תיבת דואר ''לוע אריה'' שנועדה למסירת הכפשות אנונימיות, ארמון הדוג'ה בוונציה, איטליה / צילום: ויקיפדיה

תיבת דואר ''לוע אריה'' שנועדה למסירת הכפשות אנונימיות, ארמון הדוג'ה בוונציה, איטליה / צילום: ויקיפדיה

העלמות המס הגדולות שהחריבו את הכלכלה של מדינות ואימפריות

אחת הצרות הכבדות ביותר שממשלות מתמודדות איתן משחר ההיסטוריה היא התחמקות האזרחים מתשלומי מסים

ד"ר אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  13.04.2023

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד״ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. היא כתבה חמישה ספרי היסטוריה עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדת פרס בוקר ופרס הספר הלאומי של ארה"ב

למרות שנערכו שש מערכות בחירות, ב־2015 יוון עדיין לא הייתה קרובה לפתרון משבר החוב שלה. הממשלה שנבחרה, בהובלת אלכסיס ציפראס, הייתה צריכה לתקן מדינה עם 25 אחוזי אבטלה, כלכלה שהתכווצה בכ־30% מאז 2008 וחוב לאומי שהגיע לגובה של כמעט 200% מהתמ"ג.

האסונות הגדולים בהיסטוריה שהובילו להתפתחות תעשיית ביטוחי החיים והרכוש
מהחשבונייה ועד המנוע האנליטי: על הניסיונות המפרכים של האנושות להמציא מחשבון
הדרך לניקיון הגוף היתה ארוכה ומלוכלכת: ההיסטוריה של ההיגיינה האנושית

השוק השחור של הבבלים

נושא אחד בלט בסדר היום היווני: העלמות מס. כמעט רבע מהתמ"ג של המדינה לא היה רשום בדוחות, והכנסות המדינה ב־2015 כבר היו נמוכות ב־4.5 מיליארד דולר מהיעד שנקבע להן. זה לא דבר חדש מבחינת היוונים, שמעלימים מס כבר מאות שנים: בזמן השלטון העות'מאני (1453-1821) התחמקות מתשלום היתה סימן לפטריוטיות.

העלמות מס נפוצות עוד מימי מסופוטמיה, כשהשומרים עבדו בחדווה בשוק השחור. טבלה שומרית מהמאה ה־19 לפנה"ס הזהירה שסוחר בשם פושוקן נכלא בבית הסוהר בגלל שהסכים לקבל סחורה מוברחת. "המאבטחים חזקים", כתוב בטבלה. "אל תנסו להבריח שום דבר נוסף".

טריוויה

1

מהו המס שהוטל על הנתינים היהודים באימפריה הרומית?

2

מה מקור הביטוי "לכסף אין ריח"?

3

איזה מס הטיל הצאר של רוסיה פיוטר הגדול?

לתשובות גללו לסוף הכתבה

הרומאים מחרימים רכוש

הרומאים היו גובי המסים היעילים מכולם. למרבה הצער, הקיסר נירון (ששלט מ־54 ועד 68 לספירה הנוצרית) זנח את מדיניות המס הנמוך והצמיחה הגבוהה של קודמיו. בתקופתו נרשמו צעדים אינפלציוניים לצד מסים כבדים. עד המאה השלישית, העלמות המס הנרחבות כפו על רומא, שהייתה בקשיים כלכליים, להחרים רכוש. למרות שקיסרים מהמאות השלישית והרביעית כמו דיוקלטיאנוס, קונסטנטינוס ויוליאנוס ניסו להשיב את הסדר הפיננסי על כנו באמצעות בקרת מחירים וחוקי מס מתקדמים יותר, הם לא הצליחו לפתור את הבעיה של מחירים גבוהים והכנסות מתכווצות. עד שרומא קרסה ב־476, בעלי אדמות חזקים מחוץ לעיר כבר הפנו עורף לסמכותה והפסיקו לשלם מסים.

היפנים פושטים את הרגל

כשש מאות שנה אחר כך ביפן, בתקופת הייאן (794-1185), האריסטוקרטיה היפנית פעלה באופן דומה, והתוצאות היו דומות. סגנון החיים היוקרתי של האצילים היה תלוי בתשלומי מסים מהאזורים הכפריים, אלא שהאחוזות המשפחתיות הגדולות, שברשותן היו רוב הקרקעות (חוץ מהקרקעות שהיו בבעלות המקדש), היו פטורות ממסים. עד אמצע המאה ה־12 החצר הקיסרית הייתה בפשיטת רגל והייתה תלויה בשבטי לוחמים שישמרו על הסדר. אלא שאז פרצה מלחמת אזרחים, שהובילה למאות שנים של דיקטטורה צבאית.

שושלת קינג הסינית (1644-1912) פתחה במלחמה מרה נגד האצולה שהתחמקה מתשלום מסים. עד סוף שנות ה־60 של המאה ה־17 האצילים היו חבולים ומושפלים מכדי להסתכן באי תשלום המסים. הכנסות המדינה זינקו.


לממשלה היוונית שנבחרה לפני שמונה שנים לא היו את האפשרויות שהיו לקיסרי שושלת קינג בכל הנוגע לגביית מסים. עם זאת, תחת עינו הפקוחה של האיחוד האירופי, היוונים כבר לא יכולים להחביא את בריכות השחייה הלא חוקיות ומכוניות הפורשה שלהם מפקחי המס. ואולי זה מה שיגדע את המסורת היוונית העתיקה של העלמת מס.

תשובות לטריוויה

1. מס היהודים. כעונש קולקטיבי על המרד הגדול (66-70 לפנה"ס), נדרשו היהודים להפריש 2 דרכמות בשנה.

2. טיטוס, בנו של הקיסר הרומי אספסיאנוס, גינה את אביו על כך שהטיל מס על שימוש בשירותים ציבוריים. הקיסר הגיש לבנו מטבע ושאל אותו אם יש לו ריח לא נעים. "לא", השיב טיטוס. "ועדיין," אמר אספסיאנוס, "הכסף הזה בא משתן".

3. מס זקן. בין השנים 1697-1698 הוא השית אותו כחלק מהמאמץ להתאים את החברה הרוסית למראה המגולח שהיה נפוץ במערב אירופה.

צרו איתנו קשר *5988