המשקיעים היו מרוצים מנאום יו"ר הפד, ואז הגיעה שרת האוצר ג'נט ילן

מה גרם למדדים בוול סטריט אמש לשנות כיוון ולסיים בירידות של יותר מ-1.6%, למה בשוק לא מאמינים לבנק המרכזי, ומיהו הגורם החדש שמשפיע על המשוואה ולא היה כאן במשברים הקודמים?

שרת האוצר ג'נט ילן ויו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Kevin Dietsch
שרת האוצר ג'נט ילן ויו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Kevin Dietsch

הריבית הפדרלית בארה"ב עלתה אמש בפעם התשיעית ברציפות לשיא שלא נראה מאז סוף 2007, ומגיעה כעת בקצה העליון ל-5%. כעת, קצת יותר משנה מאז החל סבב העלאות הריבית המהיר זה 40 שנה, ברור לכולם שהוא לקראת סיום. זאת בהנחה ששיעור האינפלציה בארה"ב ימשיך לרדת ולא יעלה בחודשים הקרובים או יתייצב ברמה של כ-6%. אם זה יקרה לפד לא תהיה ברירה אלא להמשיך להעלות את שיעור הריבית.

מה גרם למדדים בוול סטריט אמש לשנות כיוון ולסיים בירידות של יותר מ-1.6%, למה בשוק לא מאמינים לבנק המרכזי ומיהו הגורם החדש שמשפיע על המשוואה ולא היה כאן במשברים הקודמים? 

עוד העלאת ריבית אחת בלבד השנה לא תספיק לפדרל ריזרב | פרופ' ליאו ליידרמן, פרשנות

1. שאלת המפתח והגרסאות הסותרות

לבנק הפדרלי וליו"ר ג'רום פאוול נותרה ככל הנראה עוד העלאת ריבית צנועה אחת בקנה. כך עולה הן מהתחזיות העדכניות שפרסם הפד והן מהציפיות בשוק. השאלה הגדולה היא מתי היא תחל לרדת, ופה הפערים גדולים. לפחות כלפי חוץ.

פאוול חזר אתמול על כך שלא תהיה הורדה בשנה הקרובה וכי הפד מחויב להשיב את האינפלציה לרמה של 2%. אם יהיה צורך, אמר פאוול, הריבית אפילו תמשיך לעלות מעל הצפי.

לפי התחזית המעודכנת של הפד, הריבית תשנה כיוון רק בשנה הבאה וגם אז היא עדיין תישאר גבוהה (מעל 4%).

בשוק לא קונים את דבריו. שוק האג"ח מתמחר הורדת ריבית כבר השנה וההסתברות לכך רק הולכת וגוברת. המשבר האחרון במערכת הבנקאית האמריקאית רק חיזק את ההערכות הללו, ובשוק ככל הנראה מריחים מיתון או האטה חריפה.

יו"ר הפד אמר שניתן להשוות את הידוק התנאים הפיננסים של הבנקים בעקבות המשבר האחרון להעלאת ריבית, אפילו יותר מאחת: "זה אומר שלמדיניות המוניטרית עשויה להיות פחות עבודה לעשות".

בשורה התחתונה, אי הוודאות גדולה ובבנק המרכזי עדיין מנסים לפענח את השלכות הקריסה המהירה של בנקים בארה"ב.

נתון מפתח שעשוי להטות את הכף הוא שיעור האבטלה. עלייה בשיעור דורשי העבודה עלולה לגרור קשיים בהחזרי הלוואות ולהגביר את הלחץ על הבנקים. בתרחיש כזה, לפד יהיה קשה להמשיך להתעקש על הריבית גם אם האינפלציה תישאר מעל 2%.

2. המסר המקביל של הנגיד ושרת האוצר

במקביל להודעת הריבית ולדבריו של פאוול, דיברה שרת האוצר ג'נט ילן בפני הקונגרס על משבר הבנקאות. בשווקים רגילים להתנהג בתנודתיות בזמן הודעות של הפד, אך הפעם נקלעו לסערה של ממש והאזינו לשניהם במקביל.

לאחר שפאוול חזר והדגיש בנאומו את יציבותה של המערכת הבנקאית בארה"ב וכי בעלי הפיקדונות יכולים להרגיש בטוחים, שידרה ילן מסר הפוך. "זה לא משהו שאנו שוקלים", ענתה ילן כשנשאלה על הרחבת הביטוח על פקדונות.

עבור השווקים זה כבר היה יותר מדי. מדד הבנקים האזוריים (KRE) ירד ב-5.7% וגם המדדים המובילים עברו לירידות מובהקות אחרי ערב של תנודתיות.

3. מה גרם לריצה הגדולה אל הבנק

מנכ"לית סיטי, ג'יין פרייזר, התראיינה לבלומברג אחרי החלטת הריבית אמש ודיברה על אלמנט שלא ממש היה במשברים הקודמים שפקדו את המערכת הבנקאית - האפליקציות בסלולר.

"זה גיים צ'יינג'ר. מספיקים כמה ציוצים כדי שהדברים יפלו מהר יותר מאי פעם", אמרה פרייזר. היא הוסיפה שלדעתה הרגולטורים פעלו מהר ונכון למרות זמן התגובה הקצר.

פרייזר הוסיפה כי לדעתה המשבר הנוכחי לא מזכיר את זה של 2008. "אנחנו מדברים על כמה בנקים אבל זה לא משהו שמתפרס על כל המערכת כמו שהיה בפעם הקודמת. זה לא משבר אשראי אלא מצב שבו לכמה בנקים יש כמה בעיות".