האיום האיראני: מה עומד מאחורי שיבושי ה-GPS הבוקר

שיבושי ה-GPS שישראל מפעילה ממקמים משתמשים ב-Waze, במוביט ובגוגל מפות - בביירות • גם ב-Wolt מדווחים על שיבושי GPS ועיכובים במשלוחים • ניסיון העבר מלמד כי התקלות עשויות להיגרם כתוצאה משיבושים שגורם צה"ל, אולם תגובה רשמית בעניין טרם נמסרה • וגם: מערך הסייבר הלאומי מסביר - כך תתגברו על השיבושים

אפליקציית Waze / צילום: Shutterstock, DANIEL CONSTANTE
אפליקציית Waze / צילום: Shutterstock, DANIEL CONSTANTE

אזרחים במרכז הארץ מדווחים הבוקר (ה') על שיבושי GPS באפליקציות שונות המבוססות על רכיב המיקום במכשיר, כדוגמת Waze, מוביט וגוגל מפות. משתמשים הנכנסים לאפליקציות "ימצאו את עצמם" בביירות שבלבנון. ככל הנראה מדובר בהיערכות והעלאת הכוננות ביחס לזירות הצפון ואיראן. המטרה היא שיבוש טילי שיוט וכטב"מים מהזירה האיראנית ומהזירה הצפונית. 

צה"ל מגייס מילואים, וזה האיום המרכזי מכיוון איראן
בחיפה כבר התרגלו לחיות בלי Waze: כך נראים פרפורי הגסיסה של ה-GPS 

תושבי גוש דן המשתמשים ב-Waze מוצאים את עצמם בביירות / צילום: צילום מסך מאפליקיית וויז
 תושבי גוש דן המשתמשים ב-Waze מוצאים את עצמם בביירות / צילום: צילום מסך מאפליקיית וויז

מערך הסייבר הלאומי: כך תתגברו על השיבושים 

על רקע הפרסומים על שיבושי GPS זמניים, להלן המלצות מערך הסייבר הלאומי למשתמשים באפליקציות מבוססות מיקום שחווים שיבושים: 

1. לניווט - הורדת מפות לשימוש אוף-ליין בגוגל מפות: הגדרות - כשאין חיבור לאינטרנט - מפות אופליין - בחירת מפה משלך - בחרו את המפה הרלוונטית ושמרו (ייתכנו הגדרות שונות בטלפונים שונים). 

2. באפליקציות מבוססות מיקום לשירותי הזמנת אוכל - ניתן להזין את הכתובת הרצויה בשדה של כתובת למשלוח. 

3. לניווט בתחבורה ציבורית - ניתן לתכנן את מסלול הנסיעה באמצעות האתר הרשמי של משרד התחבורה: https://bus.gov.il/  או להיעזר במרכזי השירות של התחבורה הציבורית 8787* או במוקדי השירות של המפעילים.

שיבוש טילים וכתב"מים

כשמדובר בשיבושי טילים, אלה יכולים להיות טילי נ"ט ארוכי-טווח (כ-10 ק"מ) או טילי שיוט. טיל השיוט שאיראן עלולה לשגר משטחה הוא "סומאר", עם טווח של כ-1,350 ק"מ. יירוט טיל שיוט קשה יותר מיירוט טילים בליסטיים, שאותם יירטה ישראל מתחילת המלחמה באמצעות מערכות "חץ 2" ו"חץ 3", משום שטיל שיוט הוא מתמרן. אולם בשל התמרון הוא איטי יותר מטיל בליסטי, בדומה למטוס, ופותחו מערכות שיודעות לטפל באיום. סכנה מרכזית בטיל שיוט היא שהוא יכול לעשות מסלול מעגלי, לעקוף מערכות רדאר ולתקוף מאחוריהן. כלומר, טיל שיוט עלול להגיע מאיראן לישראל דרך הים התיכון - קרי מהכיוון ההפוך.

שיבושי GPS מיועדים גם לפגיעה ביכולות ניווט כלי טיס בלתי מאוישים. לאיראן יש לפחות 10 דגמים שונים, למשל של חימושים משוטטים. כלי כמו "מראג' 521" יכול לשאת 3 ק"ג חומר נפץ, ואילו "שאהד 136" מסוגל לשאת 45 ק"ג. החימוש המשוטט הגדול ביותר של איראן הוא "אראש", שיכול לשאת 260 ק"ג ובעל טווח של 2,000 ק"מ. כלומר, הוא יכול להמריא משטח איראן ולעשות את הדרך עד לישראל.

יתרון מרכזי שפיתחה איראן בשנים האחרונות הוא אספקת כלי טיס בלתי מאוישים בהיקפים גדולים מאוד לרוסיה, עבור המלחמה מאוקראינה. מעבר לכסף, בטהרן נהנים מהתנסות של הכלים בשדה הקרב, ומהאפשרות לבצע התאמות נדרשות. 

פעולה יזומה

ניסיון העבר מלמד כי התקלות שמשתמשים האפליקציות חווים הבוקר עשויות להיגרם כתוצאה משיבושים שגורם צה"ל, אולם תגובה רשמית בעניין טרם נמסרה. 

אין זה חדש: מתחילת המלחמה בוצעו שיבושים מהסוג הזה על-ידי הצד הישראלי, אך לרוב הם הורגשו בצפון ובדרום הארץ. המשמעות היא שמתחילת המלחמה, תושבי הצפון התרגלו לחיים ללא GPS - מאפליקציות ניווט שלא עובדות, שעוני ספורט שמדווחים שהם ממוקמים בלבנון, ואפילו משתמשי אפליקציית ההיכרויות טינדר שמקבלים הצעות לדייטים בביירות. 

כבר בתחילת המלחמה צה"ל הודה כי הוא משבש באופן יזום את אותות ה-GPS: "במהלך הלחימה מופעלים באופן יזום שיבושי GPS לצרכים מבצעיים שונים כדי להגן על ביטחון תושבי מדינת ישראל", נמסר אז מהצבא.  

במחקר שפורסם באוניברסיטת טקסס נטען כי חיל האוויר מפעיל מיחידת הבקרה האווירית במירון משבש בעוצמה גבוהה מאוד. ככל הנראה אפשר להעריך שאם השיבושים הורחבו, יש לכך משמעות מבצעית.

דובר צה"ל עדכן אמש (ד') כי הוחלט על עיבוי וגיוס אנשי מילואים למערך ההגנה האווירית. עדיין אין אישור מדובר צה"ל, ועם זאת - ככל הנראה מדובר כאמור בהיערכות והעלאת הכוננות ביחס לזירות הצפון ואיראן, כשהמטרה היא שיבוש טילי שיוט וכטב"מים מהזירה האיראנית ומהזירה הצפונית. 

איך בעצם עובד GPS? 

אושר עשור, מנהל חטיבת הסייבר ב-Auren ישראל, אומר לגלובס כי "שיבושים אלה שכולם חווים הן לא מתקפת סייבר של האויב, אלא פעולה יזומה של כוחות הביטחון במטרה לשבש כלי טיס בלתי מאוישים מונחי GPS כמו רחפנים או מל"טים מתאבדים". 

אז איך בעצם עובד GPS? לדברי עשור, להבדיל מהמחשבה הרווחת שהטלפון שלנו מדווח איפה הוא נמצא - המצב הוא הפוך: הטלפון שלנו מקבל שידורים מלפחות שלושה לוויינים ברגע נתון, כאשר כל לוויין מדווח את המיקום היחסי שלו ביחס לכדור הארץ, ומכשיר הקצה (לדוגמה הטלפון) מבצע חישוב יחסי של איפה הוא נמצא ביחס לאותם לוויינים. ככל שהמכשיר יצליח לקבל שידורים של יותר לוויינים - כך הוא יידע מיקום מדויק יותר.

הגדרת מסלול ידנית

בשל השיבושים, כדאי להגדיר בצורה ידנית את המסלול שלכם באפליקציות הניווט, וכך לקבל את המסלול - גם אם הוא לא מצליח לנעוץ אתכם על המפה. המשמעות היא שצריך להגדיר בנקודת המוצא את הכתובת העדכנית שלכם, ולא להסתמך על "מיקומך הנוכחי" שאפליקציה כמו מוביט רוצה להציע. לאחר מכן יש להגדיר את היעד בעזרת הכתובת או המפה.

באפליקציית מוביט כתבו שייתכנו שינויים בתיקוף נסיעה בתחנות הרכבת והרכבת הקלה בשל שיבושי ה-GPS, ולכן הם ממליצים לפנות לדיילים שבתחנה. 

צילום מסך מאפליקציית מוביט, הבוקר / צילום: צילום מסך מאפליקציית מוביט
 צילום מסך מאפליקציית מוביט, הבוקר / צילום: צילום מסך מאפליקציית מוביט

שיבושים גם ב-Wolt 

גם באפליקציית Wolt מעדכנים הבוקר על שיבושי GPS קשים באזור המרכז, שעשויים לגרום לעיכובים בזמני המשלוח. שירות הלקוחות תוגבר על-מנת לתת מענה לשליחים, ללקוחות ולבתי העסק. 

עיכובים ב-Wolt בשל שיבושי ה-GPS, הבוקר / צילום: צילום מסך מאפליקציית וולט
 עיכובים ב-Wolt בשל שיבושי ה-GPS, הבוקר / צילום: צילום מסך מאפליקציית וולט

עיכובים ב-Wolt בשל שיבושי ה-GPS, הבוקר / צילום: צילום מסך מאפליקציית וולט
 עיכובים ב-Wolt בשל שיבושי ה-GPS, הבוקר / צילום: צילום מסך מאפליקציית וולט

השפעה על התחבורה 

השפעת השבתת ה-GPS על התחבורה בגוש דן הורגשה הבוקר, כשמאות אלפי המשתמשים באפליקציות הניווט Waze, מוביט ועוד לא יכלו להיעזר בהן בדיוק בשעות העומס בדרך למקומות העבודה. השיבושים ב-GPS גם עשויים להשפיע על קושי בתשלום באפליקציות התחבורה הציבורית, שמבוססות אף הן על מיקום.

נציין כי לעומסי התנועה שהורגשו הבוקר בגוש דן נוסף גם בולען שנפער בכביש 4622 ביציאה מקריית אונו לכיוון סביון, שחייב שינויי תנועה שהשפיעו על העומסים באזור בקעת אונו.