מהם האפיקים המומלצים למשקיע הסולידי בתקופה זו

קרנות כספיות, קרנות נאמנות המושקעות באג"ח או קרנות עוקבות מדדים הן הדרכים המקובלות להניב תשואה משוק ההון בלי להסתכן בסחרור הבלתי פוסק של שוק המניות • שאלת היום, מדור חדש

מהם האפיקים המומלצים למשקיע הסולידי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מהם האפיקים המומלצים למשקיע הסולידי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השנה האחרונה הייתה סוערת במיוחד בבורסה בתל אביב. תחילה הייתה זו החקיקה המשפטית והמחלוקת סביבה שהביאה לתנודות חדות בשוק המקומי, ולביצועי חסר לעומת המדדים המובילים בוול סטריט. ומחודש אוקטובר זו המלחמה, שבתחילתה גררה ירידות שערים חדות בתל אביב, ובשבועות האחרונים מסמנת תיקון חד עם עליות במדדים המובילים.

שאלת היום | מה הוביל לשיא החדש והאם זה הזמן להשקיע בזהב?
שאלת היום | מה הפיצוי על רכב פרטי שגויס למלחמה
שאלת היום | איך תדעו מה גובה המענק לו אתם זכאים

למי שרוצה להימנע מהסחרור הבלתי פוסק של אפיקי המניות, ולהכווין את כספו לאפיקים הסולידיים, עשוי למצוא כיום פתרונות ראויים יותר, בניגוד לעבר. ועדיין, כדאי לשים כמה דגשים בבואנו לקבל החלטות השקעה בתקופה כזו.

האלטרנטיבות לקרנות הכספיות

אחד האפיקים הפופולריים כיום הוא קרן הנאמנות הכספית. זהו אפיק השקעה שמאפשר נזילות מהירה יחסית ולא צריך "לנעול" בו את הכסף לזמן ארוך. התשואה שהוא מעניק דומה לפקדון בנקאי בתנאים מיטביים. עם זאת, כשמשטר העלאות הריבית בעולם קרוב לעצירה והפחתות הריבית נראות באופק, יש אלטרנטיבות נוספות.

חלופה נוספת דומה היא המק"מ (מלווה קצר מועד) שמנפיק בנק ישראל. אלה אגרות חוב לתקופה של עד שנה, שהריבית שהם מעניקים קבועה. התשואה שלהן כיום יכולה לנוע בין 4% ל־4.5% לשנה קדימה, בהתאם לציפיות הריבית בשוק של בנק ישראל.

אפיקים סולידיים אחרים יכולים להיות דרך מוצרים שעוקבים אחרי מדדי אגרות חוב סולידיים, או באמצעות קרנות נאמנות שלהן יש מדיניות עם חשיפה מועטה למניות לצד חשיפה מוגברת לאגרות חוב. מגוון הקרנות הוא עצום ומומלץ להיעזר ביועץ מקצועי כדי לברור את אלה שמדויקות לתיק ההשקעות.

בשוק ההון המקומי יכול המשקיע גם לבחור בקרנות נאמנות שמשקיעות באגרות חוב זרות הנקובות במטבע זר, מה שיכול לגוון את החשיפה הגאוגרפית והמטבעית של התיק שלו, תוך מתן ביצועים מתונים.

"להימנע משינוי חד"

אודי לוטנברג, מנכ"ל וידאה מקבוצת לאומי, מציין בהקשר של הכלכלה הישראלית כי "ראשית, עלינו לזכור כי הכלכלה הישראלית נשענת על יסודות איתנים, והוכיחה בעבר יכולת יציאה ממצבי משבר. עובדות אלו באות במידה רבה לידי ביטוי בביצועי שוק ההון המקומי. בעשורים האחרונים, התפתחויות ביטחוניות, חמורות ככל שהיו, לא השפיעו על המגמות ארוכות הטווח בשוק כאשר הכלכלה המשיכה לצמוח".

לדבריו, "ניסיון העבר מלמד כי משקיעים שמבצעים פעולות מהירות תוך תגובה רגשית טבעית, עשויים בסבירות גבוהה לפגוע בתשואת התיק לטווח הארוך. לאור זאת, עלינו להימנע משינוי חד בתמהיל תיק ההשקעות".

למה כדאי לשים לב בביצוע השקעות?
"השקעה המרוכזת כולה בשוק אחד חושפת את המשקיעים לתרחיש שבו מחירי המניות או אגרות החוב באותו שוק יורדים בצורה גורפת ללא קשר לערכם הכלכלי בשל אירוע בעל השפעות נרחבות, כמו זה שאנו חווים כעת. כך למשל, הקצאת חלק מהתיק להשקעה במניות או באגרות חוב בחו"ל מפזרת את הסיכון של תלות בשוק הישראלי בלבד".

ועדיין, מה הדרך ה"סולידית" להיחשף לשוק ההון?
"נכון להיחשף לשוק ההון באמצעות השקעה פסיבית, כזו שעוקבת אחר מדדי מניות או אגרות חוב. קשה להעריך כיצד ישפיעו האירועים על חברה מסוימת או על סקטור מסוים, ולכן השקעה במדד שמאגד בתוכו מניות או אגרות חוב של חברות שונות, מקטינה את הסיכוי לפגיעה בתשואת התיק אם ההערכות לגבי חברה ספציפית מתבררות כלא נכונות".

לוטנברג מביא כדוגמה את מניית חברת התרופות פייזר. לדבריו, "חיסון הקורונה שפיתחה היווה לכאורה סיבה לתשואת יתר של מניית החברה ביחס למתחרות מאז פרוץ המגיפה העולמית. אך העובדות מראות אחרת - בתקופה שחלפה מאז פרצה המגיפה ועד היום, ירדה מניית החברה בכ־24%, בעוד סל מניות של סקטור יצרני התרופות העולמי (המיוצג ע"י קרן הסל IHE) עלה באותה תקופה בכ־14%. מניית החברה מהווה כיום כ־4% בלבד ממדד זה".

השקעה במדדי מניות מתאימה גם למשקיעים סולידיים?
"אופן השקעה כזה עשוי להתאים גם למשקיעים סולידיים וגם למשקיעים אגרסיביים יותר, כאשר ההבדל ביניהם יהיה בשיעור נכסי הסיכון מתוך כלל התיק. ישנם כמה גופי השקעה המציעים ניהול השקעות באמצעות מוצרים עוקבי מדדים, אשר פועלים לפי עיקרון זה, ונותנים מענה למשקיעים בעלי מאפייני סיכון מגוונים המחפשים דרך להשקיע תוך התאמה של רמת הסיכון שמתאימה להם".

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם