איפה גרים הכי הרבה בשכירות ומי משלם הכי הרבה ארנונה: 5 גרפים שמראים איך השלטון המקומי משפיע על חיינו

הבחירות ברשויות המקומיות מספקות הזדמנות לבחון את המציאות בערים השונות ברחבי הארץ, ולהבין מה כדאי לדרוש מהנציגים החדשים ● איזה עיר תלויה יותר בממשלה, ואיפה משלמים הכי הרבה ארנונה למגורים? ● אלו המספרים שכדאי להכיר על פי נתוני הלמ"ס

עידן ארץ | 27.02.2024

חומרים: shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

חומרים: shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שטחי המסחר והתעסוקה יכולים לבנות או להחריב עיר ברמה התקציבית

שטחי המסחר והתעסוקה בערים, שעליהם ניתן לגבות ארנונה גבוהה יותר ביחס לדירות מגורים, הם לעיתים מה שבונה או מחריב עיר ברמה התקציבית. לערים כמו תל אביב וירושלים יש שטחי מסחר נרחבים יחסית, שעליהם אפשר לגבות ארנונה גבוהה, והם אינם דורשים שירותים עירוניים רבים.

בדיקת גלובס | הרשויות המקומיות הפכו כר פורה לאי סדרים. חוקרים מציעים פתרונות
קלפיות בשטחי לחימה ופרוטוקול אזעקות: מאחורי הקלעים של הבחירות המקומיות

שטחי המסחר מעשירים את קופת העירייה, ומאפשרים לה גמישות תקציבית רבה ויכולת התרחבות משמעותית. לעומת זאת, לרשויות ערביות וחרדיות בדרך כלל (מלבד בני ברק כמובן), אין שטחי מסחר רבים - מה שהופך אותן לעניות יותר ומתקשות לספק שירותים עירוניים בסיסיים, כמו חינוך ותשתיות.

 

ההכנסות מארנונה משפיעות על הפערים החברתיים

תל אביב נמצאת בראש הטבלה של ההכנסות מארנונה בזכות שטחי המסחר הרבים והאוכלוסייה החזקה שנמצאת בה. הדבר הזה מאפשר לתל אביב להשקיע כספים נרחבים בהוצאות העירוניות: חינוך, תשתיות ושיפור פני העיר.

לעומת זאת, ברשויות החרדיות והערביות קיימים פטורים רבים מארנונה ושטחי המסחר בהן מועטים - מה שמוביל לרשות חלשה יותר בהתאם. כך, מדובר באחד הגורמים שמרחיבים פערים חברתיים בישראל. הממשלה ניסתה למתן את הפערים הללו באמצעות "קרן הארנונה" שמעבירה כסף מרשויות שבונות לעסקים לרשויות שבונות למגורים, אך לפעולה זו השפעות מוגבלות.

 

הערים החלשות מעלות את מחירי הארנונה, ונתלות בממשלה

הארנונה למגורים בישראל מוגבלת על ידי הממשלה, שפעמים רבות קובעת גם פטורים והנחות על הארנונה שהעירייה מחויבת לחלק. בעיריות מנסים להתמודד עם זה על ידי העלאת הארנונה למגורים עד כמה שניתן. אולם, גם זה פעמים רבות לא מספיק, וירושלים, שבה הארנונה היא הגבוהה ביותר, תלותית מאוד בכספים ומענקים מהממשלה. במסגרת "מענק הבירה", שקיים במיוחד על שמה, היא קיבלה ב־2023 יותר ממיליארד שקל. ברשויות הערביות לעומת זאת הארנונה הבסיסית נמוכה מלכתחילה, מה שהופך אותן לעניות במיוחד.

 

ההוצאות הנרחבות הופכות את הבנייה למגורים לנטל על העיריות

התחלות הבנייה בערים השונות נקבע בין השאר לפי שילוב של הביקוש למגורים באותה עיר לבין היכולת הפיננסית שלה לממן תשתיות כדי לאפשר את הרחבת הבנייה.

בנייה למגורים היא נטל בנטו על קופת העירייה, מכיוון שהארנונה הנמוכה למגורים גוברת על ההוצאות הנרחבות. תל אביב, למשל, גם חזקה פיננסית וגם יש בה ביקוש רב למגורים - אף על פי שהיא קטנה משמעותית מירושלים. בנצרת, לעומת זאת, הביקוש למגורים נמוך יותר וגם היכולת הפיננסית של הרשות נמוכה בהרבה, בנוסף למקום פנוי מועט יותר.

 

מחירי הדיור בגוש דן מחייבים צעירים לגור בשכירות

מגורים בשכירות מצביעים על אוכלוסיה צעירה יחסית, של אנשים ללא משפחה וילדים, שיכולים לעבור דירות בקלות ובחיפוש אחרי הזדמנויות כלכליות. גורם נוסף לשכירות גבוהה בערים הוא כמובן מחירי הדיור, שמחייבים צעירים ללא הון עצמי לגור בשכירות.

גוש דן ותל אביב ספציפית, בה נמצא המרכז הכלכלי של ישראל ומחירי הדיור בו גבוהים במיוחד - מאופיין בשיעור גבוה של דירות בשכירות. לעומת זאת, ערים עם תושבים מבוגרים ובעלי משפחות גדולות מתאפיינות במעט מאוד מגורים בשכירות.

 

צרו איתנו קשר *5988