ארבעה סוגי בני האדם מהם בנוי צוות העובדים הטוב ביותר

צוות עובדים שיורכב מאנשים הדומים זה לזה הוא צוות פחות מוצלח • צוות אידיאלי הוא כזה שיש בו אנשים שונים המביאים חוזקות שונות לשולחן ומשלימים זה את זה • חוקר ההתנהגות האמריקאי תומס אריקסון, שכתב את רב המכר "מוקף באידיוטים", זיהה ארבעה סוגי בני אדם: דומיננטיים שאפתניים, אופטימיים ובעלי השפעה, יציבים ועקביים, אנליטיים וזהירים • עד היום מנהלים בכירים ברחבי העולם משתמשים במודל הזה כדי לבנות צוות חזק, אפקטיבי ומגוון

''סוכות בבית כנסת'', ציור של ליאופולד פיליכובסקי, 1894–1895 / צילום: ויקיפדיה
''סוכות בבית כנסת'', ציור של ליאופולד פיליכובסקי, 1894–1895 / צילום: ויקיפדיה

איתיאל גולדויכט, רב, מרצה ב־aish ומייסד TLI Advance, תכנית ניהול להצלחה עם משמעות 

תקציר הפרשה

"חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶך. וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. שִׁבְעַת יָמִים תָּחֹג לַה' אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' כִּי יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל תְּבוּאָתְךָ וּבְכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ" (ספר דברים, פרק ט"ז, פסוקים י"ג- ט"ו).

לשלושת הרגלים, פסח, שבועות וסוכות, יש משמעות לאומית- היסטורית וגם משמעות חקלאית. כחג בעל אופי חקלאי, סוכות הוא חג האסיף. הוא מציין את סיום מחזור השנה החקלאית, כשכל יבולי השנה הקודמת מהשדות ומהמטעים כבר נאספו לבית. אחרי החג תתחיל שנת החקלאות החדשה, עם החריש, הזריעה והתפילה לגשם. האסיף הוא הזמן לשמוח על כל השגי השנה החולפת.

המשמעות ההיסטורית של החג, מוציאה את החוגגים מהבית. כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (ספר ויקרא, פרק כ"ג, פסוק מ"ג). זיכרון המסע והנדודים במדבר עומד בניגוד לתחושת הבעלות של התיישבות הקבע.

אולי המתח הזה בחג הסוכות הוא זה שמעצב את טיב השמחה בחג- שמחה משתפת. שמחה שמזמינה גם את מי שאין לו, שמחה שיוצאת מהבית אל המרחב הציבורי, מתוך הבנה שבעלות על רכוש בעולם הזה היא מתנה זמנית, ושנתינה מביאה לשמחה יותר מאשר האסיף.

מתוך אתר "929 - תנ"ך ביחד: מיזם לקריאה ישראלית משותפת ורבת קולות בתנ"ך"

הרבה פעמים אנחנו מעדיפים לעבוד לבד. כך קל לנו יותר: אין פוליטיקה או רגשות של אנשים אחרים. עם זאת, כדי לצמוח ולהצליח אנחנו חייבים לבנות צוות עובדים, והאתגר הוא לבסס את הצוות המושלם. הנטייה הטבעית שלנו היא לחפש אנשים עם רקע דומה לשלנו: חבר'ה ששירתו איתנו ביחידה או למדו איתנו באוניברסיטה. להם לא צריך להסביר כל דבר ואיתם גם אין לנו פערים חברתיים ותרבותיים.

זה בהחלט יותר נוח בהתחלה, אלא שצוות שיורכב כולו מאנשים הדומים לנו יהיה צוות פחות מוצלח. צוות אידיאלי הוא כזה שיש בו אנשים שונים המביאים חוזקות שונות לשולחן ומשלימים זה את זה.

פגישה עם איש עסקים שהיה בטוח שכל העובדים שלו אידיוטים, גרמה לחוקר ההתנהגות האמריקאי תומס אריקסון להשקיע שנים במחקר אותו פירסם בספרו "מוקף באידיוטים" (הוצאה כנרת זמורה ביתן, 2019). אריקסון זיהה ארבעה סוגי בני אדם: דומיננטיים ושאפתניים, אופטימיים ובעלי השפעה, יציבים ועקביים, אנליטיים וזהירים.

מי שהקדים את אריקסון היה הפסיכולוג האמריקאי מאוניברסיטת הרווארד ד"ר וויליאם מורטון מרסטון, שפיתח את התאורית DISC ב-1920, הטוענת שאנשים מפתחים אישיות על בסיס ארבעת הנטיות הללו. עד היום מנהלים בכירים ברחבי העולם משתמשים במודל שלו כדי לבנות צוות חזק, אפקטיבי ומגוון.

ארבעת היסודות הקבליים

המודל של אריקסון זהה לזה בתורת הקבלה. הרב חיים ויטאל, מגדולי המקובלים שחי בצפת במאה ה-15, כותב שכמו שהעולם מורכב מארבעה יסודות, אש, אוויר, מים, ואדמה, כך גם כל אדם מורכב מאותם היסודות. את ארבעת הטיפוסים של אריקסון אפשר להשוות לארבעת היסודות של הבריאה: הדומיננטיים משולים לאש, האופטימיים בעלי ההשפעה לרוח, היציבים והעקביים למים, והאנליטיים - לאדמה.

אצל כל אדם, אחד מהיסודות האלה דומיננטי במיוחד, והוא קובע במידה רבה את כוחותיו הבסיסיים ואת חולשותיו. זיהוי ה"יסוד" הזה יסייע לנו לגלות את תחום הצמיחה הרוחנית (התיקון) שעלינו לעשות כדי להגיע לגדולה.

ויעשו כולם אגודה אחת

בחג הסוכות אנחנו מצווים לקחת ארבעה מינים: לולב, אתרוג, הדס וערבה.

חכמת היהדות מלמדת אותנו שמצוות ארבעת המינים לא מתקיימת אם אחד מהם חסר. השלם, מלמדים אותנו חכמינו, גדול מסך חלקיו. כל ארבעת המינים צריכים להצטרף כדי לצאת לידי חובת המצווה. "ויעשו כולם אגודה אחת" - ארבעת המינים מגיעים מחוברים. ביחד, הם מייצגים את ההרמוניה הקהילתית של העם היהודי.

ארבעת המינים מסמלים את הצוות המושלם. הלולב, הדומיננטי והגבוה, שכל שאר המינים מתאגדים סביבו. האתרוג עם הטעם והריח המזכירים לנו חזון ונשמה. עלי ההדס דומים לעיניים המסתכלות על כל פרט ופרט, כמו האנליטי. ויש את הערבות הגדלות על המים ונעות עם הרוח, שהעלים שלהן דומים לשפתיים, וכמו היציבים והעקביים הן יכולות לדבר עם כל אחד בדרך המתאימה לו.

איגוד ארבעה מינים כה שונים מלמד אותנו את סוד החבורה המוצלחת: כל אחד מביא את הכוחות הייחודים שלו וביחד הופכים לצוות המושלם.