תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

פתיחת חשבון מסחר כצעד משמעותי בלקיחת אחריות פיננסית

חשבון מסחר בבורסה מאפשר למשקיעים לנהל בעצמם את תיק ההשקעות שלהם, הוא מגדיל את ההבנה של המשקיע בעולם הפיננסי ומגביר את המעורבות שלו בהיבטים הקשורים אליו

צילום: gettyimages
צילום: gettyimages

הכתבה מטעם מיטב 

אחת הטענות השכיחות שנשמעות בקרב רבים היא שבישראל נעדר החינוך הפיננסי מבתי הספר. ולראייה, רבים אינם מודעים להיותם חשופים לשוקי ההון דרך החסכונות הפנסיוניים שלהם, אחרים מושקעים במסלולים שאינם תואמים את פרופיל הסיכון שלהם במוצרים המובנים ועוד. המשמעות של חוסר הידע הזה היא בשני היבטים מרכזיים: האחד הוא הקטנת הפוטנציאל להגדלת ההון לאורך שנים והשני הוא כמעכב הבנת האחריות האישית בניהול הפיננסי על כל היבטיו.

מהי אחריות פיננסית ולמה היא חשובה?

כמעט כל החלטה שאנחנו מקבלים היא בעלת משמעויות פיננסיות, ובעצם תחום הפיננסיים הוא מקיף וכולל כמעט כל היבט בחיינו. לדוגמה ניהול כלכלת הבית, החיסכון השוטף, תיק הביטוח, תיק החיסכון הפנסיוני, רכישת דירה, נטילת הלוואות לצרכים שונים, מיסוי משכר עבודה או מהשקעות הון ועוד רבים אחרים.

כאשר אדם אינו מחליט לקחת אחריות פיננסית על עצמו ומשפחתו הוא יתקשה לצמוח ולשפר את רמת החיים שלו לאורך זמן. בנוסף, חוסר הבנה ומעורבות בניהול הפיננסי עלולים להביא אף לקריסה פיננסית, למשל, עקב חוסר התאמה בין הצרכים לבין רכישה של פוליסת ביטוח, נטילת הלוואות יקרות שלא מותאמות לצרכים והשקעות ברמות סיכון שאינן תואמות את מצבו הכלכלי של המשקיע. המשמעות של לקחת את האחריות הפיננסית לידיים היא למידה, העמקה והתמקצעות באותם ההיבטים של חיינו שלהם נגזרות פיננסיות משמעותיות.

בשנים האחרונות, המודעות לחשיבות של הפן הפיננסי-כלכלי בחיינו הלכה וגדלה בקרב הציבור בישראל. מגמה זו נתמכה במידע ובידע הרב שהונגש על ידי האינטרנט, בקמפיינים להעלאת המודעות מצד המדינה ובשיפורים טכנולוגיים שאפשרו דיגיטציה של תהליכים שבעבר היו מחייבים חתימה ידנית על טפסים רבים ונוכחות פיזית במקומות שונים.

העלייה במודעות באה לידי ביטוי גם בשיח התקשורתי ואף הפוליטי בנושאים כלכליים-פיננסיים, בריבוי קהילות בתחום הפיננסי הפועלות על גבי רשת האינטרנט וגם בגידול משמעותי בפתיחת חשבון מסחר עצמאי בשוקי ההון. האחרון הוא דוגמה מצוינת ללקיחת אחריות פיננסית באמצעות ניהול השקעות עצמאי ומטבע הדברים הוא מערב את המשקיע בהיבטים הפיננסים בחייו ומעלה אצלו רמת ההבנה בתחום.

מסחר עצמאי בבורסה - קווים לדמותו

מסחר עצמאי בבורסה מחייב פתיחת חשבון מסחר באחד מחברי הבורסה בישראל. הוא מיועד עבור משקיעים המעוניינים לנהל בעצמם את תיק ההשקעות שלהם כחלופה לניהול באמצעות מוצרי השקעה מובנים או שירות ניהול תיקי השקעות. במסחר עצמאי, מטבע הדברים אין דמי ניהול כאחוז מסויים מגובה התיק, אך ישנן עלויות אחרות, רובן בהתאם לתדירות המסחר כמו עלויות קנייה ומכירה, המרות מט"ח וכדומה.

מסחר עצמאי איננו מחייב הבנה מעמיקה בשוקי ההון או בכלכלה. עם זאת, הוא דורש הבנה של מושגים ואסטרטגיות מסחר בסיסיות, ידע שניתן בקלות ללמוד ולהעמיק בו בשלב מאוחר יותר ותוך כדי השקעה. לשם המחשה, אחת המגמות הפופולריות בקרב משקיעים עצמאיים היא השקעה באמצעות אסטרטגיית השקעות פסיבית הנסמכת על סטטיסטיקה שמצביעה כי לאורך שנים לא ניתן להכות את תשואת השוק הממוצעת באמצעות בחירה סלקטיבית של השקעות. משמעותה היא השקעה רחבה ומפוזרת הכוללת רכישה של קרנות סל הנסחרות בבורסה שמספקות חשיפה רחבה, מגוונת, יעילה וזולה בעיקר למדדי מניות מרכזיים, מדדי אגרות חוב או סחורות.

פתיחת חשבון מסחר - איך עושים את זה?

פתיחת חשבון מסחר עצמאי הוא צעד פשוט מאוד שלא מצריך כאמור ידע מעמיק או סכום כספי גדול. באמצעות מערכות מסחר מתקדמות המספקות מידע ונתונים שוטפים המשקיע יכול לנהל את השקעותיו בקלות. במקרה הצורך, בתי ההשקעות מעניקים מוקד תמיכה לצד שירותי מעטפת אחרים כמו המרת מט"ח, קורסים מעשירי ידע, סקירות כלכליות ועוד.

מיד לאחר פתיחת חשבון מסחר ניתן לבצע פעולות בשוק ההון המקומי או בשווקים שמעבר לים מכל מחשב או טלפון חכם. במהלך שנה קלנדרית, חבר הבורסה בו מתנהל החשבון, ידאג לבצע את קיזוזי המס הנדרשים וייצור "מגן מס" לחודשים העוקבים במקרים של מימוש הפסדים. בתום השנה, חבר הבורסה מנפיק למשקיעים העצמאיים את טפסי "אישור ניכוי מס במקור" באמצעותם ניתן גם לדרוש החזרי מס כחוק.

סיכום

פתיחת חשבון מסחר בבורסה הוא אחד הצעדים המשמעותיים בלקיחת אחריות פיננסית. הוא מאפשר למשקיעים לנהל בעצמם את תיק ההשקעות שלהם, בקלות, יעילות ובעלויות נמוכות יחסית, והוא מגדיל את ההבנה של המשקיע בעולם הפיננסי המרתק ומגביר את המעורבות שלו בהיבטים הפיננסיים בחייו.

*מיטב טרייד בע"מ הינה חבר בורסה לניירות ערך בתל אביב ומציעה ללקוחותיה בין היתר שירותי מסחר בניירות ערך ופיקדונות כספיים. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור משום הבטחה לתשואה או לרווח.

**הכותבת היא סמנכ"לית שיווק ומכירות - מיטב טרייד 

צרו איתנו קשר *5988