מנכ"ל פייבר מיכה קאופמן: "אני אופטימי, יהיה קשה לפני שיהיה קל"

מיכה קאופמן, מנכ"ל ומייסד פייבר, התייחס בוועידת ישראל לעסקים של גלובס לירידת המניה בכמעט 90%: "ירדנו עם כל סקטור הטכנולוגיה, ועדיין המניה נמצאת פי שניים מעל מחיר ההנפקה. ראיתי משברים, זה סייקל, וגם הוא יעבור"

מיכה קאופמן, מנכ"ל ומייסד פייבר, שוחח היום (ד') בוועידת ישראל לעסקים של גלובס עם כתבת ניהול וקריירה של גלובס שירי דובר.

דובר פתחה בהתייחסות למשבר בהייטק והירידה בשווקים. קאופמן העיד כי "אנחנו מהחברות הראשונות שעשו התייעלויות במשק. יהיה יותר גרוע לפני שיהיה יותר טוב. אבל אנחנו גם מגייסים. פייבר נמצאת במצב פנומנלי - הונפקנו בניו יורק לפני שלוש שנים, והיום אנחנו פי שלושה יותר גדולים ועברנו להיות חברה רווחית. אבל המאקרו-כלכלה במצב בעייתי. יש מיתון, וכשיש גשם - כולם נרטבים". 

המניה ירד כמעט ב-90%. 
"ירדנו עם כל סקטור הטכנולוגיה, ועדיין המניה נמצאת פי שניים מעל מחיר ההנפקה. גם מניות של חברות אחרות בעולם הטק עולות ויורדות, לא רק בגלל הביצועים של העסק, אלא גם לפי מצב-הרוח של המשקיעים. ראיתי משברים, זה סייקל, וגם הוא יעבור". 

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

איך משמרים עובדים?
"מה שחשוב זו התרבות הארגונית. אנחנו מדברים עם העובדים על הטווח הרחוק. אני עושה את זה 13 שנה, ואני מקווה לעשות את זה עוד הרבה הלאה. צריך לדבר עם העובדים בפתיחות. הגיל הממוצע של העובדים שלנו הוא 30-32. מי שהוא בן 32, כל מה שהוא חווה זה שוק שעולה. בחוויה שלהם בחיים לא ירד שוק. צריך לתת להם פרספקטיבה ממישהו מבוגר יותר שחווה כמה סייקלים כאלה. לכן אני אופטימי. היינו במשברים אחרים מסיבות אחרות אבל עם מאפיינים דומים. הממשלות הדפיסו כסף, זה הוריד את כוח הכסף והוריד את המחירים. מה שמרסן אינפלציה זה ירידה בצריכה, וזה מה שיקרה".

קאופמן גם התייחס למשבר עצמו בחיוב: "תקופות מהסוג הזה מנקות את השטח. הגישה לשוק הייתה כמעט בלתי מוגבלת, וגם חברות שעושות דברים די מטופשים כדי להצליח לגייס כסף. כן, תהיה קונסולידציה, וחלק מהעסקים ייסגרו. בטווח המיידי זה כואב, אבל זה בריא לכלכלה". 

"אם מישהו רוצה לקחת 20 הפסקות ביום - למי אכפת?"

'ההתפטרות השקטה' - אתה מרגיש אותה?
"אנשים רוצים יותר גמישות ורוצים יותר שליטה באיך שהם מנהלים את הזמן. יש חברות שמה שחשוב להן זה לשלוט על העובדים, לספור להם את הזמן… אנשים עבדו בבית בקורונה, למדו לנהל את הזמן. אם מישהו רוצה לקחת 20 הפסקות ביום - למי אכפת? נאצלנו לעבור למדוד את העובדים במקום לפי תשומות, לפי תפוקות, לפי output, וגילינו שזו הדרך הנכונה לעשות את זה".

אתם עובדים היברידית?
"לגמרי, יומיים מהמשרד ו-3 ימים אופציונליים. הרבה בוחרים להגיע למשרד בכל מקרה". 

העסק שלך בנוי על פרילנסרים, על כלכלת גיג (חלטורה, ע"א). מה יקרה עם זה?
"הפרינלסרים מייצגים את החופש האולטימטיבי, את רמת הגמישות שנותנת לאנשים לעבוד בדברים שיש להם תשוקה לעשות אותם - בזמן שלהם. הרי לעסק יש הוצאות קבוצות והוצאות משתנות. היכולת שלנו לשלוט על הוצאות משתנות מאפשרת לנו להוציא יותר כשצריך ולהוציא פחות כשלא צריך. פרינלסרים מאפשרים לנו גישה לנישות ספציפיות שאנחנו לא צריכים לאורך זמן, ולא היינו מעסיקים אותם כעובדים מלאים". 

זה הכיוון של שוק העבודה?
"לגמרי. מעל 90% מפעילות הפרילנסריות היא בכלל אוף-ליין ולא מתרחשת בפייבר. אבל אנחנו חושב שזה כמו סוף שנות ה-90 בשביל אמזון, זה הגל הראשון של המעבר מפעילות אוף-ליין לאונליין. עוד פחות מעשור, 50% מכוח העבודה של ארה"ב יעסוק בפרילנס ולא יהיה זמין להעסקה פול טיים. זה מה שמרגש אותי, כי אנחנו מציעים את מערכת ההפעלה שמאפשרת לעשות את זה. בעיניי זה טרנד שאי-אפשר לעצור אותו. אני אופטימי, יהיה קשה לפני שיהיה קל, אבל עברנו סייקלים כאלה, וגם נעבור אותם שוב".

  *** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, הוט, ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central , נמל אשדוד וחברת החשמל