הבנק היפני לא רואה אינפלציה והספקולנטים הפסידו בענק

למרות היחלשות מטבע הין היפני לשפל של 24 שנה, הבנק היפני לא רואה את סיכוני האינפלציה מספקים כדי לשנות מדינות • במשך שנים קראו לפוזיציה של הימור נגד מדיניות בנק מרכזי "יצרן האלמנות", והספקולנטים שהימרו נגד הבנק היפני נכנסו גם הפעם לסטטיסטיקה

הבנק המרכזי ביפן / צילום: Shutterstock
הבנק המרכזי ביפן / צילום: Shutterstock

בזמן שרוב הבנקים המרכזיים בעולם מקפלים את מדיניות המוניטרית המרחיבה על מנת לרסן את האינפלציה, הבנק המרכזי ביפן (BOJ) ממשיך להתעקש על מדיניות מוניטרית אולטרה מרחיבה ולרכוש אג"ח בהיקפי ענק על מנת לסייע לכלכלה על ידי תנאי אשראי אפסיים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הבנקים המרכזיים בעולם, בראשות הפד האמריקאי, החלו במסע העלאות ריבית חדות, בעוד שהבנק היפני ממשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות בהיקפי שיא על מנת לשמור על תקרת התשואה ברמה של 0.25%.

אלא שהחלשות מטבע הין היפני לשפל של 24 שנים בשבוע החולף מותחת את התקרה של הבנק, וזה ייצר לחץ על קובעי המדיניות להגיב - מה שמזמין ספקולנטים להמר נגדו תחת ההנחה כי האינפלציה בסופו של דבר תאלץ את הבנק למתוח את הגבולות. החלשות הין מייקרת את עלות היבוא, מה שתורם ללחצי האינפלציה ומקשה על פניו על הבנק היפני לא להתערב.

השורטיסטים חשבו שהבנק לא ימשיך בהדפסות הכסף האדירות

הספקולנטים שהימרו נגד הבנק היפני נכנסו לפוזיציות שורט על אג"ח ממשלתיות (JGBs) במחשבה שהבנק המרכזי לא יוכל להמשיך בהדפסות הכסף האדירות כפי שעשה בשנים האחרונות, ויתקשה להחזיק את תשואת האג"ח מתחת לרמה שקבע על רקע התגברות לחצי האינפלציה.

אם הבנק המרכזי של יפן יאלץ להרחיב את התקרה בגלל לחצי האינפלציה בעולם, הספקולנטים יגרפו רווחי עתק. אלא שבינתיים בבנק היפני מאמינים שהאינפלציה כולה מגיעה מצד ההיצע והיא לא צפויה להמשיך לעלות, כך שאפשר להמשיך לרכוש אג"ח בלי חשבון. בשבוע שעבר הבנק חידש את התחייבותו לקנות אגרות חוב ממשלתיות ככל שיידרש על מנת לשמור על עלויות האשראי נמוכות. כלומר, כאשר התשואה לפדיון של האג"ח הללו יחרגו מרמה של 0.25% הבנק יקנה כל כמות. במשך שנים קראו לפוזיציה של הימור נגד מדיניות בנק מרכזי 'יצרן האלמנות', והספקולנטים שהימרו נגד הבנק היפני נכנסו גם הפעם לסטטיסטיקה.

"בשווקים גברו הספקולציות כי הבנק היפני יאלץ, בסופו של דבר, לנטוש את המדיניות של שמירה על גובה הריבית הארוכה, בדומה לבנק המרכזי בשוויץ שנטש בזמנו בהפתעה את המדיניות של שמירה על רצפת שער חליפין. יחד עם זאת, בניגוד למגמה בעולם, האינפלציה ביפן עדיין מתונה מאד". מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים.

כלכלני לומברד אודייר סבורים כי "מצד אחד מספר חודשים של אינפלציה מעל ליעד ושפל של הין אמורים על פניו לספק לבנק היפני סיבות כדי לשקול להרחיב את 'רצועת הסובלנות' לתשואות האג"ח הממשלתיות. ההתאוששות המתמשכת בתעסוקה ביפן תוביל להורדת שיעורי האבטלה וגידול בשכר. עם זאת, בזמן שהבנקים המרכזיים חוששים מספירלת שכר שתתדלק את האינפלציה, מבחינת הבנק היפני לחצי השכר לא משמעותיים כדי להצדיק שינוי מדיניות".