המגדלור באלכסנדריה. אחד משבעת פלאי העולם העתיק; אידה לואיס. מהמשרות הבודדות שהיו פתוחות בפני נשים; מגדלור קורדואן בבורדו. יצירת מופת צילום: ויקיפדיה

המגדלור באלכסנדריה. אחד משבעת פלאי העולם העתיק; אידה לואיס. מהמשרות הבודדות שהיו פתוחות בפני נשים; מגדלור קורדואן בבורדו. יצירת מופת צילום: ויקיפדיה

המבנים האלה הצילו בני אדם בשעת צרה והיום הם עומדים למכירה

מאז שנבנה המגדלור הראשון באלכסנדריה העתיקה, מגדלורים עזרו לאנושות להשתלט על הסכנות של הים

ד״ר אמנדה פורמןThe Wall Street Journal  |  24.08.2023

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד"ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. כתבה חמישה ספרים עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדות פרס מאן בוקר ופרס הספר הלאומי של ארה"ב

בתחילת החודש, במכירה פומבית ממשלתית, הוצעו למכירה שני מגדלורים שיצאו משימוש: אחד בקליבלנד, אוהיו, והשני בחצי האי העליון של מישיגן. המגדלורים האלה "מיועדים לשיפוץ", וקשה לתאר את האתגר הכרוך בהפיכתם לבתים שניתן לגור בהם.

טריוויה

1

מהו המגדלור הגבוה ביותר?

2

באיזה תאריך מצויין יום המגדלור הבינלאומי?

3

איזה מגדלור נחשב למבודד ביותר בעולם?

לתשובות גללו לסוף הכתבה

המגדלור שחולל פלאים למוניטין של מצרים

"המגדלור באלכסנדריה", המגדלור הראשון בעולם, שהתנשא לגובה כ־100 מטר, היה אחד משבעת פלאי העולם העתיק. הוא נבנה ב־290 לפנה"ס, תחת שלטון מצרים התלמיית, בתקופתו של תַּלְמַי השני פילדלפוס, כדי להוביל סירות לנמל ולהגן עליהן מהמים הרדודים באזור הכניסה. לא הייתה מילה לתיאור מגדלור, אז קראו למבנה "הפארוס של אלכסנדריה", על שם האי בו הוא נבנה.

המגדלור חיזק את המוניטין של התלמיים כשחקנים בעלי עוצמה אזורית. הרומאים הפעילו את אותה אסטרטגיה, רק בקנה מידה עצום. עד היום ניתן לבקר ב"מגדל הרקולס" בלה־קורוניה, בצפון מערב ספרד, שבנה הקיסר טראיאנוס. אחרי קריסת האימפריה הרומית, המגדלורים שלה ננטשו.

כיצד כיוונו תלמידים למצויינות לאורך ההיסטוריה?
בעקבות היסטריית "ברבי": הצבע וורוד עושה את הקאמבק הגדול של הקיץ
על אומץ, חוסן ותושייה יוצאי דופן שגילו בני האדם לאורך ההיסטוריה

הגישות השונות של צרפת ואנגליה

חלפו יותר מאלף שנים לפני שהיו לאירופה את התשתיות לבנות מגדלורים. הגישות של צרפת ואנגליה לגבי מגדלורים מלמדות רבות על שתי התרבויות האלה. הצרפתים ראו בהם עדיפות ממשלתית, וגישה זו הולידה יצירות מופת כמו "מגדלור קורדואן" בבורדו, שהוזמן על ידי הנרי השלישי ב־1584. האנגלים השאירו את המגדלורים לידי "טריניטי האוס", עמותה פרטית, מה שגרם לבנייה לא אחידה. ב־1707, מגדלור גרוע גרם לכך שהצי של האדמירל סר קלאודיסלי שובל טבע מול חופי איי סילי. יחד איתו מתו כ־1,500 איש.

ב־1789, ארה"ב אימצה גישה שלישית. אלכסנדר המילטון, שר האוצר הראשון, טען שהפיקוח הפדרלי על המגדלורים מהדהד את הסמכות של הממשלה החדשה. הקונגרס הורה למדינות להעביר את השליטה במגדלורים שלהם לידי סוכנות פדרלית חדשה, מוסד המגדלורים של ארה"ב. אלא שבעשורים הבאים הקונגרס בעיקר קיצץ עלויות. המגדלורים בארה"ב פיגרו בעשרות שנים אחרי האירופאיים באימוץ "עדשת פרנל", שהומצאה בצרפת ב־1822, וריכזה אור לקרן חזקה.

שומרת המגדלור שהצילה 18 אנשים

עד מלחמת האזרחים הדביקה ארה"ב את אירופה. עבודתו של שומר המגדלור היתה מסוכנת וקשה. הבידוד, התאונות והסופות הקשות עשו את שלהם, ובכל זאת זו הייתה אחת המשרות הממשלתיות הבודדות שהיו פתוחות בפני נשים. איידה לואיס הצילה לפחות 18 אנשים מטביעה ב־54 השנים בהן השגיחה על המגדלור בליים רוק סטיישן, מול ניופורט ברוד איילנד.

בתחילת המאה ה־20 החלו לחבר את המגדלורים לחשמל. ימיהם של שומרי המגדלורים היו ספורים. כשהוריקן דרגה 4 היכה בגלבסטון, טקסס, ב־8 בספטמבר 1900, עדיין הייתה עמדת המגדלור מאויישת. שומר המגדלור, הנרי סי קליבורן, הצליח להסתיר 125 אנשים במגדל לפני שמי הים הציפו את הקומות הנמוכות. קליבורן עמל כל הלילה וסובב באופן ידני את העדשה לאחר שהחלקים המכניים שלה נתקעו. המגדלור היה אור של ביטחון בזמן הסופה וסמל של תקווה. להיות בעלים של מגדלור זה להחזיק בחתיכה מההיסטוריה. יחד עם הנופים והעובדה שאין שכנים בכלל - זו עסקה טובה ממש.

תשובות לטריוויה

1. המגדלור של העיר ג'דה בערב הסעודית. גובהו 133 מטר.

2. 7 באוגוסט

3. "מגדלור טרידרנגר" בדרום איסלנד

צרו איתנו קשר *5988