כס שלמה בציור של אדוארד פוינטר, 1890 / צילום: ויקיפדיה

כס שלמה בציור של אדוארד פוינטר, 1890 / צילום: ויקיפדיה

כס המלוכה המופלא של שלמה המלך שימש השראה לכל שליטי העולם אחריו

"כס הטווס" של הקיסר המוגולי היה מעוטר זהב ויהלומים ● קיסרי האימפריה הביזנטית קישטו את הכיסאות שלהם בציפורים ואריות מכניים שצייצו ושאגו ● מנהיגי העולם השתמשו במושבים המלכותיים כדי להפגין את מעמדם הרם, עוצמתם הפוליטית ועושרם המופלג

ד"ר אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  03.11.2022

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד"ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. כתבה חמישה ספרים עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדות פרס מאן בוקר ופרס הספר הלאומי משחק המלכות והמומחים הגדולים

"לא קל לראש שחובש את הכתר" מתלונן המלך הנרי הרביעי במחזה של שייקספיר. אבל זו לא הבעיה היחידה של המלך. לא קל גם לאדם שיושב על כס המלוכה, בגלל שכסאות מלוכה הם לעתים קרובות מסוכנים.

זו הסיבה שכס מלכות עשוי כולו מחרבות, כמו בסדרה "משחקי הכס", הוא דימוי חזק כל כך. הדימוי מסמל את מעגל האלימות האינסופי של היריבים הנלחמים על כס הברזל, מושב השררה בממלכת ווסטרוז המתוארת בסדרה.

גם בהיסטוריה האמיתית, כמעט כל מדינה הושיבה פעם את המנהיג שלה על כס מלכות.

מקור המילה "throne" באנגלית הוא במילה היוונית "תרונוס" - "מושב מדיני" - אלא שהחפץ עצמו עתיק הרבה יותר.

בארסלן טפה במזרח טורקיה, היכן שבאלף ה-4 לפנה״ס, בתקופת הברונזה הקדומה, שגשגה תרבות פרה־חתית, ארכיאולוגים גילו ממצא שמאמינים שהוא כס המלוכה העתיק בעולם: דרגש מוגבה שאיפשר לשליט להפגין את מעמדו המורם, על ידי כך שישב גבוה יותר מכל המבקרים בארמון.

כיסא מקושט בציפורים ובאריות

כסאות מלוכה נקשרו בעבר גם בכוח אלוהי. בעמוד הניצחון המפורסם מהמאה ה־18 לפנה"ס, עליו חרוטים חוקי חמורבי, מלך בבל, המוצג כיום במוזיאון הלובר, מתואר המלך כמי שמקבל את החוקים ישירות מאל השמש היושב על כס מלכות.

בגלל שבכיסאות האלה היתה מושקעת כל כך הרבה סמליות דתית ופוליטית, לעתים קרובות הם הפכו למטרות בעיתות מלחמה. על פי המסורת היהודית, כס המלכות המדהים של המלך שלמה, העשוי מזהב ושנהב, נגנב: תחילה על ידי המצרים, שאיבדו אותו לאשורים, שבתורם איבדו אותו לפרסים, ומשם הוא אבד לנצח.

סיפור כזה חסר מזל לא הרתיע שושלות מאוחרות יותר מלנסות ליצור גרסה משלהן לכס המלוכה של שלמה. בימי האימפריה הביזנטית, במאות התשיעית והעשירית לספירה הנוצרית, הקיסרים בקונסטנטינופול ישבו על כס מלכות "כמו של שלמה": הוא קושט בציפורים ואריות מכניות שיכלו לצייץ ולשאוג.

הכיסא עשוי חד קרן של מלך דנמרק־נורבגיה

פרדריק השלישי, מלך דנמרק־נורבגיה ששלט בשנים 1648-1670, הורה לבנות כס מלוכה כמו של שלמה, עשוי קרנות חד קרן. אך אלו היו למעשה חַטִּים של לוויתני נארוואל (או בשמם האחר: חדשן חדקרן). כס המלכות הדני שרד. הביזנטי, לא.

בהודו, כס המלוכה של שלמה זכה לפרשנות חדשה: בתחילת המאה ה־17, הקיסר המוגולי שאה ג'האן, בנה את "כס הטווס" משובץ זהב ויהלומים, כולל יהלום קו־הי־נור המפורסם במשקל 186 קראט. ג'האן היה גם מי שבנה את הטאג' מהאל.


אך גם לכס הטווס היה קץ עגום. בזמן ביזת דלהי הוא נגנב על ידי נאדיר שאה, שליט פרס, ונלקח לארצו. שמונה שנים אחר כך, ב־1747, שומרי הראש של נדיר שאה התנקשו בחייו, כס הטווס הושמד וכל הקישוטים היקרים שהיו עליו נגנבו.

הקיסר המוגולי שאה ג'האן על ''כס הטווס'' / צילום: ויקיפדיה

 הקיסר המוגולי שאה ג'האן על ''כס הטווס'' / צילום: ויקיפדיה

הכיסא ששימש את המלכים האנגליים

מוסר ההשכל של הסיפור הזה הוא פשוט לשמור הכל. ב־1308 אדוארד הראשון, מלך אנגליה, הזמין לרגל הכתרתו כס מלכות עשוי מעץ אלון. ב־700 השנים האחרונות תמך הכיסא הזה בראש ובגב של 38 מלכים בריטיים בזמן טקס ההכתרה בכנסיית וסטמינסטר.

איור משנת 1855 של כס אדוארד הקדוש / צילום: ויקיפדיה

 איור משנת 1855 של כס אדוארד הקדוש / צילום: ויקיפדיה

מעולם לא נגרם נזק לכיסא, חוץ מכמה נערי מקהלה שובבים, שאחד מהם חרט על גב הכיסא: "פ' אבוט ישן בכיסא הזה ב־5-6 ביולי 1800".

צרו איתנו קשר *5988