"למצוא את ריצ'רד": סיפורה הלא ייאמן של האישה שגילתה את קברו של המלך האנגלי המושמץ

לפני כעשור נמצאה גופת של המלך ריצ'רד השלישי במגרש חנייה בעיר לסטר באנגליה, בעקבות מחקר קדחתני ועיקש שערכה פיליפה לנגלי, סוכנת מכירות מאדינבורו • ריצ'רד השלישי הוא אחד המלכים השנויים ביותר במחלוקת בהיסטוריה של אנגליה, דימוי שעוצב על ידי מתנגדיו במטרה להפוך את יריבו, הנרי השביעי, ללגיטימי • הסרט חלק מתהליך טיהור שמו של המלך, עניין שמעסיק את הבריטים שנים רבות

סאלי הוקינס (בתפקיד פיליפה לנגלי) ב''למצוא את ריצ'רד'' / צילום: באדיבות בתי קולנוע לב
סאלי הוקינס (בתפקיד פיליפה לנגלי) ב''למצוא את ריצ'רד'' / צילום: באדיבות בתי קולנוע לב

על "למצוא את ריצ'רד"

מוקרן: בתי קולנוע ברחבי הארץ
ז'אנר: דרמה
משך הסרט: 108 דק'
במאי: סטיבן פרירס
תסריט: סטיב קוגן, ג'ף פופ
שחקנים: סאלי הוקינס, סטיב קוגן, הארי לויד
שפה: אנגלית
הכנסות הסרט: 2 מיליון דולר (על פי אתר Box Office Mojo)
עלות ההפקה: 12 מיליון דולר על פי מגזין (Screendaily)
עלייה למסכים בישראל: 22.12
מחיר כרטיס: 46-48 שקלים
דירוג IMDB:
6.6/10 (מתוך 2,300 קולות)
דירוג Rotten Tomatoes:
72% - מבקרים

קרב בוסוורת' היה הקרב שסיים את מלחמות השושנים באנגליה, שורת מלחמות באמצע המאה ה־15 שנסובה על השליטה בכס המלכות האנגלי. מצד אחד, בית טיודור בהנהגת הנרי השביעי, ומהצד השני, בית יורק בהנהגת המלך ריצ'רד השלישי. בקרב הנודע, ריצ'רד נהרג ובית יורק הפסיד את כס המלוכה, אך מקום קבורתו המדויק של המלך לא היה ידוע. ב־2012, 530 שנה לאחר מותו, נמצאה גופתו מתחת למגרש חנייה בעיר לסטר, בעקבות מחקר קדחתני ועיקש שערכה פיליפה לנגלי, סופרת בריטית. בפסטיבל טורנטו האחרון הוקרן הסרט "למצוא את ריצ'רד", המבוסס על הספר שכתבה לנגלי אודות מסע החיפוש אחר גופתו של מלך אנגליה.

תקציר העלילה

פיליפה לנגלי (סאלי הוקינס), סוכנת מכירות מאדינבורו, גרושה ואם לשניים, החשה שחייה הגיעו למבוי סתום, צופה עם בנה בהצגה "ריצ'רד השלישי" מאת שייקספיר. בעקבותיה היא מתחילה לחקור אודות המלך השנוי במחלוקת. לאחר שהיא פוגשת קבוצת היסטוריונים חובבים, החברים באגודה למען טיהור שמו של המלך, היא מחליטה למצוא את מקום קבורתו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורות מהעולם

"הסרט הוא שיעור היסטוריה קליל ונעים, ויש בו הרבה דברים ראויים להערכה: התסריט של קוגן ופופ כתוב בחמימות, המוסיקה ההיצ'קוקית הנעימה של אלכסנדר דספלט, והליהוק של המלך ריצ'רד השלישי בעצמו, בגילומו של הארי לויד, כדמות בעלת עיניים נוצצות". (ג'ון נוג'נט, מגזין הקולנוע הבריטי "אמפייר", 3.10.22)

ההקשר למציאות

הסרט מבוסס על סיפורה האמיתי של פיליפה לנגלי שבשנת 2012, אחרי שבע וחצי שנות מחקר, הובילה את החיפושים אחר מקום היקברו של המלך ריצ'רד השלישי, שלא היה ידוע עד אז. בריאיון לעיתון הבריטי RadioTimes, סיפרה לנגלי כי נתנה ליוצרי הסרט כל מידע שהיו זקוקים לו, "כדי שכל מה שאתה תראה על המסך ייתמך בראיה".

ריצ'רד השלישי (1452-1485) הוא אחד המלכים השנויים ביותר במחלוקת בהיסטוריה של אנגליה, דימוי שעוצב בעיקר על ידי מתנגדיו במטרה להקנות לגיטימציה להנרי השביעי וליורשיו. במחזה "ריצ'רד השלישי" תיאר שייקספיר את המלך כנכה מעוות, ספק ממזר, רוצחם האזכרי של הנרי השישי, קרובי משפחתו ועוד רבים אחרים, מגלה עריות ונואף. נתיחת שרידיו גילתה שהעקמת שלו לא הייתה בולטת לעין, ושהיה ככל הנראה בעל עיניים כחולות ושיער בלונדיני. במרץ 2015 הוא נקבר מחדש בטקס ממלכתי בלסטר.

ההקשר הקולנועי

במאי הסרט, סטיבן פרירס, שסרטו "יחסים מסוכנים" (1988) בכיכובם של גלן קלוז, ג'ון מלקוביץ' ואומה תורמן זכה בשלושה פרסי אוסקר, מרבה להתעסק בסיפורים ואירועים אמיתיים. סרטו "המלכה" (2006), מתאר את מותה של הנסיכה דיאנה מנקודת מבטה של מלכת האנגליה דאז, אליזבת' השנייה, ואת אופן תגובתה השנוי במחלוקת. את המלכה שיחקה הלן מירן, שקיבלה את פרס האוסקר על תפקידה. גם סרטו "פילומנה", שהיה מועמד לארבעה פרסי אוסקר, עוסק בסיפורו האמיתי של מרטין סיקסמית', עיתונאי פוליטי בריטי שעזר לאישה מבוגרת (ג'ודי דנץ') למצוא את בנה האובד.

3 דברים שכדאי לדעת

● סטיב קוגן, תסריטאי הסרט, סיפר בראיון לעיתון הבריטי RadioTimes, כי מה שהוביל אותו לכתיבת הסרט היה הסרט הדוקומנטרי "ריצ'רד השלישי: המלך בחניון" שיצר סיימון פרנבי ב־2013. הוא הוקסם מדמותה של פיליפה לנגלי ולכן בחר להתמקד בסיפור שלה.

● לאחר צאת הסרט הצהירה אוניברסיטת לסטר כי אופן הצגתו של המוסד בתהליך החיפוש אחר המלך בסרט אינו תואם את המציאות. בהצהרה נכתב כי האוניברסיטה עבדה בשיתוף פעולה עם פיליפה לנגלי, אלא שהיא טוענת שלא כך היה. בידיעה שפורסמה ב-BBC באוקטובר האחרון, לנגלי סיפרה שהיא נדחקה לשוליים על ידי האוניברסיטה לאחר מציאת השרידים: "הסרט הוא הסיפור שלי. כל מה שאתה רואה על המסך מתועד ונתמך בחומרים מקוריים ובעדויות של עדי ראייה".

● האגודה למען טיהור שמו של המלך ריצ'רד השלישי המוצגת בסרט היא אגודת היסטוריה אמיתית, שנוסדה ב־1924 על ידי ד"ר סקסון ברטון. חברי האגודה מאמינים כי כותבי ספרי ההיסטוריה התייחסו באופן לא הוגן לריצ'רד השלישי, ופועלים לשיפור תדמיתו של המלך.

החמישייה הפותחת

 הסרטים המכניסים בסופ"ש 23.1.1-22.12.30 (לפי אתר IMDB) 

I Wanna Dance with Somebody

סרט ביוגרפי על חייה של הזמרת וויטני יוסטון שהלכה לעולמה לפני עשור. השחקנית נעמי אקי מגלמת את יוסטון, מתחילת דרכה כנערה השרה במקהלה עד שהפכה לאחת הזמרות המצליחות ועטורות הפרסים בהיסטוריה.

בימוי: קאסי למונס • שחקנים: סטנלי טוצ'י, תמרה טוני, אשטון סנדרס • משך הסרט: 146 דקות • מוקרן: בבתי הקולנוע ברחבי הארץ

למה בחרנו בו

"למצוא את ריצ'רד" הוא חלק מתהליך הרֵהַבִּילִיטַצְיָה (טיהור שם) של המלך ריצ'רד השלישי, עניין שמעסיק את הבריטים שנים רבות. הסרט מצליח לעניין גם צופים שאינם מעורבים, רגשית ותרבותית, בהיסטוריה האנגלית, בזכות המשחק של סאלי הוקינס כפיליפה לנגלי (זוכת אוסקר לשחקנית משנה ב"יסמין הכחולה" של וודי אלן), הרגעים הקומיים הרבים, המוזיקה המצויינת והתסריט המהודק.

מה זה IMDB ו-Rotten Tomatoes:
● IMDB הוא אתר אמריקאי שהוקם ב1990 ומאגד מידע על סרטים, טלוויזיה ותחומי בידור נוספים. נכון למרץ 2022 ב-IMDB מקוטלגים למעלה מ־10 מיליון כותרים (מהם 6.6 מיליון הם פרקים של סדרות) שדורגו על ידי 11.5 מיליוני אנשים מתוך 83 מיליוני המשתמשים הרשומים באתר. לכל סרט, סדרה ופרק IMDB מפרסם דירוג מספרי שנע בין 1 ל־10 ,שמהווה ממוצע של המדרגים, תוך ציון מספר המדרגים. 

● Rotten Tomatoes ("עגבניות רקובות") הוא אתר אמריקאי שהוקם ב־1998 ומאגד ביקורות של מאות מומחים על סרטים וסדרות טלוויזיה. המבקרים המומחים הם רק כאלה שהאתר הגדיר על פי קריטריונים, וצוות ייעודי של האתר סורק אלפי ביקורות מדי שבוע כדי לייצר את מידרג ביקורות המומחים שנקרא "TomatoMeter". אם 60% מהביקורות על הסרט הן חיוביות, הוא מקבל תוצאה שנקראת "עגבניה רעננה", ואם התוצאה הפוכה הוא מקבל "עגבניה רקובה". המדרג השני שמפרסם האתר הוא ביקורות הצופים, הנעות בין 1 ל־5 ,כשקופסת פופקורן מלאה מייצגת סרט שקיבל ציון מעל 5.3 מבין 60% מהצופים המבקרים, וקופסה ריקה מייצגת את המצב ההפוך.