נשיא Wix: "כרגע אין ספק שצריך לשפר לטובת בעלי המניות את שורת הרווח של החברה"

נשיא Wix ניר זוהר אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "צריך לתכנן איך וויקס תהיה גם חברה צומחת, וגם מרוויחה. התזרים שלנו חיובי, אבל צריך להרוויח יותר" • על המשבר העולמי: "המשבר רחב - ולא ניתן יהיה לחמוק מלחוש אותו בצורה כזו או אחרת"

ניר זוהר, נשיא WIX, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: איל יצהר
ניר זוהר, נשיא WIX, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: איל יצהר

"משברים מאופיינים בצורות שנות. משבר 2008 היה משבר פיננסי, כעת, אנחנו רואים תנועה של כסף החוצה משוק ההון לאחר ההדפסות הגדולות. אבל כרגע אנחנו עומדים בפני משהו הרבה יותר גדול - אנחנו לא יודעים לאן הוא יתפתח. זה לא עניין של הייטק, זה עניין של אם באירופה יהיה מזון בחורף קשה או איך לחמם את הבית. המשבר רחב, ויימשך יותר זמן - ולא ניתן לחמוק מלחוש אותו בצורה כזו או אחרת", כך אמר היום (ד') נשיא Wix ניר זוהר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס בשיחה עם כתב הייטק של גלובס אופיר דור.

לדברי זוהר, "אם נסתכל על העשור האחרון, אז נכון שחלק מהחברות בהייטק הישראלי לא ישרדו אותו, אבל בסך הכל החברות הגיעו למשבר במצב טוב, יש להן מוצר, הכנסות, והן גייסו בשנתיים האחרונות המון כסף. אז כתעשייה, הגענו מוכנים".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

האם עכשיו שאנחנו יותר מפוכחים בקשר לתעשייה נראה עוד חברות גדולות בישראל? זוהר: "בוא נתעלם מהשווי של החברות - שזה הנתון הנוצץ, צריך לזכור שאולי מצמצמים אבל לא לאפס. פייבר ומאנדי לא הולכות לשום מקום, הן חברות אמיתיות עם מוצרים אמיתיים. בסוף החלום של סקיילאפ ניישן יהיה יותר קשה, אבל אין סיבה שלא".

"אני מעוניין שתוחלת החיים של וויקס תהיה הרבה אחרי"

לשאלה האם וויקס תימכר במשבר ענה זוהר: "אני לא בעל השליטה בוויקס, ואני לא מחליט על דברים כאלו, אבל אם יש הצעה טובה, אין סיבה שלא. בסוף אני מעוניין שתוחלת החיים של וויקס כחברת עצמאית תישאר הרבה אחרי".

לשאלה האם היה נכון לעבור למטה המשרדים החדש השיב: "החוויה שאנשים יושבים יחד במשרד, זו חוויה מדהימה, שכחנו את זה קצת בתקופת הקורונה. יכול להיות שמבחינת העיתוי בדיעבד זה היה יכול לקרות במועד טוב יותר, אבל כבר לא ייכלנו להישאר במשרדים הקודמים, לא היה מקום לכל העובדים, ואנחנו בעד עבודה היברידית, אבל אנחנו בעד ליצור מקום עבודה נוח טוב שאפשר להגיע אליו ולהיפגש בו".

לגבי התוכניות האסטרטגיות לשנה הקרובה ציין זוהר ש"בגלל שאנחנו תומכים בבעלי העסקים קטנים, הרגשנו את ההאטה עוד ב-2021, עשינו שינוי בתוכניות האסטרטגיות. אבל כשנכנסנו ל-2022 ההבנה של לאן החברה יכולה לגדול עדיין היתה בפער מול המציאות - גם בגלל המלחמה באוקראינה שלא חזינו וגם בגלל השינוי בשער החליפין של הדולר שגרם להפסדים גבוהים, והנהלה צריכה לדעת לשנות כיוון תוך כדי תנועה ולבצע התאמות, וזה מה שקורה. כרגע אין ספק שצריך להטיב לטובת בעלי המניות את שורת הרווח של החברה, וצריך לתכנן איך וויקס תהיה גם חברה צומחת, וגם מרוויחה. התזרים שלנו חיובי, אבל צריך להרוויח יותר". 

צו השעה עליו כולם מדברים הוא התייעלות ורווחיות אותו השוק מחפש. אתם עוסקים בזה הרבה, אפשר להניח. במשך הזמן גם שיניתם את דעתכם - הייתם חברה שעמדה על כך שלא תפטר עובדים, ואז זה קרה. מה השתנה?
זוהר: "המציאות. תראה, בסוף אני שכיר של החברה, שהיא בבעלות של בעלי המניות. בעלי המניות מצפים מהחברה שתחשוב לטווח ארוך ותתכנן רחוק. אבל הם מצפים מהנהלה שתתנהג בחוכמה ותתאים עצמה לתנאים. אנחנו התחלנו להרגיש את ההאטה כבר ב-2021, אבל המלחמה באירופה לא הייתה בתוכניות שלנו ל-2022, ולא חזינו את הירידה הדרמטית של ערך היורו למול הדולר, שגרם לנו להפסדים של עשרות מיליונים רק על שער החליפין. כמנהל, אתה לא יכול לקפוא על השמרים".

יש לכם משקיעה בשם סטארבורד. היא פרסמה מצגת שבה היא טוענת שוויקס פחות יעילה מהחברות האחרות בקטגוריה - וצריכה להשתפר בכך. מה חשבת כשראית את זה?
"אני כמובן לא יכול להתייחס לכך ספציפית, אנחנו לא נוהגים לדבר על בעלי המניות שלנו, ואני גם חושב שזה לא הוגן. אבל אחרי הרבה שיחות עם בעלי מניות, הצגנו לשוק במאי את התוכנית שלנו לשלוש שנים קדימה. הנחנו הנחות מסוימות ולמול המטרות שלנו, תכננו את התזרים. בואכה הקיץ האחרון, הבאנו שהכלכלה לא מתאוששת - ואמנם החלק הזה של הצמיחה העולמית הוא לא בידיים שלנו. בהוצאות אנחנו שולטים. והתחלנו לעשות התאמות ופרסמנו את התוכניות לכך".

"אני לא מתווכח איתם, אני חושב שצריך לראות איך מגדילים את הרווחיות ולשם כך השקענו במוצרים עתידיים. הם אומרים, אם ההנהלה תממש את התוכניות, שיעור הרווחיות יהיה טוב אפילו עוד יותר, אבל הם לא אומרים לנו איך וכמה. בסוף, האחריות שלנו כמנהלים היא לנסות להיטיב את שורת הרווח של החברה. בהיבט הזה, אין לי ויכוח איתם. אנחנו צריכים להיות יותר רווחיים, אבל צריך לזכור שוויקס היא חברה עם תזרים מזומנים חיובי כבר שמונה שנים".

 *** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central, נמל אשדוד וחברת החשמל