כיצד מתכננים ומנהלים קריירה באמצעות הלינקדאין

ארבעה פרמטרים מגדירים את ערך המותג שלכם בשוק העבודה ואת פוטנציאל הקריירה, ובראשם המיצוב של החברות בהן עבדתם • טור ראשון מתוך שניים

כיצד מתכננים ומנהלים קריירה באמצעות הלינקדאין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
כיצד מתכננים ומנהלים קריירה באמצעות הלינקדאין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

במהלך השנים המלצתי לא אחת לתכנן קריירה תוך שימוש בלינקדאין. הרשת הזו מכילה את כל המידע הנדרש כדי לבנות מסלול קריירה אופטימלי, רק מעצם העובדה שהיא אוגרת בתוכה אין סוף מסלולי קריירה בכל המקצועות, התעשיות והמגזרים במשק.

בצל המשבר בהייטק: החברות הגדולות מחזירות את העובדים למשרד 
מחקר חדש: 70% מהנשים מטילות ספק בכישוריהן המקצועיים | מגזין הניהול של הרווארד

ומה צריך יותר מזה כדי לתכנן קריירה? כלום. אין צורך לזרוק כסף על פסיכולוגים תעסוקתיים ויועצי קריירה למיניהם, ממילא הם לא מכירים את שוק העבודה ברזולוציה הנדרשת לבניה וניהול מסלול קריירה שמחובר למציאות (זיהוי החזון, החוזקות, וחולשות זו לא תוכנית עבודה, גם לא דיוק והגשמת חלומות).

מספר האלטרנטיבות הטובות מצטמצם

שימוש בלינקדאין כמכשיר לניהול קריירה רלוונטי בכל שלב בחיים המקצועיים, החל מבחירת מקצוע, דרך השלבים המוקדמים שלה, אמצע הקריירה ועד שלב הדעיכה, לקראת הפרישה מעולם העבודה.

בכל אחד מהשלבים העקרונות זהים, אם כי בתחילת הקריירה המשימה יותר מורכבת. זאת משום שמגוון הכיוונים ומסלולי הקריירה האפשריים בשלב זה הוא רחב, בעוד שעם התפתחות הקריירה מספר האלטרנטיבות הטובות הולך ופוחת, עד לכדי אלטרנטיבה אחת בלבד, וטוב שכך. מדוע? כי בנייה נכונה של הקריירה פירושה פיתוח מומחיות (במקצוע, במגזר תעסוקתי, בתעשייה ספציפית), לכן כל תחנה בדרך אמורה להשביח אותה, את ערך המותג ואת השכר, מה שבהגדרה אומר שכיווני ההתפתחות האחרים הם פחות טובים.

המשימה המרכזית היא לזהות את מסלולי הקריירה הנפוצים במקצוע שלכם או במקצוע בו אתם שוקלים לפתח קריירה, ולהצליח לסנן את היוצאים מהכלל. למה? כי מעסיקים הם מאד שמרנים. למרות "העולם החדש" הם ממשיכים להתעקש על השכלה וניסיון קודם ספציפיים שרלוונטיים לכל תפקיד, בפרט בשלבים מתקדמים ומתגמלים יותר בקריירה. התוצאה היא מסלולים שבלונים למדי, להערכתי בכ 70% מהמקרים לפחות, שמשמעותם הפרקטית היא סיכויי ההתכנות נמוכים מידי לכל שאר המסלולים.

ארבעה פרמטרים מעצבים את ערך המותג

לצורך זיהוי המסלולים הנפוצים יש לנתח מספיק קריירות רלוונטיות, כאשר הצעד הראשון הוא לדעת מה יש לבחון. ארבעת הפרמטרים החשובים ביותר הם: ההשכלה של בעל הקריירה, גודל החברות בהן עבד, מיצוב החברות הללו בשוק, הגדרות התפקיד/ים שמילא בכל חברה.

1. השכלה - יש להבדיל בין מקצועות בהם נדרש תואר מאד ספציפי, למקצועות אליהם אפשר להתפתח מתארים שונים. למשל בתחום השיווק ניתן לבנות קריירה ממגוון רחב של תארים אקדמיים, כולל מדעי החברה והרוח. זאת להבדיל מסמנכ"לי כספים שרובם ככולם רואי חשבון מוסמכים, או סמנכ"לי פיתוח בחברות איכותיות שמרביתם מהנדסים/בוגרי מדעי המחשב. בנוסף, יש לבחון את איכות ההשכלה של בעל הקריירה, שכן מוסד ההשכלה ותדמיתו הם בעלי השפעה דרמטית על ערך המותג ופוטנציאל הקריירה של בעליו. לכן בוגרי אוניברסיטה מובילה הם בעלי ערך שוק גבוה בהרבה מבעלי אותו תואר (למשל מדעי המחשב) שלמדו במכללה.

2. גודל החברות - בדף העסקי של כל חברה ניתן לקבל הערכה לא רעה של מספר העובדים, כולל פילוח גאוגרפי שלהם בחברות גלובאליות. כמו כן ניתן לבחון את מספר העובדים שהם בעלי פרופיל בלינקדאין, שלעיתים הוא קרוב למספר האמיתי של עובדי החברה ולעיתים לא (למשל בחברות תעשייתיות פועלי ייצור לא נוהגים לפתוח פרופיל לינקדאין).

3. מיצוב החברות - הפרמטר הזה הוא בבעל ההשפעה הגדולה ביותר על ערך המותג וערך השוק של עובדים ומנהלים, אם כי הוא היותר מורכב להערכה. בניגוד למה שרוב האנשים חושבים, השפעתו גדולה לעין ערוך יותר מהגדרת התפקיד, שאותה אנשים תופסים בטעות כמשתנה העקרי שמכתיב את ערכם בשוק. ובכן, להגדרת התפקיד אין שום ערך במנותק מהחברה המעניקה אותה, לכן הסיכוי של סמנכ"ל חברה של עשרות עובדים להתקדם לסמנכ"לות חברה של מאות או אלפי עובדים הוא קלוש, כנ"ל סמנכ"ל שינסה לטפס מחברה לא טכנולוגית, לתפקיד מקביל בחברה טכנולוגית.

כיצד מעריכים את תדמית המעסיק ומיצובו בשוק?

קודם כל המגזר בו החברה פועלת. כלל האצבע הוא כי חברות טכנולוגיות ממוצבות גבוה מחברות לא טכנולוגיות, שבתורן ממוצבות גבוה יותר מארגונים במגזר הציבורי והשלישי. גודל החברה גם הוא רמז למיצובה בשוק, אם כי לעיתים חברות גדולות לא בהכרח נהנות ממיצוב גבוה, לרבות חברות טכנולוגיות. איך יודעים? בוחנים את איכות ההשכלה של חברה ההנהלה. חברות איכותיות מעמידות בראשן את האנשים הכי איכותיים שירצו לעבוד שם, בעוד האחרות מסתפקות בבעלי השכלה פחות איכותית. כשמדובר בחברות טכנולוגיות, מספיק לבחון את איכות ההשכלה של סמנכ"לי הפיתוח והטכנולוגיות, ושל אנשי פיתוח מרכזיים.

4. הגדרות התפקיד - כאמור, חשוב לבחון את הגדרות התפקיד בהקשר של החברה המעסיקה, שכן מנהל מחלקה בחברה גדולה הוא קרוב לוודאי בעל תפקיד יותר משמעותי מסמנכ"ל בחברה קטנה, ופוטנציאל קריירה בהתאם.

כעת, כל שנותר הוא לנתח 10-20 קריירות רלוונטיות, באחת משתי הדרכים אותן אציג בהרחבה בטור הבא. עד אז - בהצלחה, וזכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.