ראשי הערים החדשים ואיפה הולכים לסיבוב שני: המהפכים בבחירות המקומיות

יותר ממחצית מהמועמדים בבחירות המקומיות הם מועמדים חדשים שלא התמודדו על ראשות עיר או מועצה בבחירות קודמות • תוצאות האמת הבדוקות צפויות להתפרסם רק לקראת סוף השבוע, ולמרות זאת, כבר כעת התוצאות מצביעות על מספר מהפכים

בחירות לרשויות המקומיות / צילום: ניצן שפיר
בחירות לרשויות המקומיות / צילום: ניצן שפיר

יום הבחירות לרשויות המקומיות נערך לראשונה בצל מלחמה אמש, וכעת קולות הבוחרים לרשויות המקומיות נספרים במרץ. אחוז ספירת הקלפיות בבחירות לרשויות המקומיות נכון לשעה זו עומד על 79.2%, שהם 8,942 קלפיות מכלל 11,286 הקלפיות הארציות. 

49% בלבד הלכו לבחור: מה מגלה שיעור ההצבעה בבחירות המקומיות 
שפל היסטורי לקליש-רותם בחיפה, והרובע בתל אביב שהבטיח את הניצחון של חולדאי
משה ליאון רשם ניצחון סוחף בירושלים, אבל יש כוכבית

ברשימות המועמדים לרשויות המקומיות, למועצות האזוריות ולוועדים המקומיים התמודדו כ-24,910 מועמדים בכ-3,705 רשימות, לעומת כ-4,512 שהוגשו בבחירות 2018. מתוכם 801 מועמדים ביקשו את אמון התושבים בתקווה לעמוד בראש הרשות, 672 התמודדו על ראשות עיר או מועצה מקומית, ו-129 התמודדו על ראשות מועצה אזורית. יותר ממחצית מהמועמדים - 474 מתמודדים לראשות הרשויות - הם מועמדים חדשים שלא התמודדו על ראשות עיר או מועצה בבחירות קודמות.

מאז סגירת הקלפיות אמש ב-22:00, אחוז ההצבעה הארצי שנרשם עומד על כ-49%, כ-3,5 מיליון מצביעים מכלל בעלי זכות הבחירה. מדובר בירידה משמעותית לעומת שני סבבי הבחירות האחרונים: בבחירות 2018 אחוז ההצבעה עמד על 60%, ובבחירות 2013 על 51.1%. 

המהפכים

במשרד הפנים מדגישים כי לנוכח הריבוי הצפוי במספר המעטפות החיצוניות, תוצאות האמת הבדוקות צפויות להתפרסם רק לקראת סוף השבוע, ולמרות זאת, כבר כעת התוצאות בבחירות מצביעות על מספר מהפכים: 

בחיפה, ניכר כי תושבי העיר לא היו מרוצים כלל מהקדנציה הנוכחית של עינת קליש-רותם, שדשדשה בסקרים וזכתה ל-4.5% בלבד מהקולות. על-פי נתוני תוצאות הביניים, קליש-רותם תפנה את מקומה, וייערך סבב ב' בעיר בין המתמודדים יונה יהב, שמבקש לחזור לתפקיד ראש העיר בו כיהן במשך 3 קדנציות לפני קליש-רותם, וזכה למספר הקולות הגבוה ביותר בעיר (36.6%); לבין עורך הדין המתמודד דוד עציוני (21.9%), ששימש כמשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ואף כסגן עיריית חיפה.

בחולון נרשם מהפך של ממש. לאחר כ-30 שנות כהונה של ראש העיר המיתולוגי מוטי ששון, הוא זכה ל-17.8% מהקולות  והגיע למקום השלישי בין המועמדים. למקום השני הגיע ישראל מוריס מורן, עם 27.2% מהקולות.  ששון יפנה את מקומו לטובת שי קינן, חבר מועצת העיר חולון מזה כעשור, שכיהן כסגן ראש העיר חולון וכראש האופוזיציה וזכה ל-43.3% מהקולות בניצחון מוחץ. 

גם בכפר יונה נצפה מהפך מוחץ. לאחר שבבחירות האחרונות הצליחה שושי כחלון-כידור להזיז מכיסא ראש העיר את אפי דרעי, ששימש כראש העיר במשך מעל 40 שנה, כעת היא  תפנה את מקומה לאחר קדנציה אחת בלבד. כחלון-כידור זכתה ל-26.3% מהקולות, בעוד יריבה אלברט טייב, עורך דין ששימש כחבר מועצת העיר, זכה ברוב משמעותי של 60.3% מהקולות. 

בקריית אונו נראה קרב מעט צמוד יותר, אך גם שם ראש העיר המכהן ישראל גל יפנה את מקומו למתמודדת חדשה. גל, שמכהן כראש העיר קריית אונו מזה שתי קדנציות, זכה ל-37.9% מהקולות, בעוד יריבתו מיכל רוזנשיין, מועמדת מטעם מפלגת יש עתיד, הצליחה לנצח עם 43.3% מהקולות בעיר. 

בבחירות בעיר רחובות טרם נרשמה הכרעה סופית, וייתכן כי יערך סבב ב'. ראש העיר הוותיק, רחמים מלול, המכהן בתפקיד מאז 2009, לא ימשיך לקדנציה נוספת, לאחר שזכה ב-18% מקולות הבוחרים, והקרב הצמוד מתקיים בין המועמדים מתן דיל, שנושק לניצחון עם 39.3% מהקולות, והמועמד זהר בלום, שזכה ל-27.8% מהקולות. דיל - סגן ראש העירייה לשעבר, חבר מועצה וכיום יו"ר האופוזיציה וראש הסיעה הגדולה בעיר - יוכל לנצח אם יצליח להגיע ל-40% מהקולות, ועבורו ספירת המעטפות הכפולות יכולה לטרוף את הקלפים מחדש. 

גם בעיר הדרומית ירוחם נרשם מהפך. ראש המועצה טל אוחנה זכתה ל-31.9% מקולות הבוחרים בעיר, בעוד נילי אהרון, היריבה שהפסידה לה בבחירות הקודמות, גברה הפעם על אוחנה עם 52.3% מהקולות. אהרון היא עורכת דין ומשמשת כיו"ר סיעת הליכוד במועצה המקומית ירוחם. 

בטבריה, מאז הניצחון המוחץ של רון קובי שנבחר לראשות העירייה במערכת הבחירות הקודמת, העיר התמודדה עם אי-יציבות פוליטית וסערות מתוקשרות. קובי, הידוע בסגנון קולני ועמדות ליברליות שהכעיסו את הציבור החרדי בעיר, הודח מתפקידו לפני כ-4 שנים על-ידי הממשלה, ומאז תפס את מקומו יוסף בן דוד כמחליף שיועד לשמש בתפקיד זה עד הבחירות הבאות. לאחר השערורייה של קובי, בסבב הבחירות הנוכחי הוא ביקש לתפוס מחדש את מקומו כראש עיר, אך הגיע למקום השלישי עם 22.9% בלבד מהקולות, בעוד יוסי נבעה זכה ל51.8% וישמש כראש העיר טבריה בקדנציה הקרובה.

בערד נרשם קרב מעט צמוד יותר בין ראש העיר המכהן מאז 2015, ניסן בן חמו, לבין יאיר מעיין, ששימש לפני הבחירות כמנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים. מעיין זכה לרוב הקולות (49.1%) ויחליף את בן חמו (40.9%) כראש העיר ערד.

באלעד הקרב על ראשות העיר היה סוער למדי והתקיים בין מועמד יהדות התורה ישראל פרוש (ובנו של השר מאיר פרוש), ששימש כראש העיר של אלעד מאז 2013, לבין מועמד ש"ס יהודה בוטבול, יקירו של השר אריה דרעי. לאחר סבב בחירות צמוד במיוחד, ראש העיר ישראל פרוש, שזכה ל-44.7% מהקולות, יפנה את מקומו ליהודה בוטבול, שזכה לרוב של 55.3% מהקולות.

תושבי בית שאן הצביעו לטובת שינוי. ראש העיר המכהן ז'קי לוי, שהתמודד על כהונה שלישית בתפקיד, הובס על-ידי נועם ג'ומעה, פעיל חברתי בולט בעיר שזכה לכמחצית מקולות התושבים, בעוד ראש העיר הוותיק זכה ל-36.2% מהקולות. 

סיבוב שני

בכ-30 רשויות מקומיות יתקיים סבב נוסף של הבחירות, בהן: חיפה, חריש, רחובות, בית שמש, קריית גת, פרדס חנה-כרכור, נס ציונה, יהוד-מונוסון, רמלה, טירת הכרמל, ג'ת, אור עקיבא, אבו גוש, אריאל, כפר כנא, באר טוביה ופקיעין. 

בהרצליה ייתכן שיתקיים סיבוב שני, עקב קרב צמוד למדי בין ראש העיר המכהן משה פדלון, שזכה ל-49.7% מהקולות, לבין המתמודד יריב פישר, שקיבל 50.3% מהקולות. כעת ממתינים לספירת המעטפות הכחולות, ואלה יכריעו האם ילכו שם לסיבוב שני.