לקראת העומס הצפוי בנתב"ג: נקודת שירות לצ'ק אין מוקדם תיפתח בנמל התעופה בחיפה

רשות שדות התעופה מקדימה תרופה למכת העומסים הצפויים בנתב"ג בעונת הקיץ, ומתכננת להקים נקודות שירות לצ'ק אין יום לפני הטיסה • התשתיות לפתיחת נקודות השירות במספר מוקדים בארץ מוכנה, אלא שמחסור בכוח אדם מונע זאת • ח"כ אייכלר: "התורים בנתב"ג הם רמיסה של הכבוד האנושי. נמל התעופה של ישראל מתנהל כמו מדינת עולם שלישי"

נתב''ג בחודש מאי. המצב רק החריף מאז / צילום: שלומי יוסף
נתב''ג בחודש מאי. המצב רק החריף מאז / צילום: שלומי יוסף

אחד הרעיונות שמנסה רשות שדות התעופה לקדם בכדי להתמודד עם העומסים בנתב"ג שצפויים לגבור ככל שקרב הקיץ הוא נקודת שירות שתיפתח בנמל התעופה בחיפה. נקודת שירות זו תאפשר לנוסעים להגיע יום לפני טיסתם על מנת לעבור את כל הליך טרום הטיסה, כולל הפקדת מזוודות, וכך ביום הטיסה יוכלו להגיע לנתב"ג עם כבודת יד בלבד ולעבור במסלול המהיר (W), הקיים גם לנוסעים דרך טרמינל 1. היכולת לעבור במסלול המהיר תלויה באפשרות של חברות התעופה לאפשר ביצוע צ'ק אין מוקדם ולטסים ללא כבודה הנשלחת לבטן המטוס.

מבחינת רשות שדות התעופה, התשתיות לרעיון פתיחת נקודת השירות בחיפה, שעשוי להיות מיושם בעוד מספר נקודות בארץ, מוכנות - אלא שהאתגר נעוץ במצוקת כוח האדם. כדי שהנוסעים יוכלו לבצע את שירות טרום הטיסה בחיפה יידרשו דיילי קרקע. באל על מדובר על מערך עצמאי של החברה, ועבור שאר החברות, כולל הזרות, מדובר בשירותים שמעניקות חברות מיקור חוץ (לאופר, QAS, אירו הנדלינג), המתמודדות עם מחסור עצום למלא אחר הביקוש גם לממריאים מנתב"ג.

אל על אף ויתרה על האפשרות שניתנה לה להעביר חלק מהטיסות שהיא מפעילה לאירופה להמראות מטרמינל 1 (שבו משולמת אגרה נמוכה), היות שאין לה כוח אדם שיוכל לתפעל את העמדות בטרמינל זה. גם כיום קיים שירות טרום טיסה שמפעילה אל על, בחינם, לממריאים דרכה, הניתן בעמדה יעודית בטרמינל 1, אליה ניתן להגיע יום לפני הטיסה.

זקוקים לשינוי משמעותי

על הרעיון להקמת עמדות נוספות בארץ דיבר מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי בדיון שנערך השבוע בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) שאף ציינה כי "ישנה דאגה שהכאוס בנתב"ג יגביר תוקפנות ואלימות של האזרחים שעומדים בתור. משרדי הממשלה צריכים להכניס את היד עמוק לכיס ולפתור את הבעיה מהשורש. בנתב"ג צריך לצאת בקמפיין הסברה לציבור להתנהגות נכונה בעת הגעה לשדה".

ואכן, העמדה לפיה ממשלות לא יכולות לעמוד מן הצד בכל הנוגע לעומסים בנמלי תעופה נשמעת בקרב חברות תעופה באירופה ובארה"ב. מצוקת כוח האדם שנובעת, בין השאר, ממודל החל"ת שהופעל בישראל ושניתן לפתור במספר דרכים, לשיטת החברות בענף, כמו עידוד עובדים בתחום לעשות הסבה מקצועית, או להתגייס לחברות דרך מענקים ותמריצים למתמידים, בדגש על חיילים משוחררים.

ומה עם הנוסעים? הם יצטרכו להתאזר בסבלנות ולגלות אורח רוח לנוכח עומסים, עיכובים בטיסות וכבודה שלא תמיד מגיעה ליעדה.

"אני מתנצל בפניי אזרחי ישראל" אמר זכאי בדיון וציין כי "זאת לא רמת השירות שאנחנו אמורים לתת לנוסעים שמבקשים לצאת מגבולות מדינת ישראל". לדבריו "השנה צפויים בנתב"ג לעבור 18 מיליון נוסעים. אישרתי לוח טיסות צפוף כדי לדאוג לתחרות בטיסות לחו"ל כדי שהמחירים יהיו נמוכים. בבחירה בין תורים ארוכים בנתב"ג לבין ביטול טיסות בחרנו באפשרות הראשונה לטובת הכיס של הצרכן הישראלי". לגבי איחורי בהמראות אמר "מטוסים יוצאים באיחור מכיוון שאנחנו מעכבים אותם בכוונה. אני מעדיף שטיסה תצא באיחור אבל שתמתין לכלל הנוסעים שמחכים שעות בתור".

עוד סיפר זכאי, שהעריך בדיון קודם שנערך בנושא כי בנתב"ג חסרים כיום כאלף עובדים: "לקחנו 400 עובדים ברשות שדות התעופה שלא מגיעים ממקצועות הביטחון ועשינו להם הסבה מקצועית לבודקים ביטחוניים. העובדים הללו יעבדו כ-6 משמרות בשבוע לפחות. נתתי אישור לגייס בני נוער לשירותי הקרקע בנמל התעופה ואנחנו נמצאים בהליך גיוס גם לעובדים מהמגזר החרדי. אנחנו מבקשים ממשרד האוצר לאשר לנו השתתפות בשכר לימוד אוניברסיטאי לסטודנטים שעובדים אצלנו כדי לשמר את מצבת העובדים הקיימת ולגייס עוד סטודנטים נוספים. זה ה -game changer שאנחנו זקוקים לו בנתב"ג".

גיבוי מהכנסת נשמע אל מול דבריו של זכאי, אך נשאלת השאלה האם הוא יתורגם למעשים ולתקציבים נדרשים (למשל דרך מענקים). ח"כ ישראל אייכלר אמר כי "התורים בנתב"ג הם רמיסה של הכבוד האנושי. נמל התעופה של ישראל מתנהל כמו מדינת עולם שלישי, למנהל נתב"ג יש את הגיבוי המלא של הכנסת לגייס את כל האנשים שהוא צריך". גם ח"כ יעל רון בן משה העמידה את הכנסת לרשות נושא גיוס העובדים ודרשה שמשרד האוצר יעדכן את יו"ר הוועדה בנושא בהקדם. עוד אמרה "אני מבקשת לקדם כמה שיותר מהר את נושא שירות טרום הטיסה באזורי הפריפריה. אם צריך נטיל סנקציות על חברות שמסרבות לבצע את המהלך".