שני החברים שפתחו קבוצת וואטסאפ לסיוע לנפגעי טראומה במלחמה

​כבר ב-7 באוקטובר פתחו לימור אוסמו פינילס ואלי מזוז מיבנה קבוצה לעזרה נפשית לנפגעים • כיום היא כוללת כ-900 אנשי טיפול, פסיכולוגים ופסיכיאטרים מהארץ ומהעולם, שפועלים בהתנדבות

אלי מזוז ולימור אוסמו פינילס / צילום: ניר סטולו
אלי מזוז ולימור אוסמו פינילס / צילום: ניר סטולו

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

כבר ב־10:30 בבוקר של ה־7 באוקטובר נפתחה קבוצת וואטסאפ של מטפלים, שהחלו באותן שעות להעניק טיפולים בהתנדבות לנפגעי מתקפת הטרור של חמאס. את הקבוצה פתחו, בין אזעקה לאזעקה, המטפלת הרגשית לימור אוסמו פינילס וסגן ראש עיריית יבנה אלי מזוז, שראו את התמונות והסרטונים שהחלו להתפרסם ברשתות ובחדשות. הם הבינו שקורה משהו חמור, אבל כמובן שלא ידעו מה היקף הזוועה.

בני הזוג שקיימו 50 אירועים לאלפי חיילים מאז פרוץ המלחמה 
בזק תעניק לעובדים ששירתו במילואים מענקים בהיקף כולל של 4.2 מיליון שקל​ 

"כאיש חינוך, מטפל ומאמן רגשי הבנתי שקורה פה משהו חמור שהמדינה תצטרך להתמודד עמו במישורים רבים, אחד מהם הוא הנפשי, ושצריך לתת מענה לטראומות", מספר מזוז. "יצרתי קשר עם לימור, שהיא חברה ומטפלת רגשית, ופתחנו את קבוצת הוואטסאפ".

"הצבא פנה אלינו"

השניים העריכו שיהיה מדובר במענה מקומי, אך עד מהרה נרשמה התגייסות של קהילת המטפלים הארצית, ממאמנים רגשיים ועד פסיכולוגים ופסיכיאטרים. "הקבוצה הגיעה ליותר מ־900 חברים שהיו שם כדי לתת מענה, בהתנדבות מלאה, לאנשים שחוו חוויות קשות במלחמה", אומר מזוז.

"בין הפונים היו צעיר שאיבד חברים בנובה, מישהו שברח מהמסיבה, ילד שמרוב פחד לא הסכים לצאת מהממ"ד, אימא שלא הצליחה לתפקד ולא יצאה מהמיטה, אנשים שפוסט־הטראומה שלהם התעוררה. העלינו את הבקשות לקבוצה, ומטפלים פנו אליהם בהתנדבות".

לדברי מזוז, היוזמה הגיעה אל מעבר לים, כשמטפלים ממדינות נוספות התנדבו לשוחח עם מטופלים שהתקשו להירדם בלילות.

"לא ידענו שזה יגיע לממדים כאלו", הוא מודה. "זה הגיע למצב שהצבא פנה אלינו במטרה לבדוק אם יש אצלנו פסיכולוגים ופסיכיאטרים שירצו להתגייס, בגלל שהיה שם חוסר".

"אני ילדת קטיושות"

לדברי אוסמו פינילס, בהתחלה התקבלו אצלם מאות פניות ביום, וכיום זה תלוי יותר במצב. "יכול לקרות משהו שמגביר פתאום את החרדות, ואז מגיעות יותר פניות", היא אומרת. חרדה, היא מסבירה, יכולה להתפרץ גם תקופה ארוכה אחרי האירוע הטראומתי, והיא חוותה זאת על בשרה, גם כפוסט־טראומתית בעצמה ולא רק כמטפלת.

"אני בעצמי ילדת קטיושות שגדלה בנהריה, וחוותה את הטילים ואת חדירת המחבלים לעיר. אני לקחתי את פוסט־הטראומה למקום חיובי, ובעצמי מטפלת, אבל בהתחלה לא האמנתי שזה הגיע עד פה. הבנתי מאוד מהר שאני רוצה לתת את המענה הרגשי המאוד משמעותי שלי לא היה בזמנו".

כמות ועוצמת הסיפורים גרמו לשניים לגייס מטפל נוסף שיסייע בניהול הקבוצה, שחק שפר. אך ככל שהתגברו הפניות, המטפלים נזקקו בעצמם לתמיכה. "כל אחד מאתנו נשבר ברגע אחר, והאחרים היו צריכים לאסוף אותו", היא מספרת.

"למרות הפוסט־טראומה שלי, לקחתי את זה למקום של עשייה. ידעתי מה אני צריכה לעשות כדי לעבור את התקופה הקשה הזו, ושכדאי להפנות את כל המשאבים לעזור לאחרים, כי זה מרפא אותי". 

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קניוני עופר
רשת קניוני עופר, בשיתוף עמותת "יד ביד", מקימות עמדות למסירת תחפושות למען ילדים ממשפחות מעוטות יכולת, כמו גם משפחות מפונות מדרום הארץ ומהצפון. במסגרת היוזמה, יוצבו ב-18 קניוני הרשת עמדות מסירה לתחפושות, אשר יעברו מיון ולאחר מכן יגיעו כתרומה.

"במציאות קשה שבה משפחות רבות נמצאות במצב כלכלי בעייתי, כולל מאות אלפי משפחות מפונות מצפון הארץ ומדרומה, החלטנו לקראת פורים לחבור לעמותת יד ביד לאסוף אלפי תחפושות במצב תקין וטוב", אומרת טלי בראל, מנהלת השיווק של קניוני עופר.

עמדות לתרומת תחפושות יפעלו מיום חמישי 29. 2.24 ועד יום חמישי 14. 3.24, בשעות הפעילות של הקניונים.

BRING THEM HOME
באור יהודה הושק ציור גרפיטי עצום בדמותו של אלמוג מאיר ג'אן, תושב העיר שנחטף לעזה לפני 142 ימים ממסיבת הנובה ברעים. הציור, שנוצר על ידי אמן הגרפיטי תום בר דוב, עם הכיתוב BRING THEM HOME, מוקם במתחם קניות מרכזי בעיר.

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר
 ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

באירוע השקת הציור לקחו חלק ראש העיר ליאת שוחט, אלירן אליה יו"ר נפגשים שארגן את האירוע יחד עם ארגון "אימהות למען בני נוער", משפחתו של אלמוג מאיר ג'אן ומאות תושבי העיר ואזרחים מכל הארץ.

הסוכנות היהודית
חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית העניק אות הוקרה לצוות נשות הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות על פעילותן למען אלפי משפחות נפגעות טרור מאז ה-7 באוקטובר. באירוע השתתפו 200 מנהיגי קהילות יהודיות מרחבי העולם.

הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית, שהוקמה לפני 21 שנה, מספקת בשגרה סיוע מיידי ושיקומי לנפגעי טרור בישראל. הקרן פועלת מתרומות של הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, קרן היסוד, הרוח הישראלית ותורמים מרחבי העולם ומישראל. מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן מענקי חירום מיידיים לכ-8,000 משפחות, בהיקף של 33 מיליון שקל.

טקס ההוקרה לנשות הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית / צילום: גיא יחיאלי עבור הסוכנות היהודית
 טקס ההוקרה לנשות הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית / צילום: גיא יחיאלי עבור הסוכנות היהודית

לדברי איילת נחמיאס ורבין, יו"ר הקרן, "מאז אסון ה-7 באוקטובר טיפלה ומטפלת הקרן בכ-10,000 נפגעים, במקביל לארועי הטרור שממשיכים לצערנו להתרחש".