מחקר חדש בדק: עד כמה באמת משתלם להעסיק עובדי קבלן

נדמה שהעסקת עובדי קבלן מאפשרת לארגונים להיות גמישים יותר ולהגיב לסביבה העסקית המשתנה, וכך גם לתרום לאפקטיביות • אלא שהיא מפחיתה את תחושת השייכות של העובדים הקבועים עם החברה, וכך גם את הפרודוקטיביות, היקף המכירות ואיכות השירות

הפקולטה לניהול. על העסקת עובדי קבלן / צילום: Shutterstock
הפקולטה לניהול. על העסקת עובדי קבלן / צילום: Shutterstock

אודות מדור הפקולטה

מדור "הפקולטה" הוא שיתוף פעולה מערכתי ייחודי בין גלובס והפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב שנועד להנגיש, בשפה בהירה ותמציתית, ידע מחקרי ואקדמי בנושאי כלכלה, אסטרטגיה, שיווק, ביג דאטה, פינטק וחדשנות. הפקולטה לניהול ע"ש קולר של אוניברסיטת ת"א היא מבתי הספר המובילים בעולם למנהל עסקים, וחוקריה עוסקים בסוגיות העדכניות ביותר בענף. במדור יכתבו מיטב חוקרי הפקולטה לניהול לצד בחירת הנושאים, העריכה והתמצות של מערכת גלובס. להרחבת היריעה וצלילה עמוקה יותר למחקרים עצמם, המקורות מצורפים בסוף הכתבה

אודות הכותבים

ד"ר ליאת אלדור היא מרצה בכירה בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, שמחקריה מתמקדים במוטיבציה והשפעות של הסדרי עבודה חדשים על ביצועים עסקיים. פיטר קפלי הוא פרופסור מן המניין מבית הספר וורטון למינהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה.

במשך שנים רווחה הסברה שהעסקת עובדי קבלן משפרת את הביצועים העסקיים של ארגונים. היא תורמת לאפקטיביות, שכן אותם ארגונים יכולים להיות גמישים יותר ולהגיב מהר יותר לשינויים בסביבה העסקית, כשאת המענה מספקים עובדי קבלן שניתן לגייס בעת הצורך ולשחרר ברגע שאין בהם צורך יותר.

הבחירה בעובדי קבלן גם מפחיתה את עלויות ההעסקה ומעלה את שורת הרווח לבעלי המניות, משום שעובדים אלה מקבלים שכר נמוך יותר מעובדי חברה, שבינם לבין הארגון מתקיימים יחסי עובד-מעביד והם זכאים לתנאים סוציאליים ולהטבות - ביטוחים, רכב, פעילויות חברה, מתנות, חוגים ועוד. עובדי קבלן לא זכאים לתנאים אלה.

אלא שמחקר שערכו לאחרונה ד"ר ליאת אלדור מהפקולטה לניהול על שם קולר באוניברסיטת תל אביב ופרופ' פיטר קפלי מבית הספר וורטון למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה מעמיד הנחת יסוד זו בסימן שאלה.

המחקר, שבדק כ-20 אלף עובדים (חברה וקבלן) ב-337 יחידות ארגוניות בישראל על פני שלוש שנים, מצא שככל שיחס העסקת עובדי קבלן למול עובדי חברה גבוה יותר, הביצועים העסקיים - היקף המכירות, רמת הפרודוקטיביות של העובדים ואיכות השירות - נמוכים יותר.

 
  

השאיפה התמידית לזהות חיובית

ההסבר לממצאים אלה הוא שמספר הולך ועולה של עובדי קבלן לעומת עובדי חברה פוגע בתחושת השייכות וברמת ההזדהות של העובדים עם הארגון. ככלל, הזהות החברתית שלנו כאנשים מתגבשת בהשפעת הארגונים השונים שאנו פעילים בהם ומכתיבה במידת מה את העמדות והביצועים שלנו בעבודה וגם בחיים.

הנחת המוצא היא שאנשים שואפים תמיד לזהות חברתית חיובית. היות שמקום העבודה הוא מקור משמעותי ביותר לגיבוש הסטטוס החברתי, הדינמיקה שנוצרת במקום עבודה (טובה או רעה) משפיעה מאוד על הזהות החברתית.

מחקרים מראים כי עובדים מעדיפים לשתף פעולה ולעבוד עם אנשים שדומים להם. מחקרי ניסוי הוכיחו שעובדים ששויכו לקבוצות עבודה שתויגו כבעלות סטטוס גבוה הביעו רמות הזדהות גבוהות עם הקבוצה ותוצריה מאשר עובדים ששויכו לקבוצות עבודה שתויגו בסטטוס נמוך.

על פי תוצאות המחקר של אלדור וקפלי, עבודה לצד עובדי קבלן לעתים קרובות מובילה לירידה בתחושת השייכות וברמת ההזדהות של עובדי החברה הקבועים עם הארגון - וכפועל יוצא לירידה בביצועים העסקיים.

תדמית ירודה של ניצול

מדוע זה קורה? להעסקת עובדי קבלן ישנה תדמית ירודה, הנקשרת לתופעות של ניצול, חוסר צדק ושכר נמוך. עבודה לצדם מהווה איום על הזהות החברתית של עובדי החברה הקבועים היות שאלה חוששים שישויכו לאותו הסטטוס. יתרה מכך, ארגון שמעסיק יותר עובדי קבלן מעובדי חברה נתפס כפחות נחשב ורצוי.

ד''ר ליאת אלדור / צילום: יח''צ הפקולטה לניהול ע''ש קולר באוניברסיטת תל אביב
 ד''ר ליאת אלדור / צילום: יח''צ הפקולטה לניהול ע''ש קולר באוניברסיטת תל אביב

וכאמור, ככל שתחושת השייכות נמוכה יותר, כך נפגעת רמת הביצועים שלהם בעבודה. עובדים בעלי תחושת הזדהות גבוהה רואים את ההצלחה של הארגון כהצלחתם האישית, ממליצים עליו לחברים וללקוחות ופועלים כל הזמן לטובתו. לעומתם, עובדים שרמת ההזדהות שלהם עם סביבת העבודה נמוכה אינם חשים חלק מהארגון ואינם מעוניינים לתרום להצלחתו. אלה מתבטאים בהפחתת המאמץ וההשקעה, בירידה במוטיבציה ובירידה בפרודוקטיביות.

פרופ' פיטר קפלי / צילום: יח''צ הפקולטה לניהול ע''ש קולר באוניברסיטת תל אביב
 פרופ' פיטר קפלי / צילום: יח''צ הפקולטה לניהול ע''ש קולר באוניברסיטת תל אביב

אם כך, ניכר שלהעסקה קבלנית יש מחירים סמויים שמנהלים צריכים להביא בחשבון. אבל האם יש למנהלים יש מה לעשות כדי להתמודד עם הפגיעה בתחושת ההזדהות והירידה בביצועים, כשהעסקת עובדי קבלן היא לעתים הכרחית לעתים ליצירת יתרון תחרותי? במחקר עלה כי תקשור ישיר של הסיטואציה לעובדים ושיקוף ההכרח העסקי, כמו גם פעילויות חברתיות לחיבור בין עובדי החברה לעובדי הקבלן, ממתנים את הפגיעה.