האם עדיין יש עיכובים בשרשראות האספקה ומהן ההשלכות?

מחירי התובלה הימית עלו משמעותית עם פרוץ המלחמה בצל מתקפות החות'ים בים האדום • ציר ההגנה האמריקאי הצליח למתן את התקיפות ואיתן את מחירי השינוע, אבל מחירי השילוח הימי עדיין גבוהים יחסית לשנים קודמות, והשוק כולו נשען על איזון רגיש של המתיחות במזרח התיכון • שאלת השבוע, מדור חדש

אלון קול קרייז ואור אזרן, כלכלני בנק לאומי עונים על שאלת השבוע

המשבר בשרשראות האספקה מיוחס בעיקר לתקופת הפוסט־קורונה. השיבושים בשנים 2021־2022 הקפיצו את מחירי השינוע לרמה חסרת תקדים, ומחסורים רבים הורגשו בקשת של שווקים: החל משירותי הובלה ושינוע, חומרי גלם דוגמת מתכות וסחורות חקלאיות, וכלה במוצרי ביניים כגון שבבים אלקטרוניים ומוצרי צריכה.

בגלל המתיחות הביטחונית: עלייה חדה במחירי הובלת הרכב מאירופה לישראל
שאלת השבוע | האם לכל המדינות בעולם יש גירעון ומה משמעותו?

מאז, הפקקים השתחררו ברובם ובדיוק כשנראה היה שמגיעה רגיעה במחירי השילוח, פרצה המלחמה ואיתה האיום החות'י. הכוחות התימנים שחוסמים את באב אל־מנדב ותעלת סואץ - שני צירים מרכזיים במפת השילוח העולמית - מקפיצים את מחירי השילוח.

מחיר שילוח ימי של מכולה אחת ממזרח אסיה לים התיכון (לרבות ישראל) הגיע בשיא ל־13,288 דולר, על פי נתוני Freightos. אך ב־2023, המחירים צנחו חזרה בעשרות אחוזים. ב־6 באוקטובר, ערב המלחמה בישראל, המחיר עמד על 1,490 דולר בלבד.

שרשראות האספקה רגישות במיוחד למתיחות גיאו־פוליטית. בעולם שהפך לכפר גלובלי קטן, חסימה של ציר ימי בים האדום משמעותה מחסור במוצרים באירופה וגם בארה"ב. "בעקבות מלחמת חרבות ברזל, חלה עלייה מחודשת בהיקף השיבושים בשרשראות האספקה. זאת, בשל השיבושים בנתיבי הסחר הימי העולמי באזור ים־סוף ומפרץ עדן, על רקע מתקפות החות'ים באזור", מסבירים כלכלני בנק לאומי אלון קול קרייז ואור אזרן. "שיבושים אלה הובילו לעלייה במחירי השילוח הימי מהמזרח הרחוק לכיוון המזרח התיכון ואירופה, וייקרו את מחירי השילוח, גם אם במידה מוגבלת יותר, גם בנתיבי סחר ימי אחרים".

כמה המחירים זינקו? בינואר 2024 המחיר לשילוח מכולה ממזרח אסיה לים התיכון עלה ללא פחות מ־6,773 דולר. זה אמנם לא חמור כמו שיא המשבר לפני שלוש שנים, אך בהחלט הרבה מעל הממוצע הרב־שנתי ופי 3.5 מטרום המלחמה.

המשמעות של מחירי המכולות, כאמור, מרחיקת לכת. כשחברת "צים" למשל מייקרת ללקוחותיה את השילוח במאות דולרים כפי שעשתה בחודש מאי, אלו מגלגלים את ההתייקרות ללקוחות שלהם,עד שהדבר מגיע אלינו הצרכנים. ויליפוד, למשל, ייקרה את מחיריה בין השאר בשל העליה במחירי השינוע. ככל שמוצר הוא יותר "מגושם" והנפח שלו גדול ביחס למחיר שלו, כמו למשל ריהוט - כך ההשפעה גבוהה יותר. רכבים, שמובלים בדרך כלל מהמזרח דרך נמל אילת המושבת, מתייקרים לאחרונה במיוחד בשל הצורך לשנע אותם מסביב לאפריקה אל נמלי הים התיכון.

הסיכונים הגיאופוליטיים מרחפים מעל השוק

כלכלני בנק לאומי אומרים כי "בשבועות האחרונים חלה ירידה בהשפעה של שיבושים אלה על מחירי השילוח, בין היתר לאור הרחבת פעילות בראשות ארה"ב לאבטחת התעבורה הימית מפני מתקפות החות'ים. עם זאת, מחירי השילוח העולמיים טרם חזרו לרמתם מטרום המלחמה", והנתון העדכני ביותר (סוף מאי) הוא 5,637 דולר למכולה. גם בנתיב האוקיינוס השקט, ממזרח אסיה למערב ארה"ב, מחיר השינוע עלה משמעותית מ־1,499 דולר למכולה ב־6/10, ל־4,915 דולר בסוף מאי, כך שזו אינה בעיה מקומית בלבד, אלא עולמית.

היצע הנפט העולמי עלול להיפגע?

המומחים חוששים גם ממה שעלול לקרות לשרשראות האספקה העולמיות במקרה של התחממות גאופוליטית נוספת: "קיים עדיין סיכון להחמרה מחודשת בשיבושים בשרשראות האספקה באזור המזרח התיכון. זאת, בפרט בתרחיש של הסלמה ביטחונית ניכרת באזור זה, שעלולה להביא לשיבושים בנתיבי הסחר הימי לא רק באזור הים האדום ומפרץ עדן, אלא גם באזור מיצרי הורמוז. אם תרחיש מעין זה יתממש, עלולה להיות לכך השפעה שלילית גדולה יותר על שרשראות האספקה העולמיות מזו שחלה מאז ראשית המלחמה, ובפרט השפעה ממשית על היצע הנפט העולמי".

שוק הנפט גם מושפע משרשראות האספקה וגם משפיע עליהן. כשליש מהסחר הימי הם מוצרי אנרגיה כמו נפט, דלק וגז טבעי מונזל (LNG). מעבר לכך, תעשיית השילוח מושפעת מאוד ממחירי הנפט שכן גם ספינות וגם משאיות ומטוסים, כלומר שינוי בים ביבשה ובאוויר, כולם זקוקים לדלקים כדי לפעול והתייקרות של מחירי הנפט משמעותה התייקרות של מחירי השילוח.

לכן, מסבירים בלאומי, התחממות גיאופוליטית משמעותה עליות מחירים שונות: "תהליכים אלו יכולים להביא לעליית מחירי האנרגיה ומגוון של סחורות אחרות, בפרט כאלו שהן עתירות אנרגיה בשלבי ההפקה או נתונות להשפעות סנקציות ומגבלות פוליטיות אחרות".

*** גילוי מלא: שאלת השבוע הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם