הריבית עלתה שוב: בכמה יקפוץ ההחזר הממוצע על המשכנתה?

ההחזר החודשי הממוצע על המשכנתה שוב יזנק בעקבות העלאת הריבית של בנק ישראל ב-0.25% • יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות מזהירה: "הציבור על פי תהום. משקי בית רבים עומדים בפני קריסה כלכלית"

ההחזר החודשי על המשכנתה ממשיך לעלות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ההחזר החודשי על המשכנתה ממשיך לעלות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

העלאת הריבית תקשה עוד יותר את חיי לווי המשכנתאות, אך הממשלה הנוכחית אינה מגיבה למצב, מה גם שנראה שאין מדובר בהעלאה האחרונה בסדרה. כך עולה מהתגובות לנוכח החלטת בנק ישראל.

מה שכנע את בנק ישראל שהעלאות ריבית לא יורידו את מחירי הדיור? 
בנק ישראל מעלה את הריבית ב-0.25% ומספק תחזיק קודרת להמשך 
מדד הנפט והגז זינק ביותר מ-200% בתוך שלוש שנים, ואלו המרוויחים | בדיקת גלובס

על פי התאחדות יועצי המשכנתאות, ההעלאה של 0.25% מגדילה את ההחזר החודשי על משכנתה קיימת ב-64 שקלים ומשלימה עלייה של כ-1,030 שקלים תוך שנה, וכ-388 אלף שקלים בעלות הריבית הכוללת במסלול זה לכל אורך חיי המשכנתה. "העלייה המשמעותית בהחזר החודשי שהתרחשה בחודשים האחרונים, קירבה את יחס ההחזר של משקי בית רבים ל-40% מההכנסה החודשית שלהם, רף שנחשב מסוכן על-פי הפיקוח על הבנקים ומבטא קושי אמיתי של משקי הבית לעמוד בתשלומי המשכנתה לאורך זמן", נאמר בהודעת ההתאחדות.

יו"ר ההתאחדות, נופר יעקב, אמרה לגלובס, כי ש"הציבור על פי תהום. משקי בית רבים עומדים בפני קריסה כלכלית בעקבות הגידול החד בריבית הבא לידי ביטוי בזינוק בהחזר החודשי של המשכנתאות. כדי למנוע את הקריסה, אנחנו מזהים בתקופה האחרונה שימוש באפיקים שלא נעשה בהם שימוש עד כה, כדי לשרוד. כך לדוגמה, נרשם גידול של למעלה מ-250% בביצועים של משכנתאות הפוכות - וזה נכון לכל השוק. המגמה היא לכיוון היקפי פעילות ל 2-3 מיליארד שקל בשנה. המשמעות היא כמובן, שימוש בנכס של ההורים כדי לממן את המשכנתה של הילדים".

נופר יעקב, יו''ר התאחדות יועצי המשכנתאות / צילום: ישראל פנחסוב
 נופר יעקב, יו''ר התאחדות יועצי המשכנתאות / צילום: ישראל פנחסוב

"בנוסף בחודשיים הראשונים של 2023 יצאו מהמסלולים הכללים של קרנות ההשתלמות במצטבר כ-2.3 מיליארד שקלים, עלייה של כ-82% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד", מוסיפה יעקב, "על-פי ההערכות מדובר לא מעט בכספים שזורמים לכיסוי הלוואות, משכנתאות וצריכה פרטית. על-פי הנתונים שבידינו, רוכשי 'מחיר למשתכן', המהווים כ-20% משוק המשכנתאות, ביקשו להאריך את המשכנתה כדי לצמצם את ההחזר החודשי.

"יותר ויותר משקי בית פונים לאפיקים חוץ בנקאיים ומשכנתאות בדרגה שנייה לאיחוד הלוואות. אנו מתריעים בפני בנק ישראל כי הרזרבות אוזלות, ואנו מהלכים על פני תהום ודורשים מבנק ישראל שיפעל לטובת משקי הבית ולא לחכות שמשפחות רבות יפלו לתהום".

מכבש הלחצים על בעלי המשכנתאות גובר

שחף ארליך, מנכ"ל חברת הפינטק טריא, מצביע על כך שבמקביל לקשיים שהעלאות הריבית מעוררות על בעלי משכנתאות, הן יאלצו יזמים להוריד מחירי דירות. "העלייה עלולה להמשיך להגביר את מכבש הלחצים שמופעל על בעלי המשכנתאות הקיימות שחלקם הקטן ייאלץ למכור את הדירה שלו. במקביל, העלייה המתמשכת בעלויות המימון מבריחה את הקונים ממשרדי המכירות ותאלץ את הקבלנים בסופו של דבר להוריד את המחירים", הוא אומר. ואולם הורדות מחיר בנסיבות כאלה - לא יזכו את הממשלה בנקודות חיוביות אצל הציבור, שעקב התייקרות המימון לא יוכל לאפשר לעצמו לנצל את ירידות המחירים, שכבר קיימות בשוק הדירות החדשות.

"בנק ישראל ממשיך להעלות את הריבית משום שהאינפלציה בישראל עדיין גבוהה ובנק ישראל נחוש להוריד את קצב האינפלציה. יחד עם זאת, ככל שריבית בנק ישראל עולה, היציבות של המערכת הפיננסית ושל גופים עסקים מתערערת. משקי בית שלקחו משכנתה מתקשים יותר להחזיר משכנתאות, וחברות עסקיות שלקחו הלוואות משמעותיות מתקשות יותר לעמוד בהחזרי ההלוואות", אומרת ד"ר מרים שוורץ זיו, מרצה בכירה בחוג למימון בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית וחברת פורום באלדר משכנתאות.

עוד הוסיפה שוורץ זיו כי "לבנק ישראל חשובה מאוד היציבות של המערכת הפיננסית והוא לא ירצה להעלות את הריבית לרמות גבוהות מידי שעלולות לערער את היציבות של המערכת הפיננסית. כמו כן, אינדיקטורים מארה"ב מצביעים על כך שהשוק בארה"ב מתקרב למיתון, מה שידחוף את הפד להוריד את הגז מהעלאת הריבית. כיוון שריבית בנק ישראל מושפעת מהריבית שנקבעת על ידי הפד, במידה וקצב העלאת הריבית בארה"ב יתמתן, סביר שמגמה זו תוביל גם להתמתנות בקצב העלאת הריבית בישראל".

ההודעה המיוחדת שהוציא בנק ישראל על הרפורמה המשפטית מצביעה על כך שלא רק שהממשלה לא עושה דבר, אלא שהיא גורם פעיל בעליית האינפלציה והריביות, כך שהתמונה שנראית פסימית עכשיו עלולה להידרדר אף יותר.