מוכר הדגים האינטרנטי שמתעקש לא להעלות מחירים: "נספוג התייקרויות גם במחיר של ירידה ברווחיות"

רז שרוט, בן 52 מהוד השרון, נשוי ואב לשלושה ילדים • מנכ"ל "שוק הדגים" • "הדגים מגיעים טריים לבוטיק האריזה, עוברים תהליך מיון, ניקוי ומשם עפ"י הבקשות של הלקוחות נשלחים אליהם ארוזים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רז שרוט, מנכ''ל ''שוק הדגים'' / צילום: אבי ולדמן
רז שרוט, מנכ''ל ''שוק הדגים'' / צילום: אבי ולדמן

"בתור בעל מפעל קטן, אני מחויב לעבוד מול משרד הבריאות, מכון התקנים והתאגיד הווטרינרי", אומר רז שרוט, המנכ"ל של חברת "שוק הדגים", חנות אינטרנטית לממכר דגים טריים עד בית הלקוח.

לדבריו, כיום שולטות בשוק חברות גדולות שמכתיבות את מחירי הדגים. "קיימים קשיים מול חברות היבוא הגדולות לקבל דגים טריים, בעיקר בשל בעיות או קשיי שביתות בנמלים, שביתות של הווטרינרים, והוצאות הובלה שרק עולות ביבוא", הוא מסביר. "נוצר מצב שבו באופן קבוע יש חוסר בדגים, בעיקר מיבוא. מה שמצד אחד מקשה עלינו את העבודה, אך מצד שני מעודד תוצרת דגה ישראלית ומפתח את חוות הדגים בישראל". 

השף שפתח מסעדה בקלנסווה: "אין באזור תשתיות מתפקדות, על מה אני משלם ארנונה?" 
מנחה סדנאות היין שלמרות האתגרים שואף שהעסק ישתבח עם הזמן: "המטרה היא להגדיל את היכולות" 

"למשל היום", מדגים רז. "יש שביתת וטרינרים, והיבואנים לא יכולים לספק דגה טרייה מחו"ל, אז אנחנו מנסים לרכוש דגים טריים מגידול מקומי, אך לצערי החקלאים המקומיים לא יכולים להכיל את כל ההכמות של הביקוש וקורסים תחת העומס".

רז מציין, לדוגמה, כי הם הזמינו 300 ק"ג - אך בפועל יקבלו 50 ק"ג בלבד. "לנו ב'שוק הדגים' נגרם נזק גדול, אבל בזכות שיתופי פעולה כמו חברת הברמונדי הישראלי אני מצליח לקבל דגים. כמו כן, כשיש ביקוש לדגים מקומיים, המחיר עולה אך אנו מנסים בכל דרך לא להעמיס על הלקוח. החלטנו שאנו סופגים את העליות ולא מעלים מחירים, גם במחיר ירידה ברווחיות".

שרוט גדל לאבא דייג, שהיה בעל ספינות מכמורתנים בתחום המוסדי, וכל עולמו הוא הים והדגים. בשנת 2016 השיק את החנות האינטרנטית שלו לממכר דגים טריים עד בית הלקוח, "שוק הדגים". הרעיון שלו, שעמד מאחורי הקמת העסק, היה להביא את הדגים הטריים שמגיעים מהספינה ישירות אל הלקוח הביתה, עוד באותו היום. "הדגים מגיעים טריים לבוטיק האריזה, עוברים תהליך מיון, ניקוי ומשם על פי הבקשות של הלקוחות נשלחים ארוזים ללקוח".

מבחינה אקולוגית, אזור הים התיכון של מדינת ישראל כמעט בלי דגה טרייה. לכן, "שוק הדגים" עובדים ישירות עם חוות גידול מקומיות ויבוא טרי מחו"ל. "לראשונה בישראל נשווק ללקוחות דגים אקולוגיים כחול־לבן", הוא מספר בגאווה.

רז מציין כי ישראל היא לא רק אומת סטארט־אפים, אלא גם פורצת דרך בתחום הדגים. כך, למשל, הברמונדי הוא דג אוסטרלי שנחשב לאיכותי וטעים במיוחד. חברה ישראלית החלה לגדלו בחוות גידול מיוחדות בנגב, והוא שווק עד לאחרונה לעסקים ולמסעדות בלבד. "קיבלנו לאחרונה את הזיכיון הבלעדי לשיווק ללקוחות פרטיים של דגי ברמונדי הגדלים בחוות גידול אורגנית בנגב", מציין רז.

"אנו נמצאים בסטנדרט שירות בינלאומי", מסכם רז, "ממערכות מתקדמות ומיוחדות של ניהול לקוחות ומערכות שליטה מבוקרת בתהליך ההגעה והטיפול של הדגים ועד הגעה לבית הלקוח. בעתיד אני רואה את 'שוק הדגים' מתרחב למדינות נוספות, כמו איטליה ופורטוגל".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il