5 הערות על ההשפעה של המלכה אליזבת' השנייה על התרבות

היא היתה פטרונית אמנויות הבמה, מושא ציוריהם של אנדי וורהול ולוסיאן פרויד ואורחת כבוד בתצוגות אופנה ● היה לה אוסף מכוניות יוקרה וטקס ההכתרה שלה דחף את תושבי בריטניה לרכוש טלוויזיה ● המלכה אליזבת', שהלכה לעולמה בשבוע שעבר, נכחה כמעט בכל היבט בתרבות

סייע בהכנת הטקסט: אוריה בר מאיר | 15.09.2022

1

לפי גלריית הפורטרטים הלאומית בלונדון, למלכה אליזבת' 967 פורטרטים שצוירו ביד אמן.

פני המלכה מעטרים את השטרות והבולים של הממלכה והיוו גם מקור השראה אמנותי. בשנת 1985, האמן האמריקאי אנדי וורהול, שהצהיר "אני רוצה להיות מפורסם כמו המלכה אליזבת'", יצר סדרה של 16 עבודות בשם "מלכות מכהנות", שכללה את תמונותיהן של המלכה אליזבת' ו־3 מלכות נוספות שכיהנו באותו זמן במדינות אחרות.

בשנת 2012, כשהמלכה חגגה 60 שנות כהונה, היא רכשה 4 מהעבודות של וורהול לאוסף המלכותי. דוגמה נוספת להשראה אמנותית היא הפורטרט של הצייר הבריטי־יהודי לוסיאן פרויד משנת 2002, שהציג את דמותה קודרת מהרגיל. בכתבה שהתפרסמה בעיתון הגרדיאן בשנת 2001 צוין כי המלכה ופרויד היו חלוקים על מספר הפעמים שעליה להגיע לסטודיו שלו: הוא רצה שתגיע חמש פעמים, היא חשבה שפעמיים זה די והותר. לבסוף הם התפשרו על סטודיו בארמון סיינט ג'יימס.

2

המלכה אליזבת' הייתה פטרונית של אמנויות הבמה. לאחר מותה, העיתון The Stage סיפר כי היא פרשה את חסותה על הבלט המלכותי, על קבוצת התיאטרון רויאל שייקספיר קומפני ועל התיאטרון הלאומי. ב־2019 היא העבירה את החסות על התיאטרון הלאומי לשחקנית האמריקאית מייגן מרקל, אשתו של הנסיך הארי. ב־2021, לאור פרישתם מבית המלוכה, החסות נלקחה ממרקל. בהמשך, המלכה העבירה אותה לקמילה, כיום "המלכה הרעיה".

3

בספרו "רכבת הרים: אירופה 1950-2017" כתב ההיסטוריון הבריטי איאן קרשו כי משדר הטלוויזיה שתיעד את טקס ההכתרה של המלכה אליזבת' בשנת 1953 נחשב לאירוע שדחף את הציבור הבריטי לרכוש מכשירי טלוויזיה.

לפי האתר של בית המלוכה, בטקס צפו 27 מיליון אנשים מתוך אוכלוסייה של 50.5 מיליון אנשים (לפי נתוני הלמ"ס הבריטית), זאת בנוסף ל־11 מיליון האנשים שהאזינו לרדיו. 2,000 כתבים ו־500 צלמים הגיעו לסקר את המאורע. בין הכתבים הזרים היתה גם ז'קלין בובייה, לימים ז'קלין קנדי, אשת הנשיא ג'ון קנדי, שעבדה אז כעיתונאית בוושינגטון טיימס.

4

על פי האתר Hot Cars המלכה אליזבת' החזיקה באוסף מכוניות שכלל דגמי רולס רויס, בנטלי ויגואר בשווי של כ־14 מיליון ליש"ט. מכונית אחת ששווה להרחיב עליה היא הרולס רויס פנטום 4, הדגם האקסלוסיבי ביותר של המותג מאז מלחמת העולם השנייה. חלונות הרכב, ששימש את המלכה ובעלה הנסיך פיליפ בין השנים 1959-2002, עוצבו כך שהמתבוננים מבחוץ יוכלו לראות טוב יותר את היושבים בתוך המכונית.

5

המלכה אליזבת' נחשבה לאייקון אופנה והיתה ידועה בצבעים העזים של בגדיה, שלרוב נלבשו בצירוף כובע תואם. "אם אלבש בז'", אמרה פעם, "אף אחד לא יידע מי אני". בהתאם למסורת של שמירת ניטרליות מלכותית, המלכה סירבה לגלות איזו מתלבושותיה הייתה האהובה עליה. בשבוע האופנה של לונדון בשנת 2018, המלכה היתה אורחת הכבוד וצפתה בתצוגה לצד עורכת ווג האמריקאי אנה וינטור. האירוע נצרב בתודעה, כיוון שווינטור לא הסירה את משקפי השמש הכהים המפורסמים שלה, אפילו בשיחה עם המלכה, בניגוד לכללי הפרוטוקול.

הקריקטורה השבועית

איור: גיל ג'יבלי

 איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988