ברגע האחרון: התקבל אישור להפעיל טיסות לשארם א-שייח'

בשבוע הבא אמור להיחנך קו נתב"ג-שארם א-שייח', אלא שהאישור לטיסות הגיע רק ברגע האחרון • עד שהאישור הגיע, התוכניות להפעיל עשרות טיסות בשבוע ליעד שיכול להיות מעניין מאוד עבור ישראלים - כבר נגוזו

מטוס של ארקיע / צילום: יח''צ
מטוס של ארקיע / צילום: יח''צ

ב-17 באפריל, חודש לאחר ההכרזה על כך שייחנך קו תעופה חדש נתב"ג-שארם א-שייח', מתוכננת להמריא טיסה ראשונה של ארקיע וישראייר מישראל. הכרטיסים כבר נמכרו' וההתרגשות בשיאה. אישור רשמי לקיומן של הטיסות התקבל ברגע האחרון. נציגי השב"כ אף ביקרו בימים האחרונים במצרים כדי להסדיר את נושא אבטחת הטיסות.

בינתיים התוכניות להפעיל עשרות טיסות בשבוע ליעד שיכול להיות מעניין מאוד עבור ישראלים - כבר נגוזו. בשלב ראשון יורשו שלוש חברות התעופה הישראליות להפעיל ביחד 9 טיסות שבועיות בקו. 9 טיסות נוספות יוקצו לחברות התעופה המצריות.

עם ההכרזה על האפשרות להפעיל טיסות ישירות בקו, הודיעה ארקיע כי תפעיל 14 טיסות בשבוע (שתי טיסות יומיות), וישראייר הכריזה כי תפעיל 15 טיסות בשבוע. מבין שלוש החברות הישראליות, אל על עוד לא שיבצה טיסות לשארם במערכות ההזמנות שלה, אחרי שהיא המתינה לאישור ההפעלה לטיסות.

גם חברת דיזנהאוז, שמתוכננת להפעיל ארבע טיסות בשבוע באמצעות חברת אייר קהירו במסגרת חבילות נופש (צ'ארטר), טרם התחילה במכירה.

יצוין כי על נושא אבטחת הטיסות של חברות התעופה הישראליות אמון השב"כ. מכל נמל תעופה בעולם שממריאות החברות, נושא האבטחה מוסדר באמצעות מאבטחים ישראלים ונציגות מקומית. אבטחת הטיסות ממצרים דורשת מורכבות שונה ביחס למדינות אחרות, ולכן מרגע ההכרזה על הפעלת הקו, אנשי הביטחון של שתי המדינות היו במגעים להפעלת הקווים בהתאם לפרוטוקול שיקבע השב"כ. מי שמוציא אל הפועל את נושא אבטחת הטיסות הוא אגף הביטחון של אל על, כשהמדינה מממנת 97.5% מעלויות הביטחון של החברות הישראליות. 

חברות התעופה הישראליות חוששות, ובצדק, מקיפוח שיאפשר לחברות תעופה מצריות להפעיל טיסות בקו, בשעה שהן לא יוכלו ליהנות מהביקוש לטוס לשארם. בקו לבחריין, שהושק זה מכבר, פועלת בשלב זה רק חברת התעופה הלאומית של בחריין, גאלף אייר, כשתוכניותיה של ישראייר להצטרף לקו עדיין לא אפשריות בהיעדר אישור ביטחוני לקיימן.

גם בקווים לטורקיה החברות הישראליות לא יכולות ליהנות מהביקוש הגבוה, שכן מזה שנים הן לא רשאיות להפעיל טיסות בקו שבו פועלות רק החברות הטורקיות.

הפעם, כדי לאפשר תחרות הוגנת - לא תתאפשר הפעלת הטיסות בקו לחברות המצריות, עד שלא הוסדרה הפעילות של החברות הישראליות.