נדל"ן במיליארדים והשופט שפרש: קיצור תולדות המאבק בין מושל פלורידה לדיסני

חקיקה בפלורידה ומחאת הנגד התפתחו למלחמה בין שני ענקים ● מצד אחד המושל הרפובליקני רון דסאנטיס, ומהצד השני המעסיקה הגדולה במדינה - דיסני ● ביטול המחוז העצמאי של דיסני בפלורידה והתביעה לבית המשפט הפדרלי על רדיפה ● רון דסאנטיס בחר ביריב חזק בדרך לבית הלבן ● גלובס עושה סדר

עדי טננבאום | 04.06.2023

רון דסאנטיס פותח חזית מול מיקי / צילום: הערוץ הרשמי של Walt Disney Animation Studios, שאטרסטוק

רון דסאנטיס פותח חזית מול מיקי / צילום: הערוץ הרשמי של Walt Disney Animation Studios, שאטרסטוק

זה כבר למעלה משנה שתושבי פלורידה עדים לאחת היריבויות הפוליטיות המוזרות ביותר של המאה ה-21 עד כה: המושל הרפובליקני רון דסאנטיס נגד מיקי מאוס.

בעולם שבו פוליטיקאים נלחמים לעתים קרובות כדי לזכות בנוכחותם של מעסיקים גדולים ולשמור איתם על יחסים של אושר ועושר, נראה כי המושל הרפובליקני של פלורידה נלחם בעסק חיוני לרווחה הכלכלית של המדינה שלו דווקא ערב פתיחת קמפיין נשיאותי.

אחרי כמעט שנה וחצי של ריב מתוקשר עם ענקית הבידור וולט דיסני, דסאנטיס ותומכיו כנראה תוהים האם דיסני תהיה מי שתעמוד בדרכו לבית הלבן.  

בלונדון, בירושלים ובמאבק בדיסני: דסאנטיס נערך למרוץ לבית הלבן 
זו המכה הכבדה שחטפה דיסני בפלורידה, וכך היא מתמודדת איתה 
התמיכה המאולצת של דיסני בלהט"ב גרמה לחיסול ממלכת המסים החלומית בפלורידה 

המחלוקת הממושכת בין שתיים מהישויות החזקות בפלורידה - משרד המושל השמרני ואחד המעסיקים הגדולים במדינה - שצמחה לקרב ממושך ומתוקשר שממש לאחרונה הגיע עד לבית המשפט, החלה על רקע הצעת חוק שנויה במחלוקת, ומאז משכה את תשומת-ליבם של בוחרים, אנליסטים פוליטיים, אנשי עסקים והציבור הרחב.

רון דסאנטיס (44)

אישי: נולד בפלורידה, ארצות-הברית, נשוי + שלושה ילדים
השכלה: בעל תואר בהיסטוריה מאוניברסיטת ייל. קיבל גם תואר דוקטור במשפטים מבית הספר למשפטים בהרווארד ב-2005
מקצועי: מכהן כמושל פלורידה מאז 2019, בעברו שימש כחבר בבית הנבחרים של ארה"ב בין השנים 2013 ו-2018

ינואר 2022: קראו לילד בשמו 

הכול החל בהכרזת הממשל על משטור השיח סביב סוגית מיניות, מגדר, ונטיות מיניות, בין מסדרונות בתי ספר.

ב-11 בינואר 2022 מחוקקים בפלורידה הציגו את מה שנקראה "הצעת החוק לזכויות ההורים בחינוך". ההצעה אוסרת על כל דיון בכיתה בנושא "נטייה מינית או זהות מגדרית" מהגן ועד כיתה ג', ומחייבת את פקידי בית הספר להודיע להורים אם תלמיד מודה שיש לו זהות קווירית. מבקרים זועמים שרצו לקרוא לילד בשמו כינו את ההצעה בפשטות: "אל תגידו גיי".

מרץ 2022: מחאה בדיסני וורלד

בזמן שהצעת החוק עברה בבית המחוקקים, מפגינים התאספו בפארקי השעשועים בפלורידה וקליפורניה ב-3 במרץ כדי למחות על היעדר התנגדות ציבורית של דיסני לחוק. במקביל, ה"לוס אנג'לס טיימס" דיווח כי קבוצה של עובדים באולפני פיקסאר שבבעלות דיסני, המשתייכים לקהילת הלהט"בק, שלחה הצהרה להנהגה, בה הם הביעו את תסכולם מהעמדה האילמת של החברה. הקבוצה קראה למנהיגות החברה למשוך לאלתר את כל התמיכה הכספית מהמחוקקים מאחורי הצעת החוק, ולהוקיע את החקיקה באופן פומבי.

דיסני

פעילות: לחברה, שבראשה עומד רוברט אייגר, יש נוכחות חזקה בקולנוע, בטלוויזיה, בפארקי שעשועים, בסחורה ובמדיה דיגיטלית. היא הפיקה סרטים שוברי קופות רבים ותוכניות טלוויזיה פופולריות, ויש לה ספרייה עצומה של נכסים רוחניים
היסטוריה: החברה נוסדה ב-1923, והמטה המרכזי נמצא בקליפורניה, ארה"ב
נתונים: ב-2022 החברה רשמה הכנסה של 82.7 מיליארד דולר, עם נכסים בשווי של כ-202.12 מיליארד דולר
משהו נוסף: הדמות הראשונה של דיסני הייתה ארנב

מנכ"ל דיסני דאז, בוב צ'אפק, התייחס לסוגיה ב-9 במרץ. באסיפת בעלי המניות השנתית של החברה הוא אמר כי יצר קשר עם דסאנטיס "כדי להביע את אכזבתה ואת הדאגה של החברה מכך שהחקיקה, אם תתקבל, עלולה לשמש כמגמה לא הוגנת עבור ילדים ומשפחות הקהילה".

ב-10 במרץ מתח דסאנטיס ביקורת על החלטתו של צ'אפק להתבטא רשמית, והבטיח להתקדם עם ההצעה. "בפלורידה, המדיניות שלנו תתבסס על האינטרסים של אזרחי פלורידה, לא על הגיגים של תאגידים 'מודעים'", אמר דסאנטיס , לפי תחנת החדשות WESH.

דסאנטיס חתם על הצעת החוק ב-28 במרץ. נראה כי תגובות חריפות נגד השתיקה הראשונית דחפו את דיסני לקחת עמדה נחרצת יותר נגד המושל - ואז ניצוצות התחילו לעוף. דיסני פרסמה הצהרה חריפה והכריזה: "המטרה שלנו כחברה היא שהחוק הזה יבוטל על-ידי בית המחוקקים או יימחק בבתי המשפט".

אפריל 2022: שאלת מיליארד הדולר

מקבץ משמעותי של פארקים, וביניהם דיסני וורלד הידוע, מלונות, מתחמי ספורט ואתרי נופש של דיסני, נמצאים במחוז רידי קריק באורלנד ומתפרסים על כ-100 אלף דונם. כ-50 תושבים קבועים בלבד מתגוררים בו, רובם עובדים של דיסני.

לפי ההערכה, המחוז מייצר כ-105 מיליון דולר בהכנסות מדי שנה, נוסף לארנונה מקומית. רישומים ציבוריים מראים כי דיסני היא משלמת המסים הגדולה ביותר במרכז פלורידה, ושילמה יותר מ-280 מיליון דולר בארנונה למחוזות בהן היא פועלת בין 2015 ל-2020.

כמה זה יעלה לו?

קשה להפריז בהשפעה של דיסני, שחקנית מפתח בענף התיירות של פלורידה, על כלכלת פלורידה - וכל השפעה שלילית על המותג של החברה עלולה לעלות ביוקר.

בשנת 2021, כשהמדינה בקושי יצאה מבורות מגפת הקורונה, דיסני הזרימה יותר מ-36 מיליון מבקרים לאזור אורלנדו - קצת יותר מעשירית מאוכלוסיית ארה"ב. רק שנתיים קודם לכן, הפארקים של דיסני הביאו לפלורידה כ-59 מיליון מבקרים, בממוצע של יותר ממיליון בשבוע. ועם סיומה של המגפה, מספר המבקרים צפוי לטפס.

זה הרבה אנשים, וכשהם מגיעים לעיר, הם צריכים מקומות לינה, אוכל, קרם הגנה, מזכרות, ובקיצור, הרבה עסקאות החייבות במס. בשנה שעברה הכנסות מס אלה הגיעו ל-1.1 מיליארד דולר - מספרים שעולים על סעיפים רבים בתקציב המדינה. למעשה, דיסני יכלה בכוחות עצמה לממן לפלורידה את הטיפול בקשישים, שימור חיות בר ותקציבים לבטיחות בדרכים.

וכמובן, ישנו הצד השני של המשוואה: הפארקים של דיסני הם מעסיקים עצומים בפלורידה. לפי דיסני, כ-75,000 עובדים מועסקים על-ידי החברה בפלורידה, מה שמציב אותה בין המעסיקים הפרטיים המובילים במדינה. לפי מחלקת ההזדמנויות הכלכליות של פלורידה, דיסני היא המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה במדינה, אחרי רשת המכולת Publix.

המספרים האלה מספיקים כדי לגרום להרבה אנשים לתהות מדוע דסאנטיס - שב-2021 קיבל מדיסני תמיכה של 50 אלף דולר בוועדת הפעילות הפוליטית (PAC) הרשמית שלו, שבעבר תמך בעצמו בחברה על פני פארק השעשועים המתחרה, יוניברסל, ושבשנת 2009 אף ערך את טקס הנישואים האישי שלו בדיסני וורלד - ירצה להרוס את ביתו של מיקי מאוס.

רידי קריק הוא מה שמכונה "מחוז מס עצמאי" - כלומר, אינו כפוף לחובות מס מקומיות אחרות. כך לפחות התנהלו הדברים במשך כ-55 שנים, עד שב-21 באפריל של שנה שעברה מחוקקים בפלורידה העבירו הצעת חוק לביטול זכויות המיסוי המיוחדות שהעניק המחוז לדיסני, ואת השליטה המוניציפלית של החברה, שכללה החרגה מתקנות ודילוג על בירוקרטיות, מסים ותעריפים.

אבל אם זו הייתה אמורה להוות מכה לענקית הבידור, לא בטוח שההשלכות של המהלך נלקחו בחשבון. על-פי החוק בפלורידה, בעלי איגרות החוב צריכים לקבל תשלום גם אם המחוז יפורק, וביטול מעמד הממשל העצמי של דיסני עלול להשאיר את משלמי המסים המקומיים עם חוב של יותר ממיליארד דולר, על-פי פקידי מס ומחוקקים. ברקע ההצעה, גורמים מקומיים העלו חשש שהמהלך ייצור בור חוב קטסטרופלי עבור משלמי המסים המקומיים.

אם רידי קריק יחוסל, האחריות על אספקת השירותים המקומיים המטופלים כיום על-ידיו תיפול על מחוזות בהם הוא יישב, ההכנסות השנתיות ייעלמו, ומשלמי המסים עשויים להידרש לשאת בנטל הכספי באמצעות מסים מוגברים כדי לפצות על האובדן.

פארק דיסני וורלד בפלורידה / צילום: Associated Press, John Raoux

 פארק דיסני וורלד בפלורידה / צילום: Associated Press, John Raoux

למרות כל זאת, דסאנטיס חתם על הצעת החוק למחרת הגשתה. ימים בודדים לאחר מכן, בתחילת מאי, משלמי מסים מהאזור סביב דיסני וורלד הגישו תלונה בבית המשפט הפדרלי נגד דסאנטיס, בשל החשש מהחובות ומכך שהמהלך מקודם רק בשל נקמה פוליטית. מאוחר יותר התביעה נדחתה.

פברואר 2023: סמכויות ריקות מתוכן

בתיאום עם דסאנטיס, מנהיגים רפובליקנים הציעו ב-6 בפברואר הצעת חוק לשינוי שמו של מחוז רידי קריק למחוז הפיקוח על התיירות של מרכז פלורידה וקבעו כי חברי מועצת המנהלים ימונו על-ידי המושל ויאושרו על ידי הסנאט.

ב-8 בפברואר, ברגעי חסד אחרונים טרם השתלטות דסאנטיס , המפקחים היוצאים של המחוז, שמונו על-ידי דיסני, חתמו על הסכם שמפחית את כוחו של הדירקטוריון הקיים ומעניק סמכות משמעותית ישירות לדיסני. ההסכם בין דיסני לבין המחוז, שנחתם ימים לפני החקיקה החדשה, העביר לחברה את השליטה הישירה בזכויות הפיתוח וההרשאות של המחוז, והשאיר לקבוצת הבכירים שהמושל מינה להשתלט על "ממלכת התאגידים" של דיסני, מעט מאוד כוח למשול. המהלך חיזק את דיסני כמפתחת יחידה של הקרקע והוסיף תקנים מגבילים המונעים מהמחוז לשנות את סמכותה על הנכס.

בנוסף דיסני הגישה תביעה פדרלית נגד דסאנטיס וגורמים רשמיים בפלורידה בטענה כי זכויותיה החוקתיות הופרו כאשר רכושה נלקח ללא פיצוי צודק, שעה שהיא נענשת על עמדתה לגבי החוק האמור. החברה גם טענה כי אובדן הסמכות שלה על המחוז ימנע תוכנית להשקיע יותר מ-17 מיליארד דולר במהלך העשור הבא וליצור 13,000 מקומות עבודה חדשים.

דסאנטיס לא הגיש תביעה נגדית בבית משפט פדרלי. במקום זאת, מועצת מחוז המס החדשה של המושל הגישה תביעה משפטית בטענה שחוזי פיתוח קרקע שאושרו על-ידי הדירקטוריון הישן שמינתה דיסני אינם תקפים מכיוון שהתעלמו מההליכים המשפטיים בפלורידה.

ב-27 בפברואר דסאנטיס חתם על חקיקה שמשנה את שמו של המחוז ל-מחוז פיקוח על תיירות במרכז פלורידה.

אפריל 2023: דסאנטיס מאיים להקים פארק מתחרה

בתחילת אפריל דרש דסאנטיס חקירה ממשלתית בעניין ההסכם. בתגובה, מנכ"ל דיסני בוב איגר מתח ביקורת על דסאנטיס כ"אנטי-עסקי" ו"אנטי-פלורידה" במהלך פגישה עם בעלי המניות של דיסני.

בוב איגר, מנכ''ל דיסני / צילום: Associated Press, Jordan Strauss/Invision

 בוב איגר, מנכ''ל דיסני / צילום: Associated Press, Jordan Strauss/Invision

ב-17 באפריל הודיע דסאנטיס על צעדים נוספים נגד דיסני, כולל חקיקה לביטול ההסכם והכפפת דיסני למפקחים חיצוניים. הוא גם דיבר על פעולות אפשריות נוספות, החל בהעלאת מסים, דרך הוספת אגרה, ועד בניית בית כלא בסמוך לדיסני וורלד או הקמת פארק שעשועים מתחרה בקרבת מקום.

בינתיים, כחלק מהאג'נדה השמרנית האגרסיבית של דסאנטיס (נזכיר כי באותו חודש אישר המושל את אחד האיסורים המחמירים ביותר על הפלות בארה"ב, האוסר על ההליך בפלורידה לאחר שישה שבועות של הריון), מועצת החינוך של פלורידה הגדילה לעשות ואישרה ב-19 באפריל איסור על הוראה בענייני נטייה מינית וזהות מגדרית בכל הכיתות, לבקשת דסאנטיס .

ב-26 באפריל מועצת המנהלים החדשה של המחוז הכריזה על ביטול ההסכם עם דיסני. והחברה הגישה תביעה בבית המשפט הפדרלי באותו היום, בטענה כי היא נענשת על עמדתה בעניין החקיקה שמקדם דסאנטיס.

מאי 2023: הקרב יוצא משליטה?

ב-1 במאי, חמישה ימים בלבד אחרי התביעה מצד דיסני, מועצת הפיקוח החדשה על התיירות של מרכז פלורידה הצביעה בעד תביעה נגדית בבית המשפט במדינה. "אין לנו ברירה אלא להגיב", אמר מרטין גרסיה, יו"ר הדירקטוריון לוושינגטון פוסט. התביעה שהוגשה במחוז אורנג', טוענת כי דיסני רצתה לשמור על "ממלכתה", ולכן הדירקטוריון תובע "להחזיר את ריבונות העם". לדברי התביעה, הפעולות האחרונות של דיסני נעשו "בחיפזון או ביהירות" ו"בריח של עסקה בחדר האחורי".

דסאנטיס חתם ב-5 במאי על הצעת חוק המעניקה לוועדות פיקוח מחוזיות מיוחדות סכמות לפסול הסכמי פיתוח שאושרו בעבר. לפי החוק החדש, אם היה שינוי לאחרונה בתהליך מינוי או בחירת חברים לדירקטוריונים בוועדות הפיקוח במחוזות, כל הסכם פיתוח שנערך בתוך שלושה חודשים מהשינוי יהפוך לבטל ובלתי ניתן לאכיפה.

בתגובה להצעת החוק האחרונה לגבי הסכמי עבר שאושרה על-ידי דסאנטיס, דיסני עדכנה את תלונותיה ב-8 במאי. כעת התלונה הגדירה את פועלם של דסאנטיס ובני בריתו כקמפיין נקמה. "למושל דסאנטיס ולבעלי בריתו אין כוונה ברורה למתן את מסע הנקמה שלהם בזמן הקרוב", נכתב בתלונה המתוקנת של דיסני.

יוני 2023: השופט שפסק בעבר נגד דסאנטיס פורש מהתיק

בחמישי האחרון התפטר מארק ווקר, השופט הראשי בתביעת דיסני נגד דסנטיס שהוגשה באפריל והאשימה את דסאנטיס בשימוש לא הוגן בכוחו הפוליטי כדי להעניש את החברה על התבטאויותיה בעיניי חוק זכויות ההורים בחינוך (נגד הוראת מגדר ונטיות מיניות בבתי ספר) - בעיקר דרך הפקעת רידי קריק.

בעבר פסק ווקר נגד דסאנטיס בכמה מקרים מתוקשרים, כך לפי ה"וול סטריט ג'ורנל". בשנה שעברה, הוא פסל חלקים מחוק בחירות שנתמך על ידי דסאנטיס - המרחיב את הסמכות של משרד התביעה הכללית לחקור ולדון פשעים הקשורים להצבעה ורישום בוחרים - בטענה שהם מונעים מרקע גזעני. עם כניסתו של ווקר לתפקיד השופט הראשי בתיק מול דיסני, ביקשו דסאנטיס ונאשמים נוספים לפסול אותו, כשלדבריהם קיים "ספק מהותי" לגבי חוסר משוא הפנים שלו.

ההצעה נדחתה. ווקר טען כי מדובר בלא יותר מאשר ניסיון לתמרן את תהליך בחירת השופט, תהליך שהופך לדבריו לנוהל שגרתי. ובכל זאת, ווקר סיכם את תפקידו בתיק, לדבריו בעקבות קרוב משפחה מדרגה שלישית שמחזיק במניות של דיסני, "שעשויה להיות מושפעת באופן מהותי מתוצאות התיק הזה". התיק הועבר לידי השופט המחוזי אלן וינסור, שופט המזוהה עם המפלגה הרפובליקנית, שדחה פעמיים תביעות שמטרתן היתה לחסום את "חוק זכויות ההורים בחינוך".

נשק יום הדין

היריבות בין הצדדים הסלימה, וב-18 במאי דיסני הוציאה את נשק יום הדין - ביטול הקמת מתחם באורלנדו בשווי של כמעט מיליארד דולר, שהיה אמור להעביר כ-2,000 עובדים למחוז אורנג' שבפלורידה. התוכנית כללה שטח של 1.8 מיליון רגל מרובע על-פני שמונה בנייני משרדים ושלושה חניונים באגם נונה, לפי רישומי העיר, וניצול הטבות מס של כ-570 מיליון דולר. ביטול הפרויקט לא רק יוצר חור בשטח של מעל 240 דונם, אלא גם מעיב על עתידם של פרויקטי נדל"ן רבים אחרים שכבר מתנהלים שם.

על הביטול הודיע יו"ר הפארקים של דיסני, ג'וש ד'אמארו, וכתב במייל לעובדים שהגיע לידי ה"טיימס" כי הביטול הוא תוצאה של "שינוי בתנאים העסקיים". דסאנטיס והמחלוקת לא הוזכרו. דיסני סירבה להגיב על התוכניות העתידיות שלה עבור הקרקע באזור.

צרו איתנו קשר *5988