האם שכר של שוחט באמת גבוה הרבה יותר מזה של רופא?

האם שוחט זוכה לשכר ממוצע שגבוה פי 3 מזה של רופא? בדקנו • המשרוקית של גלובס

פוסט של ישראל ביתנו בפייסבוק, 2.6.22
פוסט של ישראל ביתנו בפייסבוק, 2.6.22

פוסט שעלה בעמוד הפייסבוק של מפלגת ישראל ביתנו כולל שתי קביעות עובדתיות זו לצד זו: "רופא מנתח: שכר חודשי של 34 אלף שקל בממוצע". "שוחט: שכר חודשי של 100 אלף שקל בממוצע". המסר הוא חלק מקמפיין שמובילה לאחרונה הח"כית יוליה מלינובסקי, יו"ר ועדת מיזמי תשתית לאומיים ושירותי דת יהודיים, שלפיו ההוצאות על שחיטה כשרה מייקרות את מחיר הבשר בישראל. הפוסט עורר לא מעט תשומת לב, כשעיקר התהיות התמקדו כמובן בשכר הגבוה לו זוכה לכאורה שוחט. האם הוא באמת עומד בממוצע על פי שלושה מזה של רופא מנתח? בדקנו, ולהלן הממצאים.

רשות המסים מקימה יחידה חדשה להעמקת הגבייה מעסקים קטנים
● פערי השכר בישראל: גלובס בעקבות החברות הציבוריות

הדבר הראשון שהתברר לנו לאחר פנייה לאנשי ישראל ביתנו הוא שאפילו לשיטתם לא מדובר בשכר של שוחט ממוצע, אלא בשכר שלו זוכה שוחט שיוצא לחו"ל. מדוע שוחטים יוצאים לחו"ל? זה נושא שראוי בפני עצמו להרחבה, אבל במסגרת הנוכחית רק נציין שהחוק בישראל דורש שבשר שמיובא לארץ יקבל תעודת כשרות מטעם הרבנות הראשית בישראל. האם הטענה הזאת - המצומצמת יותר - שלפיה שכרם של שוחטים בחו"ל עומד על מאה אלף שקל בחודש בממוצע היא נכונה?

בניגוד לשכר הרופאים במגזר הציבורי, עליו נכתוב בהמשך, שכר השוחטים אינו יוצא מקופת המדינה, ואין לגביו נתונים רשמיים. מי שסייע לנו להבין את הנושא הוא עו"ד עמיחי פילבר, שכיהן בין השנים 2018-2014 כמנהל תחום הכשרות במשרד לשירותי דת, ובחלק מהתקופה גם היה מנהל מחלקת שחיטת חו"ל ברבנות. פילבר מסביר כי צוות שחיטה הנשלח לבית מטבחיים בחו"ל כולל 20-10 אנשי צוות שרובם הם בעלי תפקידים זוטרים (שוחטים, משגיחים ובודקי סכינים). הללו יזכו לדבריו לשכר של בין 3,000 ל-5,000 דולר בחודש (השכר הוא אינו שנתי ומשולם בין 8 ל-10 חודשים בשנה, בהתאם ל"עונות השחיטה"). כלומר, רחוק מאוד מהסכומים עליהם מדברים בישראל ביתנו.

יחד עם זאת, הצוות כולל גם שלושה אנשי צוות בכירים, שבראשם עומד ראש צוות שחיטה. זה תפקיד שלפי פילבר מצוי במחסור, ומסיבה זאת וסיבות נוספות אין זה מופרך, לדבריו, שראשי הצוותים יגיעו לשכר של 30 אלף דולר ברוטו בחודש (כלומר, כמאה אלף שקל כפי שמוזכר בפוסט). כמה ראשי צוות כאלה יש בישראל? פילבר מעריך אותם בכמה עשרות. נציג הרבנות שדיבר בדיון בוועדה שבראשה עומדת מלינובסקי טען שמדובר בכ-50 איש.

ומה לגבי שכרם של השוחטים שכלל לא יוצאים לחו"ל ועובדים בארץ? לרבנות שמכשירה את השוחטים, אך כאמור אינה המעסיקה שלהם, אין נתונים על כך. לא מצאנו גם נתונים רשמיים אחרים. יש כתבות שונות שפורסמו בתקשורת ועסקו בסוגיה. בכתבה בוואלה מ-2020 טען שוחט שלא הזדהה בשמו המלא שהשכר נע בין 7,000 ל-12 אלף שקל בחודש. בכתבה במוסף כלכליסט מ-2015 סופר על קבוצת שוחטים שהתאגדה וזכתה לשכר של עשרת אלפים שקלים בחודש. כלומר, כך או כך, מדובר במספרים שרחוקים מאוד מהמספר בו נקבו בפוסט של ישראל ביתנו.

אגב, בכל הנוגע לשכר "הרופא המנתח" שמוזכר בפוסט הנתון דווקא מדויק. מדוח של משרד האוצר על הוצאות השכר במערכת הבריאות ב-2020 עולה כי שכר חודשי של רופא שאינו סטאז'ר עומד על כ-34 אלף שקלים בממוצע.

דוברת סיעת ישראל ביתנו מסרה לנו בתגובה כי "הפוסט הוא חלק מסדרה (של פוסטים) שנעשתה בעקבות ועדה שקיימה ח"כ מלינובסקי שעסקה בשוק הבשר והכשרות. הפוסט הראשון בסדרה כלל את הציטוט המלא של יוליה בוועדה (בפוסט מוזכרים "600 שוחטים שמרוויחים 30 אלף דולר בחודש, וזוטרים 15 אלף דולר בחודש", כך במקור, ט' ש'). הפוסט השני - שלגביו פניתם - התבסס על מה שנאמר בפרסום שלפניו".

בשורה התחתונה: הפוסט מטעה. למרות שמדובר בו על שכר של שוחט ממוצע, בפועל הכוונה היא לקבוצה מצומצמת של ראשי צוותים שכוללת כמה עשרות שוחטים בלבד, שככל הנראה מגיעים לשכר בסדר גודל דומה. לגבי השכר של שאר השוחטים אין מידע רשמי, אך הוא נמוך משמעותית ממאה אלף שקל בחודש. שכר הרופא המנתח שמוזכר בפוסט הוא מדויק.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

פוסט בפייסבוק
מפלגה: ישראל ביתנו
תאריך: 02.06.22
ציון: מטעה

בשבוע האחרון מסתובב ברשת פרסום מטעם סיעת ישראל ביתנו המשווה שכר ממוצע של רופא בשירות הציבורי לשכר ממוצע של שוחט. לפי הנתונים המוצגים, שכרו החודשי של רופא הינו 34 אש"ח לעומת פי שלושה מזה - 100 אש"ח לשוחט. ההשוואה עוררה תגובות רבות שטוענות ששכר שוחט בממוצע נמוך משמעותית מזה שפורסם. בדקנו האם אכן רופא משתכר כשליש משוחט בישראל ומצאנו כי הפער העיקרי הוא דווקא באופן ההשוואה שבוצעה.

בניגוד לשכר הרופאים במגזר הציבורי, עליו נכתוב בהמשך, שכר השוחטים איננו שקוף לציבור, שכן מדובר בעסק פרטי ואין נתונים אודותיו ממקורות מוסמכים. בניסיון להבין מהיכן הגיעו המספרים, פנינו לדוברת הסיעה, שהפנתה בתורה לדובר של ח"כ יוליה מלינובסקי, יו"ר ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים, שעסקה בנושא. "קיבלנו את המידע מיבואן שמשלם להם את השכר והיה אמור לדבר בוועדה אבל קיבל איומים שאם ידבר אז הפרנסה שלו תפגע", סיפר הדובר והוסיף את אופן החישוב: "שכר של ראש צוות שחיטה בממוצע הוא 30,000 דולר. הדולר הוא 3.34 ככה שזה יוצא 100 אלף. זה הנתון שהיבואן אמר לנו. במהלך הדיון שהתקיים בשבוע שעבר יוליה הציגה את המספר הזה ונציגי הרבנות לא הכחישו". מכאן, שיש פער ראשון בהשוואה לשכר רופא בשירות הציבורי, שכן מדובר על שכר שוחט בחו"ל ולא בארץ.

השוואה נכונה הייתה צריכה להסתכל על שכרם של השוחטים בארץ אך הנתונים אינם מפורסמים במקורות רשמיים. הנתונים היחידים בנמצא הם מפרסומים בתקשורת בהם ראיינו שוחטים ושאלו על שכרם. כך למשל בכתבה של כלכליסט מ-2015 ובכתבה של וואלה מ-2020, לפיהם שכר חודשי של שוחט בארץ נע סביב 10,000 ש"ח. אך אם נניח את עניין חו"ל בצד, קיים פער נוסף ומשמעותי בהשוואה - השכר עליו מדבר הדובר הוא של ראש צוות שחיטה, שהוא בעל התפקיד הבכיר ביותר במערך השחיטה ובעל ההסמכה הארוכה ביותר ושכרו אינו מייצג את הממוצע של בעלי התפקידים בתחום.

כדי להבין יותר לעומק איך בנוי מערך השחיטה בחו"ל פנינו לעו"ד עמיחי פילבר, שכיהן בין השנים 2018-2014 כמנהל תחום הכשרות במשרד לשירותי דת ובשנת 2015 כמנהל מחלקת שחיטת חו״ל ברבנות

הראשית לישראל. לדבריו, צוות שחיטה הנשלח לבית מטבחיים בחו"ל כולל 20-10 אנשי צוות (תלוי בכמות השחיטה הנדרשת), שרובם הם בעלי תפקידים זוטרים (שוחטים, משגיחים ובודקי סכינים) ושלושה אנשי צוות בכירים: בודק חוץ, בודק פנים וראש צוות שחיטה, שהוא הבכיר ביותר. ישנן שתי עונות שחיטה בשנה, כל אחת נמשכת 4-5 חודשים ורק עבורם מקבלי צוות השחיטה תשלום (ולא עבור 12 חודשים).

עוד ציין פילבר כי אין מחסור במשרות הזוטרות (כ-550 במספר לפי הרבנות הראשית), שמשכורתם החודשית נעה בין 3000 ל-5000 דולר בחודש. לעומת זאת, בקרב ראשי הצוותי (כ-50 במספר לפי הרבנות הראשית), ישנו מחסור ולכן בעלי עסקים בחו"ל מוכנים לשלם להם הרבה כסף כדי שצוות שחיטה יגיע אליהם ולכן לא מופרך שמשכורתו של ראש הצוות,יקבל כ-30 אלף דולר ברוטו בחודש.

הפירסום דווקא מדייק בכל הנוגע לממוצע החודשי של שכר הרופאים בשירות הציבורי. כפי שניתן לראות במסמך "דין וחשבון על הוצאות השכר במערכת הבריאות הציבורית לשנת 2020" שפרסם אגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, שכר ממוצע חודשי של רופא שאינו סטאז'ר הוא 34,421 ש"ח בחודש.

בתגובה לבדיקה דוברת סיעת ישראל ביתנו מסרה כי "הפוסט הנ"ל הוא חלק מסדרה שנעשתה בעקבות ועדה שקיימה ח"כ יוליה מלינובסקי בתאריך 31.5 שעסקה בשוק הבשר והכשרות. הפוסט הראשון בסדרה, אותו צירפתי, כלל את הציטוט המלא של יוליה בוועדה. הפוסט השני בסדרה שלגביו פנית אליי, התבסס על מה שנאמר בפרסום שלפניו". מבדיקת הפוסט אותו שלחה הדוברת עולה כי הוא פורסם יום לפני הפוסט אליו מתייחסת בדיקה זו ולא כרצף תמונות של אותו הפוסט וביניו לבין הפוסט השני עלה פוסט נוסף בנושא החמרת ענישה על עבירות כלפי אנשי צוות רפואי. לאור זאת וגם באופן כללי, סביר שאנשים נחשפו ויחשפו לאחד מהפוסטים ולא לשניהם יחד ויוטעו מהכתוב.

לסיכום, בפרסום של ישראל ביתנו ישנם פערי השוואה מובנים. הראשון הוא השוואה של רופא בשירות הציבורי בארץ לשוחט העובד בחו"ל. השני הוא השוואה של ממוצע שכר הרופאים לשכר של ראש צוות שחיטה - בעל התפקיד הבכיר ביותר במערך השחיטה הכשרה, כמוהו יש אחד בלבד בכל צוות, המונה 20-10 בעלי תפקידים, המשתכרים שכר נמוך משמעותית מזה שהוצג. לכן ההשוואה של ישראל ביתנו מטעה.

תחקיר: טלאור שמש