק, שזוכים להגדרה "ניהול פרויקטים" כדי להסתיר את אופיים האמיתי • ניהול פרויקטים אמיתי הוא תפקיד שמתפתחים אליו במסגרת המקצוע

ניהול פרויקטים זה לא באמת מקצוע / אילוסטרציה: Shutterstock
ניהול פרויקטים זה לא באמת מקצוע / אילוסטרציה: Shutterstock

 הכותבת היא מומחית לשוק העבודה 

חלק גדול מהאנשים המבקשים לעשות שינוי מקצועי ורוצים להפוך למנהלי פרויקטים משוכנעים שניהול פרויקטים הוא מקצוע. הם טועים. ניהול פרויקטים הוא תפקיד ולא מקצוע, תפקיד שמתפתחים אליו לאחר שצוברים מספיק ידע וניסיון במקצוע ספציפי, ואז מקבלים הזדמנות להתקדם לתפקיד ניהול פרויקט בתחום.

לדוגמה, מהנדס מכונות שאחרי כמה שנות ניסיון מתמנה למנהל פרויקט פיתוח רובוט, מהנדס אזרחי שמתקדם לניהול הקמה של מבנה כלשהו, איש מערכות מידע שמתפתח לניהול פרויקט הטמעת מערכת חדשה וכו'. מנהלי הפרויקטים הללו אינם יכולים להחליף זה את זה בעבודה, וזו בדיוק ההוכחה שמדובר בתפקיד ולא במקצוע. הרי כשמדובר במקצוע, אנשים עוברים בלי בעיה מעולם תוכן אחד לשני (למשל מנהל כספים מחברה תעשייתית שעובר לנהל כספים בחברת שירותים או סחר, כנ"ל מנהל שיווק, מנהל משאבי אנוש, מנהל רכש וכו').

המחשה נוספת לכך שלא מדובר במקצוע היא העובדה שניהול פרויקטים הוא כמעט אף פעם לא התפקיד הראשון בקריירה, אלא אם כן מדובר בתפקיד כניסה אדמיניסטרטיבי שמותג מחדש כדי למשוך כוח-אדם איכותי יותר. וזה בדיוק המקום לדבר על האינפלציה בתפקידי "ניהול פרויקטים" שאין בהם שום דבר פרויקטלי, פרט להגדרה.

אם פעם תפקידי ניהול פרויקטים היה ייעודיים לחברות פרויקטליות במהותן, פתאום כמעט בכל חברה יש מנהלי פרויקטים, וכל משימה טריוויאלית הופכת פרויקט, וכל מי מממלא אותה הוא מנהל פרויקט.

בנוסף השוק מוצף בתפקידים אדמיניסטרטיביים במהותם, או לחלופין בתפקידים לא ממש מוגדרים שהאוחזים בהם נדרשים לעשות קצת מכל דבר, סוג של כלבויניקים שזוכים להגדרה "ניהול פרויקטים" כדי להסתיר את אופיים האמיתי של התפקידים, או סתם כי לא יודעים כיצד להגדיר אותם.

משדרגים את עצמם

לעתים קרובות, העובד עצמו הוא שמנכס לעצמו את ההגדרה "מנהל פרויקטים" ולא המעסיק, בדרך כלל כדי לשדרג תפקיד זוטר, ו/או לצורך "התאמת" קורות החיים לתפקידי ניהול פרויקטים, תוך יצירת מצג שווא של ניסיון קודם בתפקיד. אבל כשנכנסים לעומק מתברר שהתפקיד רובו ככולו אינו פרויקטלי, שהמחזיק בו אינו מכיר ולא השתמש בכלים לניהול פרויקטים, שלא לדבר על כך שאף לא אחד מ"הפרויקטים" מתוקצב.

ומה על מי שמנהלים פרויקטים אמיתיים כל הקריירה, האם גם אז מדובר בתפקיד ולא במקצוע? ברוב המקרים התשובה היא כן, אם כי גם אותם ניתן לחלק לשני סוגים. הראשונים הם מי שנתקעו בתפקיד ניהול פרויקטים ולכן הם נאלצים להמשיך ולמלא אותו במשך שנים. הם הגיעו לתקרת היכולות המקצועיות/ניהוליות והם ממשיכים לנהל פרויקטים דומים באופיים ובהיקפם, באותה חברה או בחברות שונות. כלומר, זה לא שזה המקצוע שלהם, הם פשוט נתקעו בתפקיד.

לעומתם, הסוג השני הם מנהלי הפרויקטים שממשיכים להתקדם לניהול פרויקטים יותר ויותר גדולים ומורכבים, לרבות ניהול מנהלי פרויקטים, ולמרות זאת ממשיכים לשאת אותה הגדרת תפקיד. בפועל הם כבר מזמן לא רק מנהלי פרויקטים - זו רק הגדרת התפקיד שנתקעה. חלקם מקבלים הגדרת תפקיד בכירה יותר, ובחברות פרויקטליות הם עשויים להתקדם אף לסמנכ"לות תפעול/פרויקטים/תוכניות (ההגדרה משתנה מחברה לחברה), כשכל פרויקטי החברה באחריותם.

תפקיד כללי שמתאים לכולם

לסיכום, להוציא מהנדסי תעשייה וניהול שמקצועם עשוי להיות ניהול פרויקטים, כמעט בכל המקרים האחרים מדובר בתפקיד ולא במקצוע. תפקיד שממנו מתפתחים לתפקידים אחרים במקצוע שלכם (או שלא). לכן בפעם הבאה שמישהו מציע לכם ניהול פרויקטים כפתרון להסבה מקצועית, קרוב לוודאי שאין לו מושג לאן לכוון אתכם. כנ"ל מי שמכוון אתכם לתפעול או לפיתוח עסקי. התפקידים האלה נשמעים להם כלליים, כאלה שיכולים להתאים לכל אחד.

זיכרו - קריירה זה הפוך ממה שחשבתם. בהצלחה.