עיריית תל אביב מנעה את סגירת בית רומנו. מה יקבלו היזמים בתמורה?

בית רומנו יהפוך במסגרת תוכנית חדשה למבנה ציבור בבעלות עיריית תל אביב • חברת הנדל"ן ווייבוקס, שרכשה את המבנה לפני כשנה, תזכה לתוספת מצטברת של כ-20 קומות בשלושה מגדלים שהיא יוזמת

בית רומנו / צילום: ניר וייס
בית רומנו / צילום: ניר וייס

בית רומנו, שנרכש לפני כשנה ע"י חברת הנדל"ן ווייבוקס יועבר לבעלות עיריית תל אביב וייקבע בתוכנית שתקודם בקרוב כמבנה לייעוד ציבורי ומסחר ושימושי מלאכה ותעסוקה יצירתית. בתמורה תקבל החברה היזמית זכויות בנייה בפרויקטים שלה בעיר.

יותר מ-1.5% ביום: מה עומד מאחורי ההתחזקות של השקל?
פסק הדין שמטלטל את ההתחדשות העירונית: כל דייר סרבן ישלם 2.6 מיליון שקל

מדובר כנראה בסוף טוב למוסד תל אביבי מוביל, שנמצא בדרך יפו 9, ושהוקם בשנת 1947 ע"י האחים רומנו, בתכנונו של האדריכל מאיר הורמן. המבנה המיועד לשימור, תואר במקומות שונים כ"קניון הראשון בארץ ישראל", שכן שימש במשך העשורים הראשונים להקמת המדינה כבית מסחר לטקסטיל והלבשה. בשנים האחרונות הוא זכה למעמדו המוביל עם פתיחתו של בר ה"תדר" בשנת 2010, שאז הפך המתחם כולו למוסד תרבות אמנות ובילוי.

בשנה שעברה רכשה ווייבוקס, בשליטת יעקב גורסד, את רוב הבעלות על המבנה (73%) מהבעלים הקודמים, נכסים ובניין בתמורה ל-370 מיליון שקל, במסגרת עסקה שזכתה לביקורת רבה. זאת, משום שידוע היה כבר אז שהמבנה מיועד לשימור, וההערכות בשוק היו שעיריית תל אביב לא תתיר בקלות להסב את ייעודו הנוכחי לפרויקט למגורים, למשל. באותה תקופה נשמעו טענות, כי החברה מתקשה לגייס את ההון הנדרש למימון הרכישה.

ניוד זכויות הבנייה למגורים לפרויקט אחר

ואולם הרכישה בוצעה לבסוף, ו-ווייבוקס חשפה את תוכניתה, והיא לנייד את זכויות הבנייה למגורים בבית רומנו לפרויקט אחר שהיא יוזמת, "ניבה גת רימון", ברחוב גת רימון.

מכאן יצאו הצדדים למו"מ שנמשך לאורך החודשים האחרונים. עיריית תל אביב הסכימה בעקרון לעסקה, לפיה בית רומנו יועבר לרשותה כמבנה לייעוד ציבורי, ובתמורה היא תעניק לחברה תוספת זכויות בנייה בניבה גת-רימון , ובנוסף כוללת התוכנית המקודמת גם תוספת זכויות בנייה לתעסוקה והגדלת השטח הציבורי בתחום פרויקט שנמצא ברחוב בגין 64 במרחב יצחק שדה/חסן ערפה.

על פניו נראה, כי החברה עשתה עסקה טובה, שכן תוספת של כ-20 קומות למגדלים בתל אביב עשויה להוות פיצוי טוב ואולי אף יותר מזה לאובדן השליטה בבית רומנו.

תוכנית "ניבה-גת רימון" שנערכת ע"י האדריכל משה צור על 6 דונם שבין רחובות הרצל, דרך יפו ופארק המסילה. מדובר בתוכנית התחדשות עירונית להריסת מבני תעשייה ישנים, שאת מקומם יתפסו 2 מגדלים שנכון לעכשיו יכללו 40 קומות כל אחד ו-130 יחידות דיור. כמו כן כוללת התוכנית 32 אלף מ"ר לתעסוקה.

תוכנית מנחם בגין, אותה ערך משה צור כוללת כיום מגדל בן 33 קומות לשימוש מגורים, מלונאות ותעסוקה והוא כולל 55 יחידות דיור, בסך הכל תוספת זכויות הבנייה הסחירות בתוכנית יתבטאו בתוספת של 7-6 קומות בכל אחד משלושת המגדלים המאושרים כבר בתחום תכניות אלה.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי מסר, כי "אני שמח לספר שלאחר משא ומתן ארוך, הגענו להסכמות עם בעלי המתחם על חילופי שטחים ובית רומנו יעבור לבעלות העירייה. חיי הלילה וחיי התרבות המקומיים הם נשמת אפה של תל אביב-יפו, הם חלק בלתי נפרד מסוד קסמה. העירייה תמשיך לשמור בכל כוחה על המרקם התרבותי הזה בעיר".