המהפך הסיני: הישראלים מסתערים על אתרי הקניות. אלה המובילים

עלי אקספרס, שיין וטמו רושמים בינואר גידול משמעותי בפעילות בקרב צרכנים מישראל • מגמת העלייה הכוללת ברכישות נמשכת זה החודש השני, עם עלייה של 15% בסך העסקאות לעומת דצמבר • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

אפליקציית TEMU. מספר ההזמנות כמעט הוכפל / צילום: Shutterstock
אפליקציית TEMU. מספר ההזמנות כמעט הוכפל / צילום: Shutterstock

בחודש ינואר נרשמה עלייה מצרפית של כ־15% ברכישות מאתרי האונליין בהשוואה לחודש הקודם, כך עולה מהדירוג החודשי של שופ אנליטיקס וגלובס. העלייה ממשיכה מגמה שהחלה בחודש שעבר, וזאת לאחר ירידות משמעותיות בתחילת המלחמה.

"האיקומרס ממשיך להיות נייר הלקמוס של החיים עצמם: החשיפה של כלכלת ישראל לסין משתקפת החודש בדירוג האתרים הבינלאומיים, עם שלושה אתרים סינים בראש הטבלה", אומר נתי יעקובי מנכ"ל שופ אנליטיקס.

תקפיא את עליית המחירים: יוניליוור יצאה מהרשימה השחורה של ברקת
ניתוח | האינפלציה נעצרה? הפער שבין נתוני הלמ"ס לעליות המחירים
אפל מסתבכת עם הרגולטורים באירופה: זה הקנס שהיא עלולה לשלם

חיי היומיום באים לידי ביטוי בסוג הרכישות. "הישראלים רוכשים תחפושות לפורים מאתרים בינלאומיים וישראלים, גל הקורונה והשפעות מקפיץ את המכירות של סופר־פארם, ומועדון ההטבות פועלים וונדר מרחיב פעילות הודות להטבות חינם לחיילים", מציין יעקובי.

בשיין מוציאים יותר

האתרים הבינלאומיים רושמים עלייה של כ־20% בהזמנות בינואר בהשוואה לדצמבר. הדבר בולט במיוחד ביחס לשלושת האתרים הסיניים עלי אקספרס, שיין וטמו, שמובילים את הדירוג ואחראים לבדם על קרוב ל-80% מהרכישות מחו"ל. נראה כי הן החשש מקנייה באתרים אלה בשל איומי המורדים החות'ים, והן הניסיונות לחרם על חלקם בתואנה לנקיטת עמדה פרו־פלסטינית, התפוגגו.

עלי אקספרס רושם עלייה של כ־23% במספר ההזמנות בהשוואה לדצמבר - שכללו בעיקר אביזרים לסלולר ותחפושות - אך גובה ההזמנה הממוצעת נמוך יחסית: 53 שקל. הזינוק הגדול ביותר שייך לאתר שיין עם עלייה של 91% במספר ההזמנות לעומת החודש הקודם. רוב הרכישות הן בתחום האופנה, וגובה הזמנה ממוצעת עמד על כ־355 שקל.

 

מספר ההזמנות ב־Temu - שמתחרה בעיקר בתמהיל הפריטים של שיין - כמעט כפול לעומת דצמבר. בעקבות פרסומים על חשש לשימוש לרעה שהאתר מבצע בפרטי האשראי, ישראלים רבים רוכשים בו באמצעי תשלום מאובטחים שונים. גובה הזמנה ממוצעת עומד על כ־180 שקל.

בניגוד לאתרים הסינים, אמזון האמריקני רושם ירידה של כ־36%. זאת למרות שהמשלוח חינם לישראל חזר בהדרגה בחלק מהפריטים, לאחר שבוטל עם תחילת המלחמה.

לראשונה זה זמן רב נכנסת לעשירייה חברת הלואו קוסט Wizzair, שהודיעה על חידוש הטיסות לארץ. הישראלים רכשו מאתר החברה טיסות למגוון יעדים באירופה, במיוחד ללונדון, רומא ובודפשט.

קמעונאיות המזון בולטות

העלייה ברכישות מאתרים ישראלים בינואר עומדת על כ־8% בלבד. שופרסל, שבשבוע שעבר נכנסו אליה בעלי בית חדשים, האחים יוסי ושלומי אמיר, במהלך שעורר סערה בשוק - שומרת על מקומה בראש הטבלה עם מספר הזמנות דומה לזה של דצמבר.

אתרי שופרסל ורמי לוי הם השחקנים הגדולים מבין קמעונאיות המזון הפעילות באונליין, אך כאשר בוחנים את 20 האתרים המובילים, מוצאים שם גם את טיב טעם, קשת טעמים, חצי חינם, פרשוק, מחסני השוק וויקטורי. בסך הכול מדובר בשמונה רשתות, מה שמרמז על הרבה יותר מדריסת רגל של הענף באונליין.

בגזרת האופנה, טרמינל X שומר על מעמדו במקום הרביעי, ואילו זארה במקום השביעי עם ירידה של כ־42%, זאת לאחר שבחודש הקודם מספר ההזמנות באתר היה גבוה בעקבות מבצעי סוף עונה. דלתא במקום השמיני, עם גידול של כ־36% במספר ההזמנות (הזמנה ממוצעת: 239 שקל).

בגזרת הקפה, אתר נספרסו במקום התשיעי עם עלייה של כ־42% לעומת דצמבר, הודות לשורת מבצעים ומתנות. מחוץ לעשירייה, במקום ה־12, נמצא קפה עלית, שרשם עלייה של כ־60% במספר ההזמנות. את העלייה ניתן לייחס להשקת מהדורה מיוחדת של קפסולות כחול לבן, בהשראת בתי קפה ישראלים מיישובי העוטף והצפון שפונו במלחמה.

הזינוק של הפועלים

הישראלים רכשו בינואר שוברים והטבות ב־32 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי, כאשר סך הרכישות מהווה ירידה של כ־18% בהשוואה לדצמבר. לצד הירידה ברוב המועדונים, מועדון בהצדעה המזוהה עם משרתי המילואים מציג עלייה של כ־15%, ומועדון פועלים וונדר רשם עלייה של כ־64% בזכות הטבות חינם שהוענקו למשרתי המילואים ובני משפחותיהם.

ההטבות במקדונלד'ס ממשיכות להיות הפופולריות ביותר גם החודש. בניגוד לירידה במספר השוברים המצרפי שנרכש במשק, הרשת שומרת על כוחה ומספר הזמנות השוברים בה נותר דומה לדצמבר. במקום השני נמצאת רשת רמי לוי - בדומה לגידול בהזמנות הישירות מאתר הקמעונאית, גם בתחום השוברים נרשמת עלייה, הפעם של 9% לעומת החודש הקודם.

נראה כי ענף הקולנוע חוזר אט־אט להשתקם, ולאחר חודשים שבהם בתי הקולנוע עמדו שוממים, נרשמת עלייה ברכישת שוברים - סינמה סיטי מתמקם במקום השלישי, ויס פלאנט במקום השמיני.