6 הערות על תרבות הביטול בעקבות הרטרוספקטיבה של פיליפ גסטון

הצייר היהודי קנדי פיליפ גסטון, הנחשב לאחד האמנים החשובים במאה העשרים, עומד במרכז השערורייה התורנית בעולם האמנות האמריקאית ● השיח הפרוגרסיבי סימן את ציוריו - המנציחים את המצנפות המזוהות עם התנועה הגזענית קו קלוקס קלאן, אותן ראה כילד בלוס אנג'לס בתחילת שנות השלושים - כפוגעניים ● בתו של האמן על עבודות אביה: "העז לחשוף את העובדה שהחברה האמריקאית אפשרה לטרור הגזעני, לו היה עד מילדותו, להתקיים"

תמנע רוזנהיימר | 15.10.2022

ציור של פיליפ גסטון, ״Cornered״, משנת 1971 / צילום: Flickr

ציור של פיליפ גסטון, ״Cornered״, משנת 1971 / צילום: Flickr

1

עולם האמנות בארצות הברית סוער בימים אלה סביב הרטרוספקטיבה של הצייר פיליפ גסטון (1913-1980) המוצגת במוזיאון לאמנות בבוסטון. גסטון נמנה על האמנים האמריקאים החשובים של המאה העשרים ועבודותיו נמכרות במחירים שמגיעים עד כ־24 מיליון דולר.

מקור הסערה: בעבודותיו של גסטון, משנות ה־30 וה־60 של המאה הקודמת, מופיעות מצנפות התנועה הגזענית קו קלוקס קלאן, אותן ראה כילד במצעדים בלוס אנג'לס.

2

גסטון הוא אמריקאי־קנדי ממוצא יהודי. הוא נולד כפיליפ גולדשטיין בקנדה, בן לפליטים יהודים מאודסה, אוקראינה. ילדותו היתה טרגית - אביו התאבד בתלייה ואחיו נדרס. בגיל שש עבר עם משפחתו ללוס אנג'לס ואת שם משפחתו שינה בעקבות האנטישמיות הגואה של תקופת השפל הגדול.

חלק מאותן עבודות שכללו את מצנפות הקו קלוקס קלאן, הושמדו בזמן אמת על ידי משטרת לוס אנג'לס, ששיתפה פעולה עם התנועה.

3

מאז שנודע כי מתוכננת תערוכת רטרוספקטיבה נודדת לגסטון, הוא סומן על ידי השיח הפרוגרסיבי של עידן "Black Lives Matter", כאמן המעודד אלימות, והחלו קריאות לסילוקו מהקאנון האמנותי ולחצים שלא להציג את התערוכה. בעקבות הלחץ הפרוגרסיבי, בוטלה בפועל תערוכה של גסטון שהיתה אמורה להתקיים בגלריה הלאומית של וושינגטון.

4

מהצד השני, תוהים רבים אחרים, כיצד דווקא אמן שיצא בזמן אמת נגד הגזענות מתויג כמי שמעודד אותה.

רוברט סטור, לשעבר אוצר בכיר במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MoMA) ואחד האוצרים החשובים באמריקה, הגדיר את ביטול התערוכה בוושינגטון: "כישלון נתעב של הדמיון ובגידה אפית באמנות. דווקא בתקופה כזו של קנאות, המאיימת על החברה האמריקאית, קיים צורך עצום ללכת אל המקומות הללו ולא לפחד מהם".

5

בתו של האמן, מיוסה מאייר, אמרה: "לפני חצי מאה אבא שלי יצר עבודות שהיכו בתדהמה את עולם האמנות... הוא העז לחשוף את העובדה שאפשרנו לטרור גזעני, לו היה עד מילדותו, להתקיים. את הדמויות האלו, המככבות בציורים שלו, חבושות מצנפות, לא רואים מבצעות פשעי שנאה. אנחנו לא יודעים מה מתחולל בראשן, אבל ברור שהן אנחנו. הן ההדחקה שלנו. ההסתרה שלנו. ההכחשה שלנו".

6

אחרי שהתערוכה בוושינגטון בוטלה, המוזיאון לאמנות בבוסטון הרים את הכפפה. צוות מיוחד של אוצרים ויועצים מבית ומחוץ - כולל ממחלקות קשרי הקהילה והתקשורת - יצר תערוכה שנותנת הקשר היסטורי ופרספקטיבה רחבה ומעמיקה לעשייה של גסטון.

ועדיין, מחוץ לבניין המוזיאון לאמנות בבוסטון, וגם בתוכו, אין כל איזכור לתערוכה של גסטון. רק אם מחפשים היטב במבוכי הבניין, מוצאים אותה מסתתרת שם. והיא מרתקת.

הקריקטורה השבועית

איור: גיל ג'יבלי

 איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988