גילעד אלטשולר לא נבהל מהפדיונות ומהתשואות הנמוכות. אלה 6 העצות שלו למשקיעים

למרות שהחשיפה הגדולה לשוקי המניות, בעיקר בחו"ל, הפילה אותו מבחינת התשואות, הבעלים והמנכ"ל המשותף של אלטשולר שחם טוען כי "ללכת עם העדר זה לא הדבר הנכון לעשות", ומאמין כי "בעוד חמש-שש שנים כל גופי ההשקעה יהיו חשופים לחו"ל ב-75%-80% מהתיק" • על הירידה בתשואות: "יש סייקלים בחיים, הלוגיקה מאחורי ההשקעות לא השתנתה"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות אלטשולר שחם לא יזכור לטובה את המחצית הראשונה של שנת 2022, שבה הציג תשואות-חסר משמעותיות, מה שהוביל להוצאת עשרות מיליארדי שקלים מקופות הגמל וקרנות הפנסיה שבניהולו על ידי לקוחות וסוכנים, לבתי השקעות וחברות הביטוח המתחרים.

אלטשולר שחם איבדה למתחרות 4 מיליארד שקל במאי. וכמה מתחילת השנה?
האם גלי האינפלציה והמיתון העולמיים של שנות ה-70 עלולים לחזור על עצמם? | פודקאסט

סיבה מרכזית לתשואות החלשות שסיפק אלטשולר שחם עבור החוסכים היא החשיפה הגבוהה יחסית שלו למניות לעומת מתחריו, ובמיוחד למניות הנסחרות בשווקים מרכזיים בחו"ל, שבדרך כלל הציגו בשנתיים האחרונות תשואות נמוכות ביחס לאלו שסיפקה הבורסה בתל אביב.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

למרות זאת, גילעד אלטשולר, הבעלים, המנכ"ל המשותף ומי שמזוהה יותר מכל אדם אחר עם מדיניות ההשקעות של אלטשולר שחם, ממשיך להאמין בדרך שהובילה את בית ההשקעות להיות הגדול בישראל.

"לפני 20-25 שנה כל השחקנים בשוק היו עם תיק של 100% בישראל. לא היה דבר כזה חו"ל עד שב-2006 היינו ראשונים שיצאו לשם. הסתכלו על זה ושאלו למה לצאת לחו"ל, וכיום כל הגופים בחו"ל. אני בטוח שבעוד חמש-שש שנים, אולי חוץ מגוף אחד כזה או אחר, כל גופי ניהול ההשקעות הישראליים יהיו חשופים 80%-75% לחו"ל", אמר אלטשולר בכנס של עדיף תקשורת.

השוק הישראלי לא מספיק טוב בעיניכם?
"מה לעשות, יש עניין של ניהול סיכונים, ולכן השאלה היא לא אם הבורסה בישראל תעשה טוב יותר ב-2% מאשר ארצות הברית, או ארצות הברית תעשה בחצי אחוז מעל ישראל. השאלה היא איך לנהל סיכונים כלליים".

"אי אפשר להיות רק בארץ הקטנה הזאת"

לדברי אלטשולר, "אנחנו נמצאים באזור שהוא בעייתי מבחינה גיאופוליטית. מה לעשות שישראל היא לא אחת מהמעצמות הכלכליות הכי גדולות בעולם. נכון היא מעצמה חזקה מאוד, אבל החלק שלה בתוך השווקים הבינלאומיים קטן מאוד. לכן, להגיד ש-20% מההשקעות בישראל זה מעט? אני חושב הפוך לחלוטין, שזה הרבה מאוד.

"פתאום בשנה-שנה וחצי האחרונות ראו שהשוק בישראל טוב, וכולם רצו לכאן, אבל אזכיר שלפני כשנה וחצי הייתה מגמה שכולם פתחו מסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P. אז עכשיו רצים לישראל. אבל שוב, אנו רק חלק קטן מהעולם.

"אי אפשר להיות רק בארץ הקטנה הזאת, עם כל האהבה שלנו אליה. השוק פה לא מספיק גדול. לכן להגיד לשים אחוזים מאוד גבוהים בישראל, יש בכך סיכון אסטרטגי שהלוואי ולא יתממש. אני לא חושב שנכון לשים את כל הביצים במקום אחד, בייחוד לא בשוק קטן ולא נזיל".

אלטשולר, כאמור, מאמין גדול בשוק המניות. החשיפה למניות של קופות הגמל המנוהלות תחת בית ההשקעות גדולה מאלה של המתחרים, לפעמים בשיעור של 10%, ועומדת על יותר מ-50% מהתיק במסלולים הכלליים, שנחשבים לסולידיים יחסית למסלולים ההרפתקניים יותר המתמחים במניות.

כיום, כאשר שוקי המניות יורדים בכל העולם. וראינו שוק דובי בשניים מתוך שלושת המדדים המובילים בוול סטריט, איך מגינים בכל זאת על התיק?
אלטשולר: "לא מגינים. מגינים על התיק כשסטיות התקן מאוד נמוכות ואז אפשר לעשות זאת באמצעות אופציות. אבל בתקופות של סטיות תקן מאוד גבוהות באופציות PUT אז לא מגינים.

אז מה עושים?
"אנו מתלבטים מאוד בתקופה האחרונה. אתה שומע שהכל נגטיבי וכל האנשים מסביב נגטיביים וכל היועצים, כולם נגטיביים. כולם מבינים שיש אינפלציה, והמיתון גדל וכולם יודעים שהריבית עולה. אז למה שאחזיק מניות אם הכול שלילי ואין שום תקווה באופק?

"ככל שיש יותר מוזיקה כזאת, אני דווקא מתחזק בדעה שכל הזמן צריכים להחזיק יותר מניות. לא שאני רוצה להיות נגד כולם חס ושלום. אבל מהניסיון, וכבר יש קצת ניסיון, כשכולם הולכים לכיוון אחד - בדרך כלל ללכת עם כל העדר זה לא הדבר הנכון לעשות".

"גם בתקופה כזו צריך להגדיל מניות"

אלטשולר אומר, כי "בסופו של דבר, אני מסתכל לאורך כל השנים ורואה שהשקעה במניות ובעסקים טובים מניבה פירות יותר מכל דבר אחר. לכן גם בתקופה כזאת, לאט לאט, צריכים להגדיל את אחוז המניות. להגיד שהטיימינג יהיה מושלם - ברור שלא. להגיד שנדע תמיד לפגוע בדיוק בנקודה מתי צריכים להיכנס ולצאת - ברור שלא.

"אנחנו לא באירוע כמו בפיגוע במגדלי התאומים או בהתפרצות הקורונה, כשהשוק יורד ב-20% ואתה קונה. כשהשווקים יורדים בשיטת הסלמי, והתחושה שהוא ימשיך לרדת עוד קצת ועוד קצת, כל אחד מעדיף לחכות. אבל לרוב, אלה שמחכים, כמעט תמיד קונים יקר יותר בסופו של דבר.

"לכן האסטרטגיה שלנו היא שלמרות כל המוזיקה השלילית שיש מכל הסביבה, לאט לאט להגדיל החזקות בהנחה שבסופו של דבר הכלכלה העולמית תתקן את עצמה ונמשיך קדימה".

החוסכים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות התרגלו בשנים האחרונות לראות תשואות ממוצעות של 7% במסלולים הכלליים. מתחילת 2022 המסלולים האלו השיגו תשואה שלילית של 5% ובמסלולים המנייתיים תשואות שליליות ממוצעות שמתקרבות ל-10%.

אלטשולר מאמין שאפשר לחזור לתשואות חיוביות, גם אם הן יהיו נמוכות קצת יותר. "הכול עניין של הזדמנויות וניצולן. כפי שאמרתי, אני מעריך שרוב הגופים יגדילו לאט לאט את אחוז המניות כמו שהוא עלה בעבר. אם ראינו פעם ש-30% מהתיק היה מושקע במניות, היום ממוצע השוק הוא 40%. אני חושב שלא יעברו עוד הרבה שנים עד שממוצע ההחזקה של מניות בקופות כלליות יגיע ל-60-55%, כמו שנהוג בחיסכון ארוך-טווח בארצות הברית. נכון, המשמעות היא יותר תנודתיות כמובן, אבל בהחלט כן אפשר יהיה לחזור לתשואות דומות של 9%-7%".

כיצד האינפלציה תשפיע על התשואה?
אלטשולר: "האינפלציה משפיעה על התשואה כל הזמן. התרגלנו בעשור האחרון שלא הייתה אינפלציה, כך שמה שהיה נומינלי היה ריאלי. הוותיקים בינינו זוכרים אינפלציות של 50% ו-400%, כך שזה לא משהו חדש. מתרגלים. אני אדם שמתרגל מהר מאוד, וכמו שהתרגלנו לזום ולקורונה, נתרגל גם לאינפלציה".

אי אפשר להתעלם מכך שהתשואות באלטשולר לא טובות ביחס למתחרים, וכספים יוצאים מכם. מה אתה אומר למי ששוקל להוציא את הכסף מאלטשולר שחם? האם משהו השתנה בניהול ההשקעות שלכם?
"אמרתי לא פעם ולא פעמיים. אלטשולר שחם קיים בערך 30 שנה. בכל אחד מהעשורים שאנו קיימים, אני חושב שמי שהיה איתנו עשור, ידע בסופו של דבר לקבל תוצאות מצוינות ואני מקווה שבתום העשור הזה זה יהיה משהו דומה.

"יש סייקלים בחיים. טוב יותר, פחות טוב, לא צריך להסתחרר כלפי מעלה ולא להיות בדיכאון כשאתה למטה. תעשה את הכי טוב שאתה יודע, ולפעמים יוצא טוב יותר, או פחות טוב. זה לא שכל השוק עלה ב-20% ואלטשולר שחם ירד ב-20%. היו שנים שהיינו בפער עצום על כולם, ואני יכול להגיד שמבחינת ניהול השקעות, הלוגיקה שלהן, האחריות, ניהול הסיכונים - שום דבר לא השתנה".

ההמלצות והתחזיות של גילעד אלטשולר

1. כשהאווירה שלילית - זה הזמן להגדיל חשיפה למניות
2. מי שמעדיף לשבת על הגדר ולא לקנות עכשיו, כמעט תמיד יקנה במחיר יקר יותר
3. החשיפה של תיקי ההשקעות למניות תמשיך לעלות ותגיע ל־55%־60%
4. בתוך שנים ספורות כל החברות המנהלות את תיקי ההשקעות והחיסכון יהיו חשופות לחו"ל ב־75%־80%
5. חשיפה של 20% מהתיק לישראל היא גדולה מדי
6. ניצול הזדמנויות יאפשר לחזור לתשואות חיוביות של 9%־7%

גילוי מלא: הכותב ראיין את גילעד אלטשולר בכנס של עדיף תקשורת