מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב מזהיר: ענני הסערה בדרך

ג'יימי דיימון, מנכ"ל אחד הבנקים הגדולים בארה"ב ובעולם ג'יי.פי מורגן, הדגיש במכתב השנתי שלו לבעלי המניות כי לקריסת שני הבנקים בארה"ב יהיו השלכות משמעותיות לעתיד המערכת הפיננסית • גם בראיון הטלוויזיוני הראשון שלו מאז המשבר בבנקים, הזהיר דיימון כי הסיכוי למיתון בארה"ב גובר

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

לפי מנכ"ל בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס , ג'יימי דיימון, הלחץ במגזר בפיננסי שנגרם כתוצאה מקריסת שני הבנקים האמריקאים בחודש מרץ האחרון הוא עדיין איום משמעותי, ויש להתייחס אליו בעיצוב מחדש של התהליך הרגולטורי. דיימון, מנכ"ל אחד הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב, כתב את הדברים במכתב השנתי שלו לבעלי המניות בבנק.

השוק הדובי סוגר 10 חודשים, האם זה הזמן להשקיע במניות? 
הישראלים מקצים יותר מ־90% למניות מקומיות. האם הם צודקים?
"כל האקשן נמצא במניות": כלכלני הטוויטר מגלים את כל הסודות, כמעט

"בעודי כותב את המכתב הזה, המשבר הנוכחי עדיין לא הסתיים וגם כאשר הוא יהיה מאחורינו, יהיו לכך השלכות לשנים בעתיד", כך לפי המכתב של המנכ"ל הוותיק. "אך חשוב מכל, יש לציין שהאירועים האחרונים אינם דומים כלל לאלו שהתרחשו בזמן המשבר הפיננסי הגלובלי של 2008", הוסיף דיימון.

גם בראיון הראשון שלו מאז קריסת סיליקון ואלי בנק, אמר דיימון לרשת CNN כי יש ענני סערה שמחכים לכלכלת ארה"ב. מנכ"ל ג'יי.פי מורגן הוסיף כי קריסת הבנקים בארה"ב מגבירה משמעותית את הסיכוי למיתון. "אנחנו רואים אנשים מפחיתים קצת בהלוואות, לוקחים פחות סיכונים", אמר דיימון.

עם זאת, דיימון הדגיש ל-CNN עד כמה המשבר הנוכחי אינו דומה כלל למצב של 2008. "זה היה משבר גלובלי אז, בנקים בכל העולם קרסו. אין לנו את זה עכשיו", אמר.

משבר אמון בבנקים פוגע בכל הבנקים

המשבר הנוכחי בבנקים בארה"ב החל עם קריסתו של סיליקון ואלי בנק (SVB), אותו סגרה הרגולציה ב-10 במרץ בעוד לקוחות הבנק משכו עשרות מיליארדי דולרים. הבנק הקטן יותר, סיגניצ'ר בנק, נסגר יומיים לאחר מכן. בתוך כך, באירופה, הרגולציה תיווכה את עסקת הרכישה של קרדיט סוויס שנקלע לצרות בידי קבוצת UBS.

ג'יי.פי מורגן ובנקים גדולים אחרים בארה"ב התחייבו והפקידו 30 מיליארד דולר בבנק פירסט ריפבליק, עוד בנק אזורי בארה"ב שהמשקיעים חששו שיקרוס.

הלחץ על הבנקים האזוריים בארה"ב הוביל את המשקיעים והאנליסטים לחשוב כי הבנקים ה"גדולים מדי מכדי להיכשל" ירוויחו מהמשבר, אך דיימון אמר במכתבו כי ג'יי.פי מורגן רוצה לחזק את הבנקים הקטנים כדי שכל המערכת הפיננסית תרוויח מכך.

"כל משבר שפוגם באמון של האמריקאים בבנקים שלהם, פוגע בכל הבנקים - זו עובדה שהייתה ידועה גם לפני המשבר הנוכחי", כתב דיימון. "זה נכון שהמשבר הנוכחי 'תרם' לבנקים הגדולים יותר בשל גל של הפקדות שהם קיבלו מהמוסדות הקטנים יותר, אך המחשבה כי ההתמוטטות הזו הייתה טובה להם בצורה כלשהי היא אבסורדית".

דיימון גם הזהיר במכתבו מפני שינויים מיידים ברגולציה. הוא כתב כי מרבית הסיכונים, כולל ההפסדים הפוטנציאליים מאג"ח, היו גלויים. הנעלם במשוואה מבחינת דיימון הוא רשת ההפקדות המורכבת של SVB.

"הקריסות האחרונות של סיליקון ואלי בנק בארה"ב וקרדיט סוויס באירופה, והלחץ הקשור לכך במערכות הבנקאיות, מדגישות כי למלא אחר הדרישות הרגולטוריות זה פשוט לא מספיק. הסיכונים הם רבים ולנהל אותם דורש בדיקה חוזרת ובלתי פוסקת בעוד העולם מתפתח", הדגיש דיימון.

2022 הייתה שנה מוצלחת יחסית לג'יי.פי מורגן

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן קרא לרגולציה ש"חושבת יותר קדימה", הוא ציין כי אג"ח מהסוג שהחזיק SVB הפכו לבעיה עבור בנקים רבים. עוד הוסיף כי הרגולציה צריכה להיות "פחות אקדמית, יותר משתפת פעולה" וכי קובעי המדיניות צריכים להיות יותר מדואגים מלתת למוסדות פיננסיים מסוימים טייטל של בנק.

מלבד המשבר בבנקים, דיימון התייחס לעוד מספר נושאים במכתבו. ביניהם הצורך בהשקעות בטכנולוגיות אקלים ועליית הבינה המלאכותית. מנכ"ל הבנק הגדול אמר כי יש דחיפות משמעותית בפיתוח טכנולוגיה ירוקה.

בנוגע לבינה מלאכותית, דיימון הדגיש עד כמה יש להיזהר עם הטכנולוגיה המתפתחת. "אנחנו לוקחים ברצינות רבה את השימוש ב-AI והקמנו צוות אתיקה שיעזור לנו למנוע שימוש בלתי רצוי", כתב דיימון.

את דבריו סיכם המנכ"ל בנימה חיובית וכתב כי 2022 הייתה שנה מפתיעה אך חזקה עבור ג'יי.פי מורגן. מניית הבנק אמנם נפלה ב-15% בתקופה השנתית, אך הכנסותיו ל-2022 עמדו על 37 מיליארד דולר.