סנטוריום ''בטל קריק במישיגן, משם קידם גורו הבריאות ג'ון הארווי את הרעיון של חיים ללא בשר / צילום: ויקיפדיה

סנטוריום ''בטל קריק במישיגן, משם קידם גורו הבריאות ג'ון הארווי את הרעיון של חיים ללא בשר / צילום: ויקיפדיה

מתי הפסקנו לאכול בשר?

בריאות, דת וזכויות החיות: לאורך ההיסטוריה אלו היו הסיבות ששיכנעו את האנושות להימנע מאכילת בעלי חיים

אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  02.02.2023

 

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד״ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. היא כתבה חמישה ספרי היסטוריה עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדת פרס בוקר ופרס הספר הלאומי של ארה"ב

הטענה שטעמו של הבשר המהונדס של ימינו גם זהה לדבר האמיתי וגם ידידותי לכדור הארץ קנתה לה אחיזה בקרב צרכנים קרניבורים. על פי בנק ברקליס, שוק הבשר החלופי יגלגל בעוד עשור 140 מיליארד דולר בשנה. אבל הטענות בעד יתרונות הצמחונות אינן חדשות - הן קיימות כבר מהעת העתיקה.

הצמחוני הראשון

בשר שיחק תפקיד מרכזי בהתפתחות המוח האנושי, וסיפק את הקלוריות והחלבון הנחוצים להגדלת הנפח שלו. עם זאת, אכילת בשר נחשבה למותרות ברוב התרבויות המוקדמות, כך שלא היה מדובר בהקרבה גדולה מדי מצד הפילוסוף היווני־פיניקי פיתגורס (שחי בערך בין 570 ל־495 לפנה"ס), כשהחליט להיות צמחוני מבחירה, הראשון בהיסטוריה שידוע עליו.

משחר ההיסטוריה אנחנו משתתפים בהגרלות לוטו | תרבות: היסטוריה 
מחיר דמים: כמה עלתה המלחמה היקרה ביותר בהיסטוריה? | תרבות: היסטוריה 
איך אימפריות עבר התמודדו עם אינפלציה ומתי למדנו לבלום אותה? | תרבות: היסטוריה

כמאה שנה אחרי, אסכולת האנטי-בשר זכתה לחיזוק על ידי הפילוסוף היווני אפלטון, שטען בחיבורו "רפובליקה" שצריכת בשר מעודדת התנוונות והתנהגות אלימה. דעתו עמדה בניגוד לפילוסופיה האריסטוטלית, שטענה שהחיות קיימות לשימוש האדם - דעה שהרומאים אימצו בחדווה.

טריוויה

1

איזה זרם בנצרות המזרחית במאה ה־10 התנגד לאכילת בשר?

2

מיהו אמן הרנסנס שנודע בתקופתו כצמחוני?

3

איזה ספר במאה ה־20 נחשב לאחד הפרסומים החשובים הנוגע לזכויות בעלי חיים?

לתשובות גללו לסוף הכתבה

צמחונות כאידיאולוגיה מוסרית

ההימנעות מבשר מסיבות מוסריות מצאה לה תומכים גם בקרב מאמינים בבודהיזם ובהינדואיזם. הקיסר הבודהיסטי אשוקה הגדול (304-232 לפנה"ס), שעמד בראש האימפריה המאורית בהודו, הפסיק את מנהג הקרבת קורבנות חיים ועודד את בני עמו להימנע מאכילת בשר.

אלא שרק בדור ההשכלה פילוסופים והוגי דעות מערביים החלו לטעון בעד צמחונות על בסיס הטיעון שיש לבני האדם חובה מוסרית למנוע כאב מחיות. ב־1641 קולוניית מפרץ מסצ'וסטס העבירה את אחד החוקים הראשונים נגד התאכזרות לבעלי חיים. עד תחילת המאה ה־19, הרעיון לפיו גם לחיות יש זכויות החל לתפוס תאוצה: המשורר הבריטי הרומנטי פרסי בייס שלי הטיף בעד הצמחונות, וכך גם הסופר, המשורר והפילוסוף האמריקאי הנרי דייוויד ת'ורו, שכתב בספרו "וולדן" שיצא ב-1854: "אין לי ספק שזה חלק מגורלו של המין האנושי... להפסיק לאכול חיות".

תולדות המילה "צמחוני"

המילה "צמחוני" הופיעה לראשונה באנגליה ב־1842, ותוך עשור כבר היו קהילות צמחונות בבריטניה ובארה"ב. כהדהוד רעיונותיו של אפלטון, יותר מאשר של פיתגורס, המניע המוביל היה חיים בצמצום ולאו דווקא רווחת החיות. סילבסטר גרהם, מנהיג התנועה הצמחונית המוקדמת בארה"ב, עודד את תלמידיו גם להתנזר ממין.

צמחונות היא בריאה ואקולוגית יותר

הצמחונות השתחררה מכבלי המוסר בסוף המאה ה־19, כשגורו הבריאות ג'ון הארווי קלוג, ממציא הקורנפלקס, קידם את הרעיון של חיים ללא בשר מסיבות בריאותיות בסנטוריום "בטל קריק" שניהל במישיגן. הסיבות לצמחונות בימינו ממשיכות להיות משולבות: מוסר ובריאות. ההמבורגר ללא בשר "Impossible Whopper" של בורגר קינג הוא אולי "ירוק", אבל יש בו פחות חלבונים ובדיוק אותו מספר קלוריות כמו בהמבורגר הבשרי. גרסה בריאה יותר עוד תהיה, וחלק מהאנשים מקווים שכשבשר מעבדה יגיע לשווקים, הוא יהיה ידידותי לחיות ולאקלים כמו מזון מבוסס צמחים. עם הרבה מדע ומעט מזל, צמחונים ואוכלי בשר יגיעו לבסוף לאותה נקודה.

תשובות טריוויה

1. האמונה הבוגומילית
2. לאונרדו דה וינצ'י
3. "שחרור בעלי החיים" שכתב הפילוסוף האוסטרלי פיטר סינגר ב־1975

צרו איתנו קשר *5988