תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

במפעל, בקניון, בביה"ס ובבית החולים - "הטיפול באוויר בחללים סגורים הופך הכרחי יותר ויותר"

חללים גדולים וסגורים, המכילים כמות רבה של אנשים, מצריכים שימוש בפתרונות אוורור מתקדמים - לצורך סינון, טיהור ויניקת אוויר באופן אופטימלי • אהרון שפירא מבעלי קבוצת "פח תעש", המתמחה בייצור ופיתוח טכנולוגיות ומוצרים לטיפול באוויר ואוורור לתעשייה ולמסחר, מסביר כיצד התקדם התחום בעשורים האחרונים ועל השיטה הייחודית אותה פיתחה החברה תוך התאמה מירבית למגוון תעשיות וענפים • בתחילת ספטמבר תחגוג פח תעש 50 שנה להיווסדה באירוע גדול ורב משתתפים, שבו יהפוך בין השאר מפעל החברה למוזיאון ליום אחד

תכנון בשילוב טכנולוגיית BIM / הדמיה: באדיבות פח תעש
תכנון בשילוב טכנולוגיית BIM / הדמיה: באדיבות פח תעש

הכתבה בשיתוף קבוצת פח תעש

זה לא סוד שזיהום האוויר הפך לגורם סיכון בריאותי משמעותי בעשרות השנים האחרונות, בין אם כתוצאה משינויי האקלים, תהליכי אורבניזציה מואצים, או בשל גורמי תברואה לקויים. לצד זאת, מתברר כי מקרי מוות רבים הנגרמים בשל זיהום אוויר, מתרחשים כתוצאה מחשיפה למזהמים שונים המצויים בחללים פנימיים - בין אם מדובר במפעלים תעשייתיים או במקומות עבודה ספציפיים המחייבים בקרת אקלים קפדנית כמו מעבדות, חללי ייצור גדולים, חדרי תרופות או חדרים סטריליים, ובכלל בכל מקום בו מצויים באופן קבוע אנשים רבים - כגון בתי ספר, בנייני משרדים, תחבורה, קניונים ובתי חולים.

מגפת הקורונה ו'בהלת האוויר' שבאה בעקבותיה אמנם העלו את המודעות לצורך באוורור תדיר של חללים פנימיים. אך בעוד בבתים פרטיים ניתן לרוב להסתמך על אמצעי אוורור פשוטים כמו חלונות ומאווררים, הרי שחללים סגורים ציבוריים ורב שימושיים, מקומות ואתרים שהוזכרו מעלה, המכילים כמויות גדולות של אנשים, עובדים ואנשי צוות, מצריכים שימוש בפתרונות אוורור מתקדמים יותר לצורך טיהור, סינון ויניקת האוויר באופן האופטימלי. זאת במטרה למנוע חשיפה לגורמים מזהמים שונים כמו - כימיקלים, גזים, פחמן דו חמצני או וירוסים למיניהם. בנוסף, יש להשקיע לא מעט מחשבה בכל הקשור לתכנון של אותן מערכות, תוך התאמתן לנתונים של המבנה ולצרכים הספציפיים של כל חלל.

בשנים האחרונות כדור הארץ עובר שינויי אקלים קיצוניים והצפי הוא שאלו ילכו ויתגברו גם בעתיד. הכדור שלנו מתחמם ובהתאם לכך, בני האדם ימצאו עצמם "מבלים" יותר ויותר בתוך חללים ממוזגים כדי להתמודד עם החום. בנוסף לכך, החום מביא איתו יותר ויותר שריפות המזהמות את האוויר, כמו גם התייבשות של האדמה ופירוק שלה - כשחלקיקיה נעשים קלים יותר והופכים לחול ואבק העולה למעלה ויוצר סופות אבק. הן השריפות והן האבק מייצרים תנאי אקלים קשים לנשימה - סיבה נוספת לכך שאנשים ימצאו עצמם באופן משמעותי הרבה יותר בחללים סגורים. גם הקורונה העלתה את הצורך להיערך לטיפול אוויר בחללים סגורים כשהזכירה לנו שכאשר אנשים חיים בצפיפות ובסגירות אנחנו יותר פגיעים למחלות. "לכן אנו נראה התפתחות גדולה בטכנולוגיות של טיפול באוויר בחללים סגורים, מאחר וזה נדרש וחלק מהעתיד שלנו", אומר אהרון שפירא, מייסד ומנכ"ל משותף בחברת פח תעש אשקלון - חברה ותיקה ומובילה בישראל בתחום האוורור התעשייתי .

גורם מאיץ נוסף להתפתחות בתחום הוא העלייה המתמדת באוכלוסיית העולם המביאה לצפיפות יתר. בישראל אנחנו עתידים להכפיל את עצמנו בעוד קצת פחות מ-30 שנה, ואז רבים מאיתנו יגורו בדירות לא בהכרח גדולות מאוד.

אהרון שפירא, מייסד ומנכ''ל משותף בחברת פח תעש אשקלון / צילום: באדיבות יח''צ התאחדות התעשיינים
 אהרון שפירא, מייסד ומנכ''ל משותף בחברת פח תעש אשקלון / צילום: באדיבות יח''צ התאחדות התעשיינים

"האוויר הוא סוג של מערכת סגורה, הקורונה הראתה את זה באופן מאוד ברור. על פניו הוא נראה מאוד פשוט, אבל מאוד מסובך לנהל אותו, דווקא בגלל שהוא נמצא בכל מקום", מדגיש שפירא. "מאחר שהאוויר הוא מדיום המאפשר הולכה של חום, לחות, קירור ומזהמים שונים, ניתן לעשות בו שימוש במטרה להפחית את החשיפה למזהמים המצויים בחללים סגורים מסוגים שונים, על ידי החלפות אוויר תכופות. בדרך זו ניתן לשמור על העובדים מפני מחלות ריאה וגורמים מזהמים שונים, לווסת את הטמפ' הנכונה בחדר ולוודא כי תהליך הייצור מתקיים באופן אקולוגי ובטיחותי", מוסיפה מור שפירא שמגר, סמנכ"לית בפח תעש.

מחדר של 100 מ"ר באשקלון למפעל ענק ושורה של חברות בת

קבוצת פח תעש הוקמה לפני כחמישים שנה באשקלון על ידי מרסל כהן ז"ל ואהרון שפירא, אשר הכירו בשנות ה-60 במסגרת עבודתם במפעל לבידי אשקלון שפעל בעיר. לאחר מספר פרויקטים משותפים הן במסגרת החברה והן באופן פרטי, השניים החליטו לשלב כוחות ולהקים יחד עסק שיתמחה בטכנולוגיות אוורור תעשייתי ואוורור ובחללים סגורים מכל סוג שהוא.

בשנת 1972 כהן ושפירא שכרו מקום קטן המתפרש על פני שטח זעיר של 100 מ"ר באשקלון, רכשו מספר מכונות והחלו להעניק שירותים על פי דרישה לחברות ומפעלים בתחום העץ, הטקסטיל, החקלאות והמתכת, אשר היוו חלק מהתעשייה המסורתית באותה תקופה.

בשנות ה-80 חלה ירידה משמעותית בנפח הפעילות של אותן תעשיות מסורתיות, כשאת מקומן תפסו בהדרגה שלוש תעשיות חדשות אשר החלו להתבסס בישראל בשנות ה-90: תעשיית הפארמה, תעשיית השבבים והתעשייה הצבאית. כהן ושפירא, אשר השכילו להתאים את פעילות החברה למגמות ולשינויים אשר התרחשו בתעשייה, החלו להרחיב בהדרגה את סל שירותיהם ולספק פתרונות אוורור מתקדמים עבור חברות ענק כדוגמת מפעלי מיקרו-אלקטרוניקה אשר עשו את צעדיהן הראשונים בישראל באותם ימים ונזקקו למערכות מתקדמות לטיפול באוויר.

לפרטים נוספים על קבוצת פח תעש הקליקו>>

העבודה עם ענקי טכנולוגיה בין לאומיים שכאלה העובדים בישראל, הנחשבים למובילים עולמיים בסטנדרטים, חייבה אותנו לאמץ שיטות עבודה חדשניות ומתקדמות יותר. הטמענו אותם בהמשך גם בפרויקטים נוספים בהם לקחנו חלק לאורך השנים", מספר שפירא, שכאמור מכהן כיום כמנכ"ל משותף בחברה. "אין ספק שהפרויקטים המשותפים האלו היוו נקודת פריצה משמעותית עבורנו, כך שכיום אנו מעניקים שירותים ופתרונות מתקדמים בהתאמה אישית למגוון רחב של חברות ובענפים שונים ובהן - תעשיית ההייטק והאלקטרוניקה, ענף המזון והחקלאות, תחום התשתיות, תחום התחבורה, מוסדות חינוך, תעשיית הקנאביס הרפואי, בתי חולים, תחום הכימיה והפארמה, קניונים ובעצם לכל גוף שמעוניין לטפל בנושא האוויר בחלל גדול וסגור. כל זאת תוך שימוש בטכנולוגיות ובציוד המתקדם ביותר והקפדה על תקנות הסביבה".

כיום, אותה חברה קטנה שהחלה את פעילותה בחדר זעיר בגודל 100 מ"ר, מהווה קבוצת אם עבור מספר חברות שהקימה ורכשה לאורך השנים, מעסיקה למעלה מ-300 עובדים ומספקת שירותים עבור גופים גדולים כמו התעשייה האווירית, סוגת, בז"ן וחברת החשמל. כמו כן, אותו חדרון קטן אשר הכיל מספר מכונות בלבד, התרחב בהדרגה לכדי מפעל ענק המתפרש על פני למעלה מ-20,000 מ"ר, בנוסף לשני מפעלים נוספים של החברה הממוקמים באשקלון ובקריית גת.

ב-6.9.22 פח תעש תציין 50 שנה להיווסדה באירוע חגיגי, בהשתתפות עובדי החברה ולקוחותיה, השר אביגדור ליברמן (אשר ישמש כאורח כבוד ויישא דברים), ח"כ אלכס קושניר - יו"ר ועדת הכספים בכנסת ותושב אשקלון, ראש עיריית אשקלון - תומר גלאם והזמרים ישראל בראון וציפי משהיד. במסגרת האירוע אחד ממפעלי החברה יהפוך למוזיאון ליום אחד, כאשר בעלי המקצוע האמונים על תכנון הציוד במפעל ישמשו כדיילים ויסבירו לאורחים על הכלים השונים המצויים בו.

''קיר מפוחים'', יחידת טיפול אוויר מיוחדת / צילום: באדיבות פח תעש
 ''קיר מפוחים'', יחידת טיפול אוויר מיוחדת / צילום: באדיבות פח תעש

הצורך בהתחדשות וייעול שיטות העבודה

השינויים הרבים שחלו לאורך השנים בענפי התעשייה השונים והצורך בטכנולוגיות מתקדמות וחדישות, הניעו חברות רבות בתחום לגבש שיטות עבודה מתקדמות ובטיחותיות יותר, תוך התאמה מקסימלית לצרכי הלקוח. כך גם חברת פח תעש פיתחה לאורך השנים צורת עבודה ייחודית, במסגרתה תהליך הייצור על כל שלביו מתבצע במפעל החברה. בדרך זו ניתן לייעל את תהליך הייצור, לחסוך בעלויות, להגביר את רמת הבטיחות, למנוע סיכונים מיותרים ולצמצם את זמן העבודה באתר הלקוח. תהליך זה מתאפשר באמצעות סריקה מדוקדקת של אתר הלקוח והליך תכנון קפדני המתבצע על גבי תוכנת תלת ממד. "ייצור באתר הלקוח מצריך עלויות מאוד גבוהות וכרוך בלא מעט סיכונים, בין אם מדובר בבטיחות המוצר, תאונות עבודה או פגיעה בתשתיות הלקוח", מדגיש שפירא, "כך שבסופו של דבר, באמצעות השיטה שפיתחנו, המוצר הסופי מתאפיין באיכות גבוהה וברמת דיוק טובה יותר".

לצד הצורך בשיטות ייצור מוקפדות ומתקדמות יותר, בשנים האחרונות מתפתחת בענף התשתיות שיטת עבודה המתבססת על עקרונות של Building Information Modeling) BIM) - שיטה לניהול מידע המאפשרת לייעל תכנון של פרויקטים רבים בתחום הבנייה והתשתיות באמצעות מודל תלת ממדי. פרויקטים רבים בתחום האוורור התעשייתי מתבססים על מודל זה באמצעות שימוש בטכנולוגיית ענן וחיבור סימולטני בין הגורמים השונים הלוקחים חלק בפרויקט. זאת במטרה לאתר התנגשויות וליקויים במודל הקיים ולבצע את התיקונים הנדרשים. שיטת פעולה זו מאפשרת תכנון קפדני ומדויק יותר, לצד חיסכון בזמן ובעלויות ייצור.

להשקיע בתעשייה עצמאית ויצרנית

המשבר שחל בסין בתחילת הקורונה הוכיח לכולנו כי שרשרת האספקה העולמית אינה חסינה בפני משברים עולמיים גדולים. שפירא מבקש להתייחס לכך ומדגיש כי כיום, יותר מתמיד, כל מדינה צריכה להחזיק ביכולות ייצור עצמאיות ולהשקיע משאבים גדולים יותר בפיתוח התעשייה המקומית.

"הרי במקרה של משבר עולמי, הסכמי יבוא עלולים להתבטל, כך שכל מדינה תצטרך להיות אחראית לגורלה ולהיות מסוגלת להאכיל את תושביה ולהגן עליהם", הוא מבהיר. "לכן, יש צורך בתעשייה חזקה, יצרנית ועצמאית, בעיקר כשמדובר בענפים קריטיים. הרי אם לא נוכל לייצר ציוד תשתית בחברה כמו שלנו, מוסדות גדולים שתלויים בשירותים שלנו עשויים למצוא את עצמם בבעיה".

"בסופו של דבר, התעשייה מהווה מנוע תמיכה גם עבור פיתוחים שונים בתחום ההייטק", מדגישה מור. "כך לדוגמה, במסגרת הפעילות שלנו אנחנו מייעצים בין השאר לסטארט-אפים שרוצים לפתח מוצרים הקשורים לטיהור אוויר ומספקים להם ידע וכלים בתחום. אם חברות כמונו לא יהיו קיימות, הידע הזה לא יתפתח. הרי ידע לא נוצר בוואקום אלא במקום שיש בו שיח. לכן, כיום, יותר מתמיד, חשוב להשקיע בתעשייה המקומית, להעמיד קדימות ולהקצות תוכניות פיתוח רלוונטיות לצורך חיזוק התעשייה. אחרת, ישראל עשויה למצוא את עצמה בעמדת נחיתות בעתות משבר, כאשר יחולו שינויים נוספים בשרשרת האספקה העולמית".

לפרטים נוספים על קבוצת פח תעש הקליקו>>

צרו איתנו קשר *5988