סולל בונה ביטלה במפתיע את העבודות הלילה (ג') על גשר מסילת הרכבת 431, והרכבת מאיימת בביטול החוזה וחילוט ערבות בסך 40 מיליון שקל.
● בלעדי | גל ההתייקרויות לא מפסיק: מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות ב-5%
● בלעדי | בדיקת משרד התחבורה הראתה שהנת"צים יעילים. אז למה המנכ"ל רוצה לבטלם?
במהלך לילות השבוע, כביש מספר 1 נסגר לתנועה לצורך חיבור גשר מסילת הרכבת 431 שתנוע בין ראשון לציון למודיעין, אלא שקבלנית הרכבת חברת סולל בונה ביטלה במפתיע את העבודות היום. במכתב ששלח איליה וולקוב, סמנכ"ל הפיתוח ברכבת, לאסף ענבר, מנכ"ל חברת סולל בונה, נכתב: "מיותר לציין, כי מדובר בעבודות להשלמת הפרויקט ובעלות חשיבות רבה לטובת הציבור בכלל, אשר אישורן דרש קבלת אישורים והיתרים רבים, לרבות סגירת ציר תנועה מרכזי וגרימת הפרעה לציבור, במבצע רב מערכתי, הכולל גם את נתיבי היובל ומשטרת ישראל, וקיומן של העבודות כאמור אף פורסמו לציבור".
לדבריו, החברה ביטלה את העבודות בהודעה חד צדדית ואין בכוונתה להמשיך ולקיימן במתוכנן בעקבות קריאה של נציג החברה לשירות מילואים. "אנו מודעים היטב לצרכי צה"ל ומחזקים את ידיו, אך לא נוכל לקבל טיעון דחוק זה שתולה את כל יכולתה המקצועית של סולל בונה על אדם אחד, לכאורה, בפרט כאשר אנו כמעסיק מתמודדים מאז חודש אוקטובר עם מאות עובדים מגויסים, וזאת ללא פגיעה בשירות הניתן לציבור", כתב וולקוב וציין כי עבודות קודמות בוצעו מבלי שנכח בהן נציג החברה, והאשים אותה בנזק המוערך בעשרות מיליוני שקלים.
"חציית גבול בין צדדים להסכם"
וולקוב גם האשים את סולל בונה כי זו "אינה הפעם הראשונה בה התנהלותכם גורמת לנזקים אדירים לפרויקטים של הרכבת ולפרויקט מסילה431", והעלה סיבה אחרת לדחיית העבודות שלא קשורות בשירות המילואים של המהנדס: "נדמה כי הינכם חושבים שהפעלת לחץ על הרכבת עשויה להועיל בפתרון מחלוקות עם הרכבת, בפרויקט זה בפרויקטים אחרים. הרכבת רואה בהתנהלות זו חציית גבול בין צדדים להסכם, שעולה לכדי הפרת הסכם ואין בכוונת הרכבת להשלים עם כך".
לפי הדוחות הכספיים של הרכבת משנת 2023, הפרויקט אמור לעמוד ברבעון האחרון של 2026, אך "קיים חשש לעיכוב בפרויקט עקב השפעות הלחימה, ועיכוב והשלמה ב-4 מקטעי ביצוע מתוך 10 בכלל הפרויקט, אשר מבוצעים על־ידי חברת שיכון ובינוי \ קבלן סולל בונה".
בין הצדדים מתחולל מאבק כספי שבשיאו בחברת סולל בונה איימו להפסיק את העבודות - שעמדו באותה עת בסערה ציבורית אחרת - שכן הסגירה בערבי השבוע נדרשת לאחר שעבודות קודמות על הגשר שאמורות היו להתקיים בשבת נדחו ברגע האחרון. ואולם, לא איסור העבודות בשבת הוא שמעכב את הפרויקט אלא הסכסוך בין רכבת ישראל לסולל בונה. לאחרונה, היו מי שסברו כי הסכסוך דעך, אך פנייתה של הרכבת לסולל בונה מעידה כי הוא בעיצומו.
סמנכ"ל רכבת ישראל דרש מהחברה לחזור בה מהודעתה עד מחר בשעה 10:00, וככל שלא ישובו "לביצוע מחויבויותיכם החוזיות, הרכבת תשקול לבטל את ההתקשרות עימכם על כל המשתמע מכך ולחלט את ערבות הביצוע וכן לדרוש כי תשפו אותה על הנזקים שנגרמו בגין התנהלותכם", רק השיפוי עצמו מוערך בכ-40 מיליון שקלים.
לא ניתן היה להשיג את תגובת סולל בונה עד לפרסום הכתבה.
מרכבת ישראל לא נמסרה תגובה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.