לאיזה שיעור תרד ריבית בנק ישראל

למרות התחזיות בשווקים, בבנק המרכזי מכוונים כרגע להורדה הדרגתית יותר של הריבית וימתינו שם לתקציב הממשלה • שאלת היום, מדור חדש

לאיזה שיעור תרד ריבית בנק ישראל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
לאיזה שיעור תרד ריבית בנק ישראל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל ניפץ הרבה תחזיות ביום שני האחרון, כשהוועדה המוניטרית בראשות הנגיד, פרופ' אמיר ירון, החליטה להוריד את הריבית ברבע אחוז ולהעמידה בשיעור של 4.5%. כעת, בשווקים דנים בשאלה עד לאיזו רמה תרד הריבית עד סוף השנה. כך או אחרת, הסביבה הכלכלית שהכרנו לפני הקורונה, עם כסף זול וריביות אפסיות, לא צפויה לחזור.

איך תדעו שאתם במסלול הפנסיה המתאים לכם 
איך ניתן להפחית את התשלום על מס רווחי הון 
איך משפיעה דחיית שנת הלימודים האקדמית על המשק 

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בבנק לאומי, אומר בשיחה עם גלובס כי מתווה הורדת הריבית אמנם החל, אך "לבנק ישראל הסתכלות שונה מהשוק לגבי גובה הריבית העתידי. נראה כי השווקים אופטימיים יותר לגבי המצב הכלכלי בישראל, וצופים ירידות משמעותיות יותר".

"הריבית עדיין ברמה מרסנת לאינפלציה"

העדכון לתחזית המקרו־כלכלית שפורסם השבוע, הראה כי חטיבת המחקר של הבנק עדיין צופה ירידה של כ־1% אחד בסך הכל בכל שנת 2024. זאת בניגוד לממוצע תחזיות השווקים, שם מעריכים שנראה אותה יורדת אף בשיעור חד יותר של כ־1.5%.

רזניק מדגיש כי הירידות תלויות במספר גורמים, ובראשן רמת האינפלציה בישראל, שירדה בנובמבר ל־3.3%, קרוב ליעד העליון שקבעה הממשלה (3%). בכל מקרה, כל עוד בבנק המרכזי יחששו שהאינפלציה עדיין לא בשליטה, חשש שהתגבר השבוע נוכח גל עליות המחירים במוצרי המזון, בדלק, בחשמל וכו', הם לא ימהרו "לתדלק" את השוק בעוד הפחתות ריבית. לדברי רזניק, "הנגיד הדגיש שהריבית עדיין ברמה מרסנת לאינפלציה, אך אם מגמה זו תימשך הבנק ישקול את המשך המתווה". בנוסף, רזניק מסביר כי בנק ישראל לא ימהר לבצע הקלה מוניטרית אגרסיבית אלא יפעל באופן הדרגתי, "השווקים מצפים, אך הנגיד שב וציין כי הוא מעוניין לראות את ההתנהלות הפיסקלית של הממשלה, ולכן הוא לא יחתוך את הריבית בכל פעימה".

הפחתת הריבית מקדימה את הנעשה בעולם, לפני הפד בארה"ב או הבנק האירופי. מדובר בפעולה יוצאת דופן, שכן בנק ישראל מתיישר באופן מסורתי עם פעולות הבנקים המרכזיים בעולם ועוקב אחריהם, בין השאר כדי לא להגדיל את פערי הריבית ולסכן את שערו של השקל.