העלאת הריבית המסתמנת הפילה את מניות הנדל"ן בבורסה

מדדי הנדל"ן של ת"א השלימו ירידה של עשרות אחוזים בשנה האחרונה • בראש היורדות היום: מניות קבוצת חג'ג', אזורים וישראל קנדה

מניות הנדל''ן יורדות / צילום: אילוסטרציה: shutterstock
מניות הנדל''ן יורדות / צילום: אילוסטרציה: shutterstock

החלטת הריבית הקרובה של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, תוצג לציבור ביום שני הקרוב. אבל לנוכח הנתונים המבהילים של מדד המחירים לצרכן השבוע (עלייה של 0.8% בחודש אפריל - כפול מהתחזיות), ההערכה היא שעלייה נוספת בריבית היא תרחיש כמעט וודאי, על פי מרבית הכלכלנים ב-0.25% לרמה של 4.75% - הגבוהה ביותר מאז 2006. 

ההכנסות והצמיחה יתכווצו: התחזית המעודכנת של הכלכלנית הראשית באוצר
נתוני המדד מגלים: זה הסקטור שמושך את מחירי הדירות כלפי מעלה | פרשנות

בבורסה בתל אביב נראה כי המשקיעים במניות הנדל"ן נתפסו לבהלה היום וממהרים למכור מהחזקותיהם. מדובר בסקטור הרגיש במיוחד להתייקרות בריבית, הן מצד המימון לפעילות החברות והן מצד המשכנתאות שנוטלים רוכשי הדירות.

 

מדד ת"א בנייה הכולל חברות ענק ובהן כגון שיכון ובינוי , דמרי  ואזורים , צלל היום (ג') במעל ל-4.4%, ומחק את ההתאוששות שהחל לרשום בחודש האחרון. מתחילת השנה המדד מאוזן אך בסיכום 12 החודשים האחרונים הוא משלים ירידה של כ-26%. בין חברות הנדל"ן בלטו היום לשלילה מניות קבוצת חג'ג', אזורים וישראל קנדה , שצנחו בכ-7% כך אחת, ושיכון ובינוי , שירדה בכ-6%.

גם המדדים הסקטוריאליים האחרים בתחום הנדל"ן "כיכבו" בירידות היום. מדד ת"א מניב ישראל, הכולל מניות של חברות ענק בתחומי המשרדים והקניונים, ובראשן עזריאלי ומליסרון, ירד ב-3% והשלים ירידה של 24% בתוך שנה. מדד ת"א מניב חו"ל, הכולל חברות כמו אפי נכסים וסאמיט, ירד גם הוא בכ-3% והשלים ירידה של כ-40% בתוך שנה.

שאר המדדים בתל אביב נסחרו גם הם בצבע האדום בדרך-כלל, למעט מדדי הבנקים והנפט והגז שהוסיפו 0.3% ו-0.5% לערכם. בקרב מדדי האג"ח נרשמה מגמה מעורבת. מדדי תל בונד, שכוללים את אגרות החוב הקונצרניות, נסחרו בעליות מתונות של 0.1% עד 0.2%. התשואה הגלומה במדד תל בונד 20 (עם עשרים סדרות האג"ח הגדולות בשוק) עומדת על 2.6%. מדד תל בונד לא צמודות, שבו אג"ח שיושפעו לשלילה מהעלאה נוספת של הריבית, ירד ב-0.3%. מדד תל בונד גלובל, שבו אג"ח של חברות נדל"ן מניב אמריקאיות (BVI), ירד ב-0.2%, כשהתשואה הגלומה במדד היא דו-ספרתית - 10.2%.