מחירי מוצרי החלב המפוקחים עולים שוב. למה זה קורה?

האוצר והמחלבות הסכימו על העלאת מחיר של 9.28% ופריסה של שאר ההעלאה ל-3 השנים הקרובות • כעת התרחשה השארית בין הצו החד-צדדי שהוציא האוצר לבין העלאת המחיר המוסכמת, והמחירים עלו ב-1% כהשלמה להעלאת המחיר האחרונה

מוצרי חלב בסופרמרקט. המחירים עולים שוב / צילום: גלובס
מוצרי חלב בסופרמרקט. המחירים עולים שוב / צילום: גלובס

מחירי מוצרי החלב המפוקחים עולים באחוז נוסף: מחיר קרטון חלב 3% יעלה עתה 6.8 שקלים. העלאה זו היא למעשה חלק מההעלאה הקודמת שהתרחשה לפני כחודש, במסגרתה מחירי החלב עלו ב-8.28%. 

ועדה חמישית בעשור: מאחורי כישלון הממשלות בטיפול ביוקר המחיה
מהחלב ועד חוזה השכירות: רשימת ההתייקרויות המלאה  

עליית מחירים זו הייתה שנויה במחלוקת בין האוצר למחלבות. במקור, ועדת המחירים קבעה העלאה דרסטית של כמעט 16%, שכוללת השלמה על פריסה קודמת של העלאת המחיר. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נקט גם הוא פריסה של העלאת המחיר, ושאף להעלות את המחיר ב-8.28% בלבד - אך המחלבות איימו לפנות לבג"ץ כדי לאכוף את העלאת המחיר המלאה שקבעה ועדת המחירים.

בסופו של דבר הגיעו להסכמה בין האוצר למחלבות על העלאת מחיר של 9.28% ופריסה של שאר ההעלאה ל-3 השנים הקרובות. כעת התרחשה השארית בין הצו החד-צדדי שהוציא האוצר לבין העלאת המחיר המוסכמת, והמחירים עלו ב-1% כהשלמה להעלאת המחיר האחרונה. 

3 פעימות

שאר העלאת המחיר, כאמור, תתבצע בפעימות ב-3 השנים הקרובות: בכל שנה תתבצע העלאה של 2% נוספים, עד להגעה להעלאת המחיר שוועדת המחירים קבעה. זאת, כמובן, בהינתן שלא יהיו שינויים נוספים במחיר.

מקורן של העלאות המחירים הנוכחיות הוא בעלייה בתשומות הרפתות והמחלבות, לרבות זינוק במחירי הגרעינים שאוכלות הפרות, שמיוצרים בחלקם הגדול באוקראינה וברוסיה, ואספקתם העולמית הצטמצמה עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה. באוצר מקווים שההשפעה תתמתן לאורך זמן, והעלאות המחירים הבאות "ייבלעו" בירידות מחירים בהמשך.

גם ההעלאה בחודש אפריל מגיעה לאחר העלאה נוספת בחודש ספטמבר, ומחירי החלב בישראל הם מהיקרים ביותר במערב. זאת בין השאר בשל התכנון הריכוזי בו מתנהל שוק החלב בישראל, בצורה כמעט ייחודית במערב, בו הממשלה ומועצת החלב מחלקים מכסות ייצור וקובעים את המחירים של כל שלב משלבי הייצור. בנוסף, לא ניתן להקים רפתות מחוץ לישוב המגורים, מה שמקשה על ניצול יתרונות לגודל ומוסיף קושי נוסף על הנפח הקטן יחסית ממילא של השוק הישראלי - שמעלה אף הוא את המחירים.