"הפנתר השחור" חוזר: הלהיט הקולנועי שובר את הקופות עם הכנסות של מעל 600 מיליון דולר

ממלכת וואקנדה עומדת בפני סכנה, עם מות המלך שלה, "הפנתר השחור", כשאויביה מנסים לגנוב את האוצרות שלה • מי שתופסת עליה פיקוד ומובילה אותה לעתיד אופטימי היא אחותו של השליט • עלילת הסרט מושפעת עמוקות ממותו של השחקן צ'דוויק בוזמן, שגילם את הפנתר השחור בסרט הראשון

אנג'לה באסט (בתפקיד המלכה רמונדה) בסרט ''הפנתר השחור: וואקנדה לנצח'' / צילום: פורום פילם
אנג'לה באסט (בתפקיד המלכה רמונדה) בסרט ''הפנתר השחור: וואקנדה לנצח'' / צילום: פורום פילם

על "הפנתר השחור: וואקנדה לנצח"

היכן מוקרן: בתי הקולנוע בארץ
ז'אנר: גיבורי על
משך הסרט: 161 דק'
במאי: ראיין קוגלר
שחקנים: לטישה רייט, לופיטה ניונגו, אנג'לה באסט, טנוך הוארטה
תסריט: ראיין קוגלר, ג'ו רוברט קול
שפה: אנגלית
הכנסות הסרט: 546 מיליון דולר
עלות ההפקה: 250 מיליון דולר
עלייה למסכים בישראל: 9.11
מחיר כרטיס: 47-64 שקלים
ציון IMDB:
7.3/10 (79,000 קולות)
ציון Rotten Tomatos:
ציון קהל - 95%
ציון מבקרים - 84%

בסרט הראשון בסדרת "הפנתר השחור" של היקום הקולנועי של מארוול שיצא ב־2018, כיכב צ'דוויק בוזמן, שמת ממחלת הסרטן לפני שנתיים. הסרט הכניס יותר ממיליארד דולר, גרף פרסים (ביניהם אוסקר ובפט"א) ועורר ציפייה לסרטי ההמשך. אך היקום הקולנועי של מארוול, שהפיק את הסרט, לא ייפול בגלל לכתו של הגיבור: ביום יציאתו של סרט ההמשך, "הפנתר השחור: וואקנדה לנצח", הכנסותיו עמדו על 84 מיליון דולר, רק בארצות הברית.

תקציר העלילה


שליט ממלכת וואקנדה, טצ'אלה, שנשא בתפקיד "הפנתר השחור", מת. ללא הגנתו, ממלכתו נדרשת להתמודד עם איומים חדשים. מעצמות העולם לוטשות עיניים אל עבר הויברניום, מחצב בעל סגולות מיוחדות, שברשות הממלכה. במקביל מתגלה ממלכה תת-ימית בשם "טאלוקן", היושבת על מצבור תת ימי של ויברניום. מלך טאלוקן, נאמור (טנוך הוארטה), דורש משורי (לטישה רייט) ומרמונדה (אנג'לה באסט) - אחותו ואימו של טצ'אלה המנוח - להביא אליו מדענית אמריקאית שהצליחה לפתח גלאי ויברניום, ולכרות עימו ברית אל מול שאר העולם. סירובה של המלכה רמונדה להיענות לדרישתו, פותח מלחמה בין ממלכת וואקנדה לממלכת טאלוקן.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורות מהעולם

"[...] הבמאי ראיין קוגלר נשען על פטירתו של כוכב "הפנתר השחור", צ'דוויק בוזמן, כדי לחולל נס קטן. הוא יצר סרט מורכב, שעושה את הבלתי אפשרי: הוא גם חולק כבוד לכוכב שלו והוא גם הרפתקה מאתגרת, מעוררת ומרגשת. זה לכאורה יותר מדי בשביל סרט אחד. אבל 'וואקנדה לנצח' עושה את זה. זו הסיבה שכמה מהמהמורות בדרך נשכחות ונסלחות". (ג'רמיין לוסייה, אתר חדשות העיצוב, הטכנולוגיה, מדע ומדע בדיוני Gizmodo, 8.11)

ההקשר הקולנועי

סרט ההמשך של "הפנתר השחור" הוא הסרט ה־30 ביקום הקולנועי של מארוול, והסרט הסוגר של שלב ארבע. כאשר מארוול הוציאו את הסרט הראשון, "איירון מן" ב־2008, הם הכריזו על הקמת יקום קולנועי, שבשונה מסרטים שממשיכים אחד את השני, עלילות הסרטים מתרחשות במקביל, בשלבים, בדומה לאיך שקומיקס עובד.


גיבור העל "הפנתר השחור", שגילם צ'דוויק בוזמן, הופיע לראשונה ביקום הקולנועי של מארוול כבר בשלב שלוש. הסרט הראשון בו השתתף היה "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" בשנת 2016, ולאחר מכן בסרט הסולו הראשון שלו ב־2018, "הפנתר השחור".

התפריט: החמישייה הפותחת

הסרטים המכניסים בסופ"ש 11-13.11 (לפי אתר IMDB)

התפריט

קומדיה אמריקאית בבימוי של במאי הטלוויזיה הבריטי מארק מיילוד (שביים פרקים ב"הפמליה", "הרומן", "חסרי בושה", משחקי הכס ו"יורשים"). זוג צעיר (אניה טיילור־ג'וי וניקולס הולט) נוסעים לאכול במסעדה יוקרתית שנמצאת על אי באוקיינוס השקט. התפריט שמוגש מלא בהפתעות, והאורחים מוצאים את עצמם באמצע אירוע פרוע בניצוחו של שף מסתורי (רייף פיינס). 

במאי: מארק מיילוד ● תסריט: סת' רייס, וויל טרייסי ● שחקנים: ג'נט מק'תיר, ג'ודית לייט וג'ון לגוויזאמו ● משך הסרט: 107 דק' ● מוקרן בבתי הקולנוע ברחבי הארץ

ההקשר למציאות

הסרט הנוכחי, וסרטי מארוול בכלל, אמנם מתקיימים ביקום מקביל, אך חלק מהאירועים בהם נוגעים לכאלה שקרו במציאות. כך למשל סרטי "הפנתר השחור" מהדהדים את יחס מדינות המערב לאפריקה ואפרו־אמריקאים לאורך ההיסטוריה, כולל פרקי העבדות והקולוניאליזם.

עלילת הסרט "הפנתר השחור: וואקנדה לנצח" מושפעת עמוקות ממותו של בוזמן, השחקן שגילם את הפנתר השחור בסרט הראשון. כשהוא מת, סרט ההמשך כבר אושר. בראיון למגזין "וראייטי" אמרה אנג'לה באסט, המגלמת את המלכה רמונדה בשני הסרטים, כי היה ברור ש"הפנתר השחור: וואקנדה לנצח" יוקדש לזכרו של בוזמן. ואכן, הסרט עוסק בפרידה מהגיבור, שמת ממחלה פתאומית, אבל גם מהשחקן שגילם אותו, תוך התעסקות בשאלות הנוגעות לאבל ואובדן.

3 דברים שכדאי לדעת

● השחקנית דורותי סטיל, שגילמה את אחת מחכמות השבטים, מתה באוקטובר 2021, לפני שסרט ההמשך הושלם. סטיל, בת 95 במותה, התחילה את קריירת המשחק שלה בגיל 88, ותפקידה בסרטי "הפנתר השחור" היו המרכזיים בקריירה שלה.

● אנשי הממלכה התת-ימית "טאלוקן" מכנים את מלכם נאמור בשם "קוקולקאן" - "נחש מנוצה". מדובר באל קדום בתרבות המאיה, שייצוגים שלו הופיעו כבר במאות הראשונות לספירה. שמו המערבי הוא "קֶצַלְקוֹּאַטְל", אך בני המאיה כינו אותו בשם שהוצג בסרט - "קוקולקאן". על פי האמונה הנחש מנוצה הצית את עצמו באוקיינוס האטלנטי והופיע ככוכב הלכת נוגה.

● כפי שפורסם במגזין Entertainment, השחקן טנוך הוארטה, שמגלם את נאמור מנהיג הממלכה התת־ימית, לא ידע לשחות כאשר הצטרף לקאסט, ולקח שיעורי שחייה לקראת התפקיד.

ספוילר

בסצנה שמופיעה לאחר כתוביות הסיום, כפי שנהוג בסרטי מארוול, שורי (לטישה רייט), אחותו של המלך המת טצ'אלה ומי שאליה עובר תפקיד "הפנתר השחור", מגיעה להאיטי לבקר את נאקיה (השחקנית זוכת האוסקר לופיטה ניונגו), אהובת אחיה. שם היא פוגשת בבנו, טוסיין, פרי אהבתם של טצ'אלה ונאקיה, ומגלה שיש המשך חי לשושלת המלוכה.

למה בחרנו בו

העלילה לא מפסיקה להפתיע, הצילומים מרהיבים והדמויות כובשות. כל אלה הופכים את "ווקאנדה לנצח" לסרט מצוין, שלא רק שעומד בסטנדרט של סרטי מארוול, אלא אף עולה על כמה מהם.