מצעד הפוליטיקאים שהבטיחו לפנות את התחנה המרכזית בת"א ובינתיים לא קיימו

תמר זנדברג הצהירה השבוע שבכוונתה לטפל בסוגיית התחנה המרכזית בת"א, אך השרה להגנת הסביבה לא הגדירה זמנים וההצהרה עשויה להצטרף למגירת ההבטחות מהשנים האחרונות • בינתיים, התחנה ממשיכה להיות מפגע בריאותי, תחבורתי וחברתי

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

רגע לפני הבחירות האחרונות, ח"כ תמר זנדברג פנתה אל הציבור וביקשה להפנות את תשומת הלב לאזור התחנה המרכזית החדשה בתל אביב - זיהום האוויר הכבד, מטרדי הרעש והבעיות החברתיות הגוברות, הפוגמות בבריאותם ובאיכות חייהם של התושבים. "התחנה המרכזית בת"א היא לא פיל לבן אלא פיל שחור", אמרה זנדברג. "אני מתכוונת לחזור ולהרים את הנושא לסדר היום בכנסת". מאז אותה הבטחה, זנדברג הפכה בתוך זמן קצר לשרה להגנת הסביבה, ותושבי האזור ביקשו לפרוע את צ’ק ההבטחות. הם גילו, שלא במפתיע, שמדובר במשימה מסובכת.

על פי הערכות, זיהום אוויר הנוצר כתוצאה מפליטות כלי רכב המונעים בדלקים מזהמים, מוביל למותם של כ-1200 ישראלים בשנה. באזור התחנה המרכזית נמדדים ערכים גבוהים מאוד של זיהום אוויר, הנחשבים לחמורים ביותר בישראל.

לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, ב-2021 נרשמו 31 חריגות מסוכנות במתקני הסביבה באזור. אילו המשרד היה מודד את החריגות לפי ערכי ארגון הבריאות העולמי, היה מדובר ב-234 חריגות. גם אנשי המשרד להגנת הסביבה כבר הצהירו בעבר: "המנועים והאגזוזים של הדיזל מגיעים הישר למרפסות התושבים. הפינוי לא יכול להידחות".

מתוקף חוק אוויר נקי, בכוחה של זנדברג להכריז על אזור התחנה המרכזית כאזור מוכה זיהום אוויר ולחייב את עיריית תל אביב להציג בתוך שישה חודשים תוכנית פעולה למניעת זיהום אוויר מסוכן. אך עד עתה, היא לא נאותה לעשות זאת והתושבים נאלצים לנשום אוויר מזוהם.

זנדברג מושכת זמן

לאחר שההבטחות נותרו באוויר, עתר ארגון הסביבה "אדם, טבע ודין" לבג"צ, ודרש מזנדברג להכריז על האזור כמוכה זיהום אוויר. "ההתחייבויות של עיריית ת"א למגר את המפגע החמור נותרו על הנייר בלבד", אמרו.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: דוברות הכנסת
 השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: דוברות הכנסת

העתירה אילצה את זנדברג לנמק את החידלון לבית המשפט. לאחר בקשת דחיית מועד, השרה שיחררה השבוע הודעה לתקשורת והצהירה חגיגית: "בכוונתי להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך, ככל שמשרד התחבורה ועיריית תל-אביב לא יציגו בהקדם תוכנית מפורטת לצמצום זיהום האוויר, עם לוחות זמנים ברורים ומחויבות ליישום".

אלא שההצהרה של זנדברג לא כללה הכרזה בפועל על האזור כמוכה זיהום אוויר והיוותה שוב דחייה בעבודת הרגולטור. בארגון "אדם, טבע ודין" סבורים שמדובר במעין הצהרה של "ללכת בלי ולהרגיש עם". ללא לוחות זמנים וללא הכרזה בפועל. זנדברג לא ממהרת לקבוע כי לעירייה יש יומיים, חודש או שנה להגיש תוכנית. ממילא, החוק קובע כי מרגע הכרזה על אזור מוכה זיהום אוויר, תצטרך העירייה להגיש את התוכנית המדוברת בתוך חצי שנה, אך זנדברג מושכת עוד זמן עד ההכרזה.

"עד שהשרה לא תכריז בצו פורמלי, בהתאם למפורט בחוק אוויר נקי, העתירה שלנו תעמוד בעינה", אומר עמית ברכה, מנכ"ל ארגון "אדם, טבע ודין". "השרה שהתנגדה עד כה להכרזה על האזור כנפגע זיהום אוויר, נדרשת כעת לפעול".

זיהום, סמים ואלימות

הודעתה של זנדברג היא עוד הבטחה בשרשרת ההבטחות שקיבלו תושבי דרום תל אביב במשך השנים בנושא. מאז הקמתה של התחנה, וככל שחלפו השנים, התברר כי הבעיות עולות על היתרונות - זיהום האוויר החמור, הכיעור ורמפות הגישה אליו שפוצעות את המרחב העירוני. בנוסף, המתחם משמש כקרקע פורה לפעילות עבריינית, לסחר בבני ובנות אדם, לסמים ולמקרי אלימות.

בשנת 2018 עתרו תושבי דרום ת"א, בהובלתה של שולה קשת, שלא להאריך את הסכם הזיכיון מול נצב"א להפעלת התחנה המרכזית עד לשנת 2042. העתירה נמחקה בסוף שנת 2019 בעקבות חתימת הסכם חדש בין משרד התחבורה לנצב"א שבמסגרתו התחנה תפונה עד סוף שנת 2023. למרות זאת, בסיכום יש גם אופציה להארכה של עד 12.5 שנים.

באוגוסט 2020, סגן שרת התחבורה דאז אורי מקלב, אמר מעל דוכן הכנסת: "אין פתרונות קסם לפינוי מיידי". הוא תלה זאת בהקמת מרכז תחבורה חלופי בדרום ת"א, סמוך לגבול חולון - תוכנית שבמקרה הטוב תיושם בעוד 10 שנים. זו גישתו המסורתית של המשרד כלפי התחנה - למרות שרוב משתמשי התחב"צ לא מעיזים להתקרב למקום, במשרד תופסים אותו כבעיה עירונית, ולא תחבורתית.

גם קודמתה של זנדברג בתפקיד, ח"כ גילה גמליאל, הודיעה בנובמבר 2020 כי צוותי משרדה יקדמו החלטת ממשלה להעברת מתחם התחנה המרכזית מדרום תל אביב. היא הסבירה ש"דרום תל אביב לא יכולה להיות החצר האחורית של מדינת ישראל - גם בתחומי הסביבה ואיכות האוויר". אך ההצעה לא הועלתה, המשברים הפוליטיים לא פסקו והממשלה התחלפה.

גילה גמליאל, השרה להגנת הסביבה לשעבר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 גילה גמליאל, השרה להגנת הסביבה לשעבר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד לפני חילופי השלטון ההם, אנשי המקצוע במשרד התחבורה, בהובלת המועצה הלאומית לכלכלה, החלו בדיונים עם עיריית תל אביב והאוצר על חלופה זמנית. שעון החול נהפך, שכן הסכם השימוש במבנה על ידי המשרד עם נצב"א מסתיים בסוף שנת 2023, ועד לסוף השנה שעברה המשרד צריך היה להודיע לחברה אם בכוונתו להאריכו. פתרונות הביניים כללו דילול של שירות התחבורה הציבורית שמגיע לתחנה ובמקביל מציאת מסופים זמניים להעברת כל פעילות האוטובוסים. כך, נקבעו מסופים ברחוב החרש, הלוחמים ובמתחם פנורמה.

ברמ"י התנגדו לייעד את הקרקע במתחם פנורמה לשימוש זמני כמסוף, מכיוון שמתוכננת שם הקמה של יחידות דיור. בתמורה, רמ"י דרשה ממשרד התחבורה ומעיריית ת"א קידום של פרויקטים אחרים. בסופו של דבר נסגר ה"דיל", הרחק מעיני הציבור, בין הגורמים השונים.

ההצהרות התגלו כפארסה

באוקטובר 2021, מספר חודשים לאחר כניסת מרב מיכאלי לתפקיד, היא התגאתה בכך שגורמי המקצוע החלו להאיץ את העבודות לפינוי התחנה המרכזית ואף הגיעו להסכמות לפינוי עד לסוף שנת 2023. זאת, על אף שאנשי המקצוע, בעיקר במועצה הלאומית לכלכלה, ישבו על המדוכה עוד חודשים קודם לכן. גם חולדאי חגג באותו ערב: "שמח לבשר שהגענו למתווה מוסכם בו תועתק מרבית פעילות התחנה. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עד שיושלם המהלך".

מרב מיכאלי, שרת התחבורה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 מרב מיכאלי, שרת התחבורה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ואולם, ככל שחלפו הימים ההצהרות התגלו כפארסה. עיריית תל אביב איתרה לפתע אתר טבע עירוני במתחם פנורמה שלא מאפשר את מימוש התוכנית. גורמים בממשלה זעמו ותלו זאת ב"שיקולים פוליטיים", ונציג משרד התחבורה טען בדיון בכנסת בדצמבר 2021 כי עיריית תל אביב גם ככה מתכננת במתחם בינוי עתידי, וכי התכנון אושר על ידי העירייה. נציגת המשרד להג"ס אמרה אז כי "אנחנו מודדים שם את הזיהום הכי גבוה במדינת ישראל. אין לנו את הלוקסוס להגיד שאין לנו פתרון. אתר הטבע הוא בעל ערכיות נמוכה לעומת בעיות של זיהום ובריאות".

והנה, כמה ימים אחר כך, ב־30 לדצמבר, ישבה מיכאלי אצל חולדאי בקומה ה-12 בעיריית תל אביב והמתווה קרס. למחרת נמסרה הודעה מלשכת שרת התחבורה על כך שהגיעו למתווה אחר: פינוי חלקי של מחצית האוטובוסים עד לשנת 2024 ופינוי מלא עד סוף שנת 2026. כעת, חשש התושבים הוא שהפינוי המלא ייעצר ולא ימומש.

רון חולדאי, ראש עיריית ת"א / צילום: איל יצהר
 רון חולדאי, ראש עיריית ת"א / צילום: איל יצהר

מלשכת השרה זנדברג נמסר בתגובה: "אכן, השרה לא הכריזה על האזור כמוכה זיהום אוויר, והודיעה על כוונתה לעשות כן, ככל שלא יתמלאו הדרישות שהציבה. מדובר באירוע משמעותי, ולכן השרה פנתה למשרד התחבורה ועיריית ת"א. לפי תשובותיהם, השרה תקבל את החלטותיה. המשרד התכוון בזמנו להצעת מחליטים, שבמסגרתה הממשלה תחליט על פינוי התחנה המרכזית ולוחות זמנים, אך לא הצליח לשכנע את משרדי התחבורה והאוצר להגיע להסכמות עם העירייה ולקבע את פינוי התחנה בהחלטת ממשלה".

גדי טונס, מטה המאבק בתחנה המרכזיתמסר כי "אין שום הצדקה לעוד הארכה ולעוד שלב ביניים מיותר. הילדים שלנו ואנחנו נושמים מדי יום אוויר מזוהם. הבת התינוקת שלי משתעלת כל יום. אנחנו מצפים מזנדברג להיות יותר נחרצת ואמיצה ולהכריז כבר עכשיו על אזור נפגע זיהום אוויר. לעירייה היה מספיק זמן וחולדאי הוכיח שהוא מצליח להכשיל כל תוכנית״.